Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tenerife - Teide - Forum Wereldfietser

Tenerife - Teide

Begin volgend jaar willen we 2 weken gaan fietsen op de Canarische Eilanden.
Daarbij staat o.a. de Teide op het programma.
Wat is de mooiste kant om te klimmen en welke kant om af te dalen ?
Hoe druk moet ik de 'rode wegen' in het binneland van Tenerife inschatten ?
Graag jullie ervaringen.
Ik was in 1995 een weekje op Tenerife voor een seminarie met klanten. Een van de klanten, een uit de kluiten gewassen triatlonner, had zijn fiets meegebracht, en wilde de Teide 'doen'. In mijn (toen nog jeugdige 8) ) overmoed besloot ik hem te volgen. Ik vond ergens een niet echt passende fiets met 6 of 7 versnellingen in het hotel, en weg waren we. Amai ... :oops: ... 't was geen lachertje... toen ik eindelijk in Puerto de la Cruz stond, had de triatlonner al een meergangenmenu afgewerkt...

Beklimming deden we aan de zuidkant, prachtig weer, indrukwekkend (maan)landschap, rotsen... Wat ik mij meen te herinneren was dat de afdaling, de noordkant dus, steiler was, veel groener ook maar meer kans op regen. En inderdaad, we kregen de volle laag, met een hagelbui om u tegen te zeggen.

Het is ondertussen precies 14 jaar geleden, 't was ook in november. De rode wegen in het binnenland waren helemaal niet druk, redelijk desolaat zelfs. De gele wegen aan de kust (rond Ten Bel waar wij zaten) waren een stuk drukker dan de rode in het binnenland.
Hoi Franck

In maart dit jaar nog de Teide opgefietst.
Vanuit de noordoost kant (Santa Cruz). Dat is de meest rustige, lange en mooiste beklimming volgens mij. Je gaat dan helemaal van oost naar west door de krater van de vulkaan. Afgedaald langs de (steile) zuidkant. Wat je ook kiest, je moet in ieder geval de hele hoogvlakte tussen Boca de Tauce en El Portillo doen, daar liggen alle landschappelijke hoogtepunten (vlak is het trouwens zeker niet, maar weergaloos mooi).
Maar wij reden met bagage en vertrokken vanuit een hotel in La Esperanza en eindigden in El Medano; zonder bagage is een rondje vanuit Santa Cruz of La Esperanza over de Teide en langs de zuidkant of noordkant naar beneden en terug op één dag echt niet te doen.
De verbindingswegen in het zuiden (tussen vliegveld en Los Cristianos en El Medano etc.) zijn erg druk. Hogerop de berg valt het erg mee.

Luc
Het is al weer wat jaartjes geleden dat ik langs de Teide heb gefietst (1994).
Van alle kanten is hij erg mooi, alleen het noordwesten vanuit Chio vond ik het wat minder.
Afbeelding

zie verder mijn verslag op

http://www.luddo.nl

groet

Luddo
Bedankt voor jullie reacties tot zover.
Dat kan een mooie tocht worden.
Weet iemand ook hoe de pistes zijn die als zwarte lijntjes op Michelinkaart 125 van de Canarische Eilanden staan ?
Zijn die goed begaanbaar/fietsbaar ?
Ja, dat is redelijk te doen als je dit soort wegen enigszins gewend bent. Zie ook de foto's
Ik zou nooit met alleen die Michelinkaart gaan fietsen, zeker geen onverharde wegen.
De Freytag & Berndt kaart 1:75.000 van Tenerife is voor de racefiets bijv veel beter. Staan de pistes ook veel duidelijker op. De kompass kaarten (Tenerife 1:75.000 voor Tenerife) en bijv 1:50.000 voor Gomera zijn weer prima voor de onverharde paden.
Ik heb in maart gefietst met een mountainbike en regelmatig onverharde wegen genomen.
Zo kun je als je de Teide vanuit het zuiden opfietst, even boven Vilaflor rechtsaf zo'n piste op en een schitterende route rijden die bij het Observatorio Astronomico del teide (6 km ten oosten van El Portillo) uitkomt op de asfaltweg. Zeer specatuculaire route met een passage door een droge kloof waar je de mountainbike enkele honderden meters moet dragen. Je komt niemand tegen (ik zou het niet in je eentje doen)Zat ook in een route die jaren geleden in Op Pad is beschreven. Die piste (evenals andere die ik gefietst heb op Gomera) zijn beslist niet voor een racefiets geschikt. Wel goed met MTB te doen.
Luc