Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slechte ontvangst draadloze fietscomputers - Forum Wereldfietser

Slechte ontvangst draadloze fietscomputers

Omdat ik meerdere malen het snoer van fietscomputes met draad heb kapotgereden ben ik twee jaar geleden oversgestapt op draadloze fietscomputers. Eerst heb ik een Cateye geprobeerd. Deze ontving alleen bij temperaturen boven de 10 graden het wielsignaal goed. Batterijen vernieuwen hielp weinig of niks.
Nu heb ik een VDO MC 1.0 gekocht. Deze ontvangt het wielsignaal ook slecht.

Heeft er iemend ervaring met dit probleem?

Hans Maljaars

Mijn ervaring is dat bij een lage termperatuur draadloze km-tellers soms minder goed werken. Mijn conclusie is dat dit komt omdat de spanning van de batterij bji aan lagere temperatuur (onder nul) afneemt en de zender dus wellicht een minder sterk signaal uitstuurt. Maar je hebt al nieuwe batterijen geprobeerd dus dat zal het niet zijn, Ik ga er wel eens achteraan bij de importeur. Misschien dat het plaatsen van de kilometerteller op een lager punt (op zo'n pookje op je stuurpen) een beter resultaat oplevert.

Een collega van mij heeft ook een draadloze VDO. Zijn probleem was dat wanneer hij op zijn werk kwam het apparaatje aangaf dat hij een maximum snelheid van boven de 100km had gereden.
Na enig onderzoek op zijn route bleek dat de VDO gestoort werd door de verkeerslussen in het wegdek bij de verkeerslichten. Schijnbaar reageert het apparaatje prima op die signalen.

Geef mij dus maar een tellertje met draad, hoewel ik mijn draadje ook al eens heb moeten repareren :D

Martin

mvrekum schreef:Een collega van mij heeft ook een draadloze VDO. Zijn probleem was dat wanneer hij op zijn werk kwam het apparaatje aangaf dat hij een maximum snelheid van boven de 100km had gereden.
Na enig onderzoek op zijn route bleek dat de VDO gestoort werd door de verkeerslussen in het wegdek bij de verkeerslichten. Schijnbaar reageert het apparaatje prima op die signalen.

Geef mij dus maar een tellertje met draad, hoewel ik mijn draadje ook al eens heb moeten repareren :D

Martin
Ja martin, na al deze problemen verlang ik ook weer terug naar een computer met draad. En inderdaad, deze zomer in londen in de buurt van picadilly circus gaf mijn computer ook steeds 100 aan. Ik heb al geprobeerd de computer zo laag mogelijk en de sensor zo hoog mogelijk te plaatsen, maar het helpt weinig of niets. Nu zoek ik een draad-fietscomputer met hoogtemeter en hellingmeter, maar die schijnen er niet te zijn. Wie weet 2006....

groeten,

Hans Maljaars

Ach, wat is nou 100km/h. Volgens mijn Ciclosport CM414 reed ik 384 kilometer per uur, terwijl ik geparkeerd stond tegen een Esso pompstation.

Verder overigens een uitstekende ontvangst bij alle temperaturen, deze draadloze teller.

Van een electronische hellingmeter zou ik niet al te veel (zeg maar niets) verwachten.

Gaele

Hallo Hans,

Mijn oplossing voor beschadiging van het snoer is de volgende.

Soldeer de aansluitingen onder je fietscomputer adapter (houder) los.
Koppel je voor remkabel los en schuif een stuk krimpkous (10mm) uit de electronicawinkel om de remkabel.
Monteer je sensor dicht bij de rem en voer het snoer door de krimpkous naar boven.
Je komt zo vanzelf in de buurt van het stuur, en het signaalsnoer hoeft nog maar een klein stukje van de remkabel naar de fietscomputer.
Dan de bedrading weer vast solderen en de solderingen afdichten met wat kit.
Krimp met een heatgun de krimpkous en het eindresultaat ziet er mooi uit, en is hufter-proof!

Mijn fietsen rijden al jaren zo rond, nooit problemen!

Groeten, John.

johntelleman schreef:Hallo Hans,

Mijn oplossing voor beschadiging van het snoer is de volgende.

Soldeer de aansluitingen onder je fietscomputer adapter (houder) los.
Koppel je voor remkabel los en schuif een stuk krimpkous (10mm) uit de electronicawinkel om de remkabel.
Monteer je sensor dicht bij de rem en voer het snoer door de krimpkous naar boven.
Je komt zo vanzelf in de buurt van het stuur, en het signaalsnoer hoeft nog maar een klein stukje van de remkabel naar de fietscomputer.
Dan de bedrading weer vast solderen en de solderingen afdichten met wat kit.
Krimp met een heatgun de krimpkous en het eindresultaat ziet er mooi uit, en is hufter-proof!

Mijn fietsen rijden al jaren zo rond, nooit problemen!

Groeten, John.
Leuke oplossing, maar erg veel werk. Ik denk dat je dan beter wat spiraal binder kunt gebruiken. Dt geeft dezelfde bescherming als krimpkous, maar draai je er zo omheen. Niks geen gesoldeer of gedemonteer dus.

Afbeelding

Voor diegene die niet van knutselen houden maar wél een goede kabelverbinding willen hebben heeft het merk Cateye voor veel fietscomputers een aparte heavy-duty kabelset gemaakt.
Kijk op:
http://www.cateye.com/cat/parts_list.php?products_id=52

Op de tekening is het niet te zien maar de kabel is flink veel dikker dan de normale kabel. Ook de aansluitingen zijn vele malen beter gesoldeerd.

Succes,
Marco

Ook de heavy duty versie is zonder bescherming Kwaliteit Uitermate Triest.
Het rijden of verslepen van je fiets door struikgewas blijft funest voor dit draadje.

Spiralex werkt ook prima, ziet er alleen niet zo mooi uit.
Overlengte wegwerken is ook lastig of lelijk met de spiralex oplossing.

Maar ja, ik ben geloof ik wel een zeikerd als het om dit soort zaken gaat.

Groeten, John.

Van een electronische hellingmeter zou ik niet al te veel (zeg maar niets) verwachten.

Gaele
Beste Gaele,

Ik heb zoals ik al eerder zei al een tijdje een VDO MC1.0 Behalve de slechte ontvangst (af en toe) ben ik byzonder te spreken over de elektronische hellings- en hoogtemeter. Ze zijn beide erg nauwkeurig. Het is ook interessant om te weten hoeveel meters je bent geklommen. Ik zou deze opties niet graag meer willen missen op mijn fietscomputer.

groeten,

Hans Maljaars
hansmaljaars schreef:Omdat ik meerdere malen het snoer van fietscomputes met draad heb kapotgereden ben ik twee jaar geleden oversgestapt op draadloze fietscomputers. Eerst heb ik een Cateye geprobeerd. Deze ontving alleen bij temperaturen boven de 10 graden het wielsignaal goed. Batterijen vernieuwen hielp weinig of niks.
Nu heb ik een VDO MC 1.0 gekocht. Deze ontvangt het wielsignaal ook slecht.

Heeft er iemend ervaring met dit probleem?

Hans Maljaars
Ja, ik heb ook een VDO MC 1.0.
Toen ik hem kreeg ben ik lang bezig geweest met de instelling. Na veel proberen deed dat ding het eindelijk. Totdat de teller onderweg spontaan wegviel.
Opnieuw proberen in te stellen. Toen lukt het helemaal niet meer om contact met de zender te krijgen. Ook niet met nieuwe batterijen.
Direct maar een mailtje naar de leverancier gestuurd, met uitleg. Na een telefoontje lag er binnen een week een nieuwe zender op de mat. Deze gemonteerd. Ging direct goed, geen gedoe meer met instellen.
In de zomervakantie 4 weken in Noorwegen gefietst. Erg leuk zo'n apparaat. Aantal hoogemeters op een dag, hoogte en diepte van bruggen en tunnels, hoogte van passen. Stijging in procenten is redelijk nauwkeurig, ik heb er een waterpasje naast. De teller ijlt wat na. Soms met harde windvlagen schommelt het percentage wat.

Nu nog het adres van VDO:

----- Original Message -----

From: Petra Jung jung@cycleparts.de
To: wouter

Sent: woensdag 14 juli 2004 11:29

Subject: Please mail a telephone number in order for us to contact you regarding the MC 1.0 problems you have

Petra Jung (Export Sales)
CYCLE PARTS GMBH
Grosse Ahlmuehle 33
D - 76865 Rohrbach
Tel +49(0)6349-9635-11
Fax +49 (0)6349-9635-20

www.vdocyclecomputer.com

Na een draad computer kwamen er 2 draadloze, toch maar weer gekozen voor één met draad.
Bij koude tempraturen (beneden 8°C) was het signaal minder sterk en de enige oplossing was de display lager plaatsen, het signaal draagt dus minder ver naargelang de tempratuur naar beneden gaat.
Hallo pechvogels,
Ik had altijd een kilometerteller met een draadje maar op mijn huidige ligfiets was dat niet handig. Dus heb ik het instap model (uiteindelijk zwaar opgelicht met de prijs maar goed...) de C05+ gekocht. Ze zijn te koop voor 30 euro ik had er 46 voor betaald vandaar. Maar moet zeggen er zit natuurlijk weinig "poespas" op maar hij geeft prima weer wat hij weer moet geven. En ook rond het vriespunt wat het de afgelopen tijd was. Dus misschien is de nieuwere serie van VDO beter....

De afstand tussen sensor en teller is ongeveer 70cm en de teller ligt bovenop de framebuis van 40x40mm en was even bang dat het bereik hopeloos zou zijn maar niets is minder waar.

Een heel goed nieuwjaar toegewenst allen....

Johan Berends
Wouter schreef:Direct maar een mailtje naar de leverancier gestuurd, met uitleg. Na een telefoontje lag er binnen een week een nieuwe zender op de mat. Deze gemonteerd. Ging direct goed, geen gedoe meer met instellen.
Bedankt voor de tip Wouter. Ik heb ook een mailtje gestuurd en ja hoor, ook een nieuwe sensor gekregen. Hij werkt perfect, ook bij vorst. Ik hoop dat het probleem nu voorgoed is opgelost.

Groeten,

Hans