De bikkelfactor speelt inderdaad een belangrijke rol. Zelfs automobilisten hebben hier last van 'goh, stond jij ook in die lange file?'. Als of ze iets vreselijks getrotseerd hebben.
Maar, als ik automobilisten aanspreek in het buitenland, durven ze niks te vertellen over hun vreselijke autoreis en willen ze alleen maar de ins en outs weten over jouw reis. Terecht natuurlijk, jij bent daar op eigen kracht gekomen en de automobilist hoefde alleen maar zijn rechtervoetje ingedrukt te houden.
Dit noem ik niet de bikkelfactor maar de zelfdoefactor. Jij hebt het immers helemaal zelf gedaan. Het is het zelfde als een timmerman die een stoel helemaal zelf maakt, daar zal hij veel trotser op zijn als dat hij een stoel in de winkel koopt. Je kan het van mijn part ook de trotsfactor noemen, je hebt iets zelf gedaan. En iets wat je zelf doet daar ben je altijd trots op.
De bikkelfactor geldt alleen als ik echt iets heb gepresteerd, zeg maar door zeer slecht weer heen rijden of een stijle berg op rijden. Ook voel ik die factor als ik een lange reis heb afgemaakt en het heb volgehouden tot het einde.
Dat laatste uit zich ook als je thuis de vakantieverhalen van anderen aan moet horen. Dan ben je benieuwd naar de bikkelfactor van hun reis. Veelal is die bikkelfactor van anderen dan rond de 0 en bekruipt je het gevoel van 'is dat alles wat je gedaan hebt?'. Het is dan wel zaak dit gevoel zo veel mogelijk te onderdrukken.
Toch zijn die factoren niet alles. Een factor steekt er voor mij met kop en schouder boven uit, de omgevingsfactor. Het opsnuiven van de sfeer en het steeds zien van verschillende dingen is iets wat je het beste kan doen op een fiets.
Met de auto blijft daar vaak weinig van over, je ben dan meestal met dingen bezig als, rij ik niet te hard, waarom rij ik zo langzaam, kan die gene achter me niet wat meer afstand nemen . . .
Van al die zaken heb je geen last met de fiets, noem het de ontspanningsfactor. Je kan lekker relaxen en je hoofd leeg gooien. Een factor die ik ook heel belangrijk vind gezien mijn drukke baan. Daarom rij ik altijd naar mijn werk toe met de fiets.
Maar gelukkig heb ik vandaag een vrije dag dus kon ik dit verhaal eens lekker van me afschrijven.