Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapas vragen - Forum Wereldfietser

Trapas vragen

Dag allemaal,

Mijn reisje zit erop, met maar 8 lekke banden had ik maar nog eén grote technische klacht (mijn Rohloff moet ook terug voor de bekende olie lek/slippen in versnelling 8-11 etc -normal wear and tear dus).

Mijn vittorio zat op rond 11000km toen ik een wobble in mijn trapas(4 kant cartridge type) kreeg (uiteraad zondag!). Dus ik dacht "ik moet de komende dagen een fietsmaken gaan zoeken". Helaas binnen 5km begon hij lagers uit te spugen....game over insert new coin!

Gelukkig naar een half uur lopen met mijn duim omhoog heeft een hill billy me meegenomen naar Mt Vernon (en een nachtje bij hem laten slapen :lol: ), dus ik kon de volgende dag bij de fietsboer een nieuwe trapas krijgen ( wel iets te lang maar een goed genoeg om de laatste 1000km te rijden).

De trapas is toch een van de dingen die ik controleer elke 1000km en had gehoopt om dit sort dingen voor te zijn.

Mijn vragen :

1) is een trapas toch iets om preventief te wisselen (in mijn geval elke 10000km dus) of heb ik gewoon pek gehad?
2) Mijn shimano trapas moet er toch uit om mijn kettinglijn af te stellen en/of een nieuwe inzetten, dus zijn er beter kwaliteit trapassen op de markt dan zo'n shimano ding en zowel is het het geld waard om een "betere" in te stoppen.
3) Waar komt dat stof in je navel vandaan, is dat toch waar al de sokken heen gaan die uit mijn was verdwijnen?

Bedankt alvast

Shane
10000 vind ik weinig voor een UN53 (als het dat is). Ben je erg groot of sterk? Duurdere alternatieven zijn SKF, Phil Wood, Specialites TA. Van Phil wordt vaak gezegd dat je er zeker 50000 km mee doet.
Wim
Ik ben niet groot of sterke maar ben niet lief voor mijn trapas, mijn pedalen heb ook al best wat speling voor maar 6000km(platform pedalen gekocht net voor vakantie).

Misschien moet ik af en toen wat lichter gaan fietsen als ik een klein heuvel op moet fietsen ipv wat zwaarder schakelen en op mijn trapper staan, zal mijn knietjes ook was sparen. Maar ik vind het lekker om af en toe anderen spieren te gebruiken en mijn kont wat lucht geven :lol:

Ik zal straks even googlen naar de genoemde "SKF, Phil Wood, Specialites TA".
Ik denk ook dat je gewoon pech hebt gehad. Ik heb - KLOPKLOP - nog nooit een probleem gehad met mijn shimano-trapassen.
De beste manier om een trapas om zeep te helpen lijkt me om door een rivier te waden. Als er dan water in komt dan is het ding gedoemd. Ik waaddan ook niet zo vaak door diepe rivieren :wink:
Leon
Wim schreef:10000 vind ik weinig voor een UN53 (als het dat is).

Wim
Voor een UN53 (= LX / 105) valt 10.000 km idd tegen.
Wel vreemd dat jouw fietsenbouwer 5 euro bespaart door niet de UN72 (= XT /Ultegra) te monteren.
Svp wel even checken of het geen UN 25 was o.i.d want we willen het wel zeker weten.

Een Phill Wood monteren is 1 van de prettigste manieren om 100 euro kwijt te raken:

Hier wat gebruikers ervaringen:
http://www.roadbikereview.com/cat/drive ... 79crx.aspx
Roadster schreef: Wel vreemd dat jouw fietsenbouwer 5 euro bespaart door niet de UN72 (= XT /Ultegra) te monteren.
Zal wel een fietsenmaker zijn geweest ipv een antiekhandel. UN72's zijn helaas al jaren uit productie.

Heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een Shimano cartridge uit elkaar viel. Meestal krijgen ze eerst heel veel speling
Ik hou het ook op domme pech: gewoon een nieuwe Shimano cartridge erin en fietsen tot-ie speling krijgt. Niet te lang bij stilstaan.

.tsooJ
m-gineering schreef:
Roadster schreef: Zal wel een fietsenmaker zijn geweest ipv een antiekhandel. UN72's zijn helaas al jaren uit productie.
Marten zit er (veel) verschil tussen een UN72 en een UN 73 ?

http://cnc-bike.de/product_info.php?pro ... 658a93a6ea
Roadster schreef:
m-gineering schreef:
Roadster schreef: Zal wel een fietsenmaker zijn geweest ipv een antiekhandel. UN72's zijn helaas al jaren uit productie.
Marten zit er (veel) verschil tussen een UN72 en een UN 73 ?

http://cnc-bike.de/product_info.php?pro ... 658a93a6ea

inwendig dacht ik niet (vernikkelde as, doorlopend gat) uitwendig wel: de 72 heeft een losse opgeperste cup, bij de 73 is de rechter draad in het huis gesneden
Dan meteen nog maar een trapasvraagje er tegenaan: Hoe is de kwaliteit en levensduur van Octalink trapassen, vergeleken met de vierkantmodellen?

.tsooJ
bedankt allemaal voor de reacties,

Ik kon niet meer lezen wat de oude trapas was maar zal wel gewoon shimano zijn.

Ik heb toch een paar weken wachttijd voor dat ik mijn fiets weer kan gebruiken (Achterwiel moet terug naar Rohloff), dus ik heb alle tijd om iets te zoeken.

Maar aangezien ik verwacht nog rond 50000km met deze fiets te gaan fietsen is zo'n duur trapas misschien wel leuk(maar voor hetzelfde geld heb je 3-4 shimano dingen :wink: ).
Alien schreef:Dan meteen nog maar een trapasvraagje er tegenaan: Hoe is de kwaliteit en levensduur van Octalink trapassen, vergeleken met de vierkantmodellen?

.tsooJ
Slecht.Zie ook:
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=5781

Elke werktuigbouwkundige kan je vertellen dat zelfs alle nieuwe constructies na de vierkantmodellen niet deugen.
Ongelofelijk ? Ja, maar helaas. (Dat kan je ook zeggen van de statisticus die verdronk in een meer van gemiddeld 1 meter diep.)

Vandaar dat de betere fietsenwinkels (daar zijn er zeeeeeeeer, zzzzzzzzzzeeeeeeeeer dus, weinig van) weer vierkant assen/crankstellen op voorraad houden.
Zulke winkels verkopen ook stalen(44 T, origineel Shimano) voorbladen, gaan 3 keer zo lang mee en kosten wel 17 euro. Enige bezwaar is dat zo'n blad iets meer (100 gram ?) weegt dan een alu versie.
Roadster schreef: Elke werktuigbouwkundige kan je vertellen dat zelfs alle nieuwe constructies na de vierkantmodellen niet deugen.
Of dat de maan van kaas is, heeft de Sint zelf gezegd !



De octalink trapassen zijn -op de Dura-Ace modellen met naaldlagers na- practisch identiek aan opbouw als de vierkante asjes, en je mag een gelijkwaardige levensduur verwachten.

Hollowtech en Isis is een ander verhaal
m-gineering schreef:Hollowtech en Isis is een ander verhaal
O, ja???
Dan wordt ik nieuwsgierig!
Binnen 5000 km spelling op ISIS as.
Gelukkig goede (Duitse) fietsenboer, dus binnen 24 uur een nieuwe!

John.
johntelleman schreef:
m-gineering schreef:Hollowtech en Isis is een ander verhaal
O, ja???
Dan wordt ik nieuwsgierig!
Binnen 5000 km spelling op ISIS as.
Gelukkig goede (Duitse) fietsenboer, dus binnen 24 uur een nieuwe!

John.
ISIS is een open standaard die veel gebruikt word/werd door kleine fabrikanten. Voor de lagers is bij een ISIS as weinig ruimte en als je gebonden bent aan standaard oplossingen kom je op hele kleine kogeltjes uit die gauw stuk gaan.

SKF maakt nu ook ISIS assen (ook vierkante trouwens) en die zien er heel anders uit (categorie €80-100)
m-gineering schreef:SKF maakt nu ook ISIS assen (ook vierkante trouwens) en die zien er heel anders uit (categorie €80-100)
Kan geen website van SKF en ISIS vinden.....

John.
SKF
ISIS-drive, en zo ziet het er uit.
Overzichtje van verschillende soorten bottom brackets.
Hoi Robertjan,

Bedankt voor je adressen!
Je bent errrruuugggg actief op het forum en de site.
Sinds je webredacteurschap is de site sterk verbeterd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hopelijk brand je kaars niet zo snel op.

John.
Robertjan schreef: Overzichtje van verschillende soorten bottom brackets.
Doorgaande op de laatste link komt je nog een opmerkelijke verhaal tegen van de bekende fietsgoeroe Jobst Brandt:

"Install and properly tighten new cranks on the spindle after greasing the tapered square ends of the spindle. Proper tightness should be achieved with a torque wrench or by a skilled hand.

The admonition not to grease the spindle finds life mainly in the bicycle trade. When I discussed the "dry assembly" rule with crank manufacturers, I discovered that they had warranty claims from customers who split cranks. However, cranks cannot be split by overtightening them. This can be proven by attemting to do so. An M8x1 bolt is not strong enough to split a major brand crank."

http://sheldonbrown.com/brandt/installing-cranks.html

Heel opmerkelijk omdat iedereen "weet" dat je de cranks droog moet monteren (bij vierkante as-types).
Roadster schreef:
Robertjan schreef: Overzichtje van verschillende soorten bottom brackets.
Doorgaande op de laatste link komt je nog een opmerkelijke verhaal tegen van de bekende fietsgoeroe Jobst Brandt:
Het probleem met JB-ik-heb-altijd-gelijk is dat hij altijd de zelfde toon aanslaat, ook als hij volledig uit zijn nek kletst.