Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onverhard met Avaghon 28 inch - Forum Wereldfietser

Onverhard met Avaghon 28 inch

Hallo
In hoeverre kan ik met mijn Avaghon/Rohlof 28 inch met marathon racer banden 35mm
onverhard fietsen. ik bedoel dan veldwegen en boswegen met af en toe wat blubber maar geen grote kuilen etc.
Is zo'n fiets daar voor gemaakt ,dus stevig genoeg etc?
Of had ik dan beter een 26 inch moeten kopen.
Het fietste trouwens erg comfortabel over de boswegen

Groet

Jeroen
Over die banden heb ik geen mening (hoewel misschien wat smal), maar over de fiets verder zou ik me geen zorgen maken.
Hoi Jeroen,

Ik rijd sinds 1 1/2 jaar een Avaghon 2.8 met marathon supreme 50. Daarmee fiets het prima, zelfs op de wat ruigere paden. Tov mijn MTB is het verschil vooral de wendbaarheid. Ik heb zelfs sterk dat indruk dat de 28 inch Avaghon ook op de zand- en rotsweggetjes veel comfortabeler fietst dan mijn 26 INCH mtb (Wel alu frame natuurlijk) Maar de bandbreedtemaat maakt mogelijk wel veel verschil.
Ik vind 26 inch er overigens wel mooier uitzien en ook het acceleratievermogen lijkt me beter (de 28 inch met supreme is wel zwaar optrekken).

Groetjes

Marc
De fiets zelf is geen enkel probleem, qua banden zijn bijv. Extremes beter geschikt.
Het gaat, zij het niet snel.

Als je bedenkt onder welke omstandigheden welke banden geschikt zijn, kom je er achter dat het juist zacht zand en modder is waarbij profiel nuttig is... :roll: Dan wil je grip op een losse ondergrond.
Op harde ondergrond is profielloos juist meer in het voordeel.
Ik heb een vergelijkbare Vittorio Rando.
Daar zitten gewone Marathons onder.
Dat gaat prima over zandwegen, hobbels en bobbels.
Het zijn natuurlijk geen ATB banden.
Ik heb ook een lichtere fiets op 30mm Marathon Racers.
Zijn prima banden! Uitermate geschikt voor kilometervreten met al je bagage in een zadeltas. Zandwegen hoef je niet uit de weg te gaan.
Maar voor fietsen met wat meer bagage zoals een kampeeruitrusting zou ik ze niet kiezen. Gewone Marathons (32 of 36 mm) zijn dan geschikter.

Groet,

niko
Ik heb ook 35mm Marathon Racers op mijn 28" randonneur en daarmee zijn bospaadjes geen probleem.

In dikke blub en mul zand ben je uiteraard kansloos, maar daar heb je met zo'n fiets weinig te zoeken.

Bagage erbij gaat goed. Het komt dan wel wat meer aan op je stuurmanskunsten ;)

Sjors
dank je wel, maar ik hoef me dus niet zorgen te maken
over het frame/wielen/spaken etc? Is dat dus sterk genoeg en even sterk als een ATB? Ik had erg veel grip met mijn 35 banden.
Frame kan het zeker hebben.

Met een 28" Rohloff wiel van Avaghon hoef je je ook geen zorgen te maken. Blijft waarschijnlijk nog wel langer heel dan het achterwiel van je atb (tenzij je atb ook een Rohloff heeft).

Sjors
Aangezien een plaatje meer dan duizend woorden zegt...

Geen enkel probleem (banden, frame en wielen):
Afbeelding

Andere banden monteren voor dit:
Afbeelding

En dit:
Afbeelding
Even terug naar de vraag:

Je hebt al een 28 inch Avaghon. Overweeg je om een extra 26 inch te kopen? Als het antwoord "nee" is (en het dus vooral een theoretische discussie is die bovendien al vaak op dit forum is gevoerd), dan kunnen we dat stuk al afsluiten. Dan blijft over de bandkeuze.
jgense schreef:Hallo
In hoeverre kan ik met mijn Avaghon/Rohlof 28 inch met marathon racer banden 35mm
onverhard fietsen. ik bedoel dan veldwegen en boswegen met af en toe wat blubber maar geen grote kuilen etc.
Is zo'n fiets daar voor gemaakt ,dus stevig genoeg etc?
Of had ik dan beter een 26 inch moeten kopen.
Het fietste trouwens erg comfortabel over de boswegen

Groet

Jeroen
Marathon racers zijn in mijn optiek helemaal geen bijzonder kwetsbare banden. Dus zolang je niet zo zwaar bent dat de banden op boomwortels direkt doorslaan (stootlek, moet je een bredere band nemen) zou ik vrolijk doorcrossen

Afbeelding

dit gaat ook goed op 30mm en 300 gram
Het gaat vast goed, en die fiets is prima. Als je veel onverhard rijdt zou ik het breedste monteren wat nog past. Wat dat is voor jouw frame weet ik niet, maar met een gewone Marathon van 42 mm kom je al een heel eind verder, en dat past vast wel (hopelijk ook onder je spatborden). Als het past zou een 50 mm Big Apple helemaal mooi zijn. Wil je het sneller houden dan zijn er de Panaracer Pasela van 37 mm en de Marathon Racer van 40 mm.
Wim
Bedankt!
ik fiets natuurlijk meerendeels op asfalt,daarom ook gekozen voor de 28''.
Maar af en toe eens veldweg in of bospad is toch ook wel heel leuk om te doen.
Mijn twijfels zijn weg en weet nu dat de Avaghon hierop is gemaakt en stevig genoeg is.
Wat dat is voor jouw frame weet ik niet
In 2007/2008 is het mannetje verplaatst zodat 50mm banden op de S28 mogelijk zijn. Vraag het anders even na. Als je het framenummer noemt, weten ze het. Met mijn S26 rij ik makkelijker onverhard dan de S28. Dat heeft mijn inziens meer met de bandenbreedte en houding etc te maken dan de wielmaat.
Wow dan komt mijn favoriete Big Apple binnen bereik. Dat is mooi. Er zijn nu ook weer niet zoveel 28 inch frames waar 50 mm banden in passen.
Wim
Wim schreef:Wow dan komt mijn favoriete Big Apple binnen bereik. Dat is mooi. Er zijn nu ook weer niet zoveel 28 inch frames waar 50 mm banden in passen.
Ik vraag me af wat het grote verschil zou zijn tussen:
- Big Apple 50mm
- Marathon 47mm
Afgezien dat de Marathon iets zwaarder en sterker is vraag ik me af of het heel anders rijdt.
Leo van Lierop schreef:Ik vraag me af wat het grote verschil zou zijn tussen:
- Big Apple 50mm
- Marathon 47mm
Afgezien dat de Marathon iets zwaarder en sterker is vraag ik me af of het heel anders rijdt.
Ik heb op dezelfde fiets op beiden gereden en ik heb niet veel verschil gemerkt. Mijn - subjectieve - indruk is wel dat de Marathon wat lekbestendiger is dan de Big Apple.

Gerd
Ik ken ze allebei in 50 mm. De gewone Marathon is lomper dan de Big Apple, en ook heus langzamer en iets minder comfortabel. Maar met meer profiel ook meer geschikt voor losser oppervlak, en ook degelijker denk ik. Maar ik heb met de Big Apples in mijn gezin nog nooit een lekke band gehad.
Wim