Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naven nieuwe wielen: Shimano XT of DT Swiss 340 ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Naven nieuwe wielen: Shimano XT of DT Swiss 340 ?

Ik heb sinds dit voorjaar een DT Swiss 340 in m'n brevettenfiets. Tot nu toe geen enkele klacht. Wel was het lastig om het juiste model te krijgen. Uiteindelijk werd het een ATB naaf met ingekorte as (brevettenfiets heeft een achterbouw van 130mm.)
Heel erg bedankt voor de reacties.

Sinds deze week heb ik hier in Québec de winterfiets van stal gehaald (Trek 7000 frame tot singlespeed omgebouwd en geschoeid met Schwalbe Snowstuds op goedkoop Deore/Rynolite wielsetje): er rest me dus tot april om dat nieuwe wielsetje bij mekaar afgewogen te krijgen.

Objectief: < 2kg, even duurzaam als mijn huidige Speedcity's, maar met betere naven.

Na de reacties laat ik de XT naven alvast links liggen: LX lijkt meer aangewezen indien Shimano. 340's staan ook nog op het lijstje, andere alternatieven (maar alvast niet duurder dan de 340's) zijn steeds welkom.

Iemand Velocity velgen ?
Peter White is erg tevreden. Wist niet dat je in Canada zit.
Wim
PieterQC schreef:
(1)340's staan ook nog op het lijstje, andere alternatieven (maar alvast niet duurder dan de 340's) zijn steeds welkom.
(2)Iemand Velocity velgen ?
(1)Over Shimano hebben we het 'gehad'. Mede gezien de keuze van Ivo Miessen zijn er vermoedelijk geen alternatieven voor de 340 want over andere populaire naven(/wielen) in deze prijsklasse zoals American Classic en Easton komen regelmatig slechte berichten.

Zoals reeds aangegeven is de betrouwbaarste, stabielste, dus beste wereldfietser-velg een 3 cm hoge (ongebuste) alu velg, althans als je niet de laatse grammen zoekt. Alleen met een op zich zelf al stabiele velg kan je namelijk de immer gewenste hoge spaakspanning toepassen.
In feite gaat het bij wielbouw maar om 1 ding: zo hoog mogelijke, onderling gelijkmatige, spaakspanning want alleen daardoor kan een super betrouwbaar en onderhoudsvrij(spaken) wiel ontstaan.

(2)Velocity Deep V is een goeie, wordt vaak in tandems toegepast.
http://www.velocityusa.com/default.asp?contentID=583

Ik ken deze velg zelf niet persoonlijk maar zo te zien heeft hij geen remflank-slijtageindicators.
Rigida DP2000 wel en deze buisjes (als ze doorgeremt zijn is de velg op-maar velg nog wel voor nood bruikbaar) hebben tevens een velg-versterkende werking.

http://www.dotbike.com/productsP6967.aspx

Ja, ja, very rigid !! :lol:
Het weegt wat maar dan heb je ook echt wat.

Maar je kan ook even kijken naar de velgen die Idworx toepast, zijn wat minder extreem/zwaar maar- Idworx kennende- wel goed zoals bij deze fiets:
http://www.idworx-bikes.de/nl/bikes/mou ... attung.php


Tja, Mavic..........

http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=2&TID=34104


AANVULLING:
V-vormige velgen zie je weinig omdat de wielbouw automaten er moeite mee hebben:

Der Nachteil geöster Felgen: Der Reifensitz von Schlauchreifen wird durch die Ösen gestört, der Reifen liegt sozusagen als Vieleck auf der Felge. Bei Drahtreifenfelgen erschwert der oben im Felgenbett aufliegende Ösenkragen die Mon- und Demontage der Drahtreifen. Da zum Einbringen der Ösen zudem größere Löcher in die Felgen gebohrt werden müssen, wird die Felgenhaltbarkeit reduziert.

Das Ösen von Felgen ist trotzdem heute noch üblich, obwohl bei der Herstellung per Strangpreß-Verfahren der Felgengrund entsprechend dick ausgelegt werden kann um so das Ausreißen der Nippel zuverlässig zu verhindern.

Daß immer noch geöst wird, liegt an der besseren Gleitwirkung zwischen dem Ösenblech und dem Speichenippel - eine beispielsweise wichtige Voraussetzung für die Automaten-Einspeichung der Hersteller. Bei ungeösten Felgen hingegen neigt der Speichennippel zum sogenannten "Fressen", wobei die Reibung zwischen Nippel und Felge drastisch ansteigt und so das automatisierte Einspeichen erschwert.

Andererseits lassen sich ungeöste Felgen rationeller herstellen und leichter recyceln, da sie keinen Stahlanteil in der Aluminium-Schmelze verursachen. Ein an sich wichtiger Umweltaspekt, dem jeder Radfahrer im übrigen nachkommen kann, wenn er als "Nachrüster" nur ungeöste Felgen einbaut. Tip: Tropfenfelgen sind in der Regel nicht geöst, da in der Tropfenspitze zu wenig Platz zum Einbringen einer Öse vorhanden ist. Zur Vermeidung des Nippel-Fressens kann man im übrigen die Nippel vor dem Einlegen im Kopfbereich leicht einfetten.

Bron:

http://www.smolik-velotech.de/laufrad/0 ... en-Profile
Die DP 2000 is voor tubeless banden.
W
Wim schreef:Die DP 2000 is voor tubeless banden.
W
Zal wel betekenen dat je er een afdichtingsstrip bij kan krijgen, hoef je geen last van te hebben.

Wat de NLRA* vooral leuk vindt is dat ze er in hoogglans gepolijst zijn :D


* Neo Luddite Resistance Army
Wim schreef:Die DP 2000 is voor tubeless banden.
W
Kan beide, dus in feite ook nog future-proof als idd de tubeless techniek bij fietsen doorzet hetgeen ik zelf niet zo geloof want het vanaf nul bar oppompen (band/velg afdichten) is erg lastig tot ondoenbaar onderweg.

"Deep profile, very rigid, tubeless and non-tubeles".

http://www.rigida.com/nl/products/hybri ... p2000-ts-6

(En idd Marten, eventueel een seal.)
[quote="m-gineering"]
Duurzaamheid was Vrugâh. Huidige DA gaat denk ik net zo snel stuk als Ultegra (houdt ook niet over) , en dan kom je er achter wat de onderdelen kosten (aluminium asje €110 etc)
[quote]

Bij DA zijn er idd wat andere lagers te zien de afgelopen jaren.
Maar de Ultegra's hebben toch niet echt veranderingen ondergaan ?
De achter stalen as + 1/4" kogels zijn toch niet wezenlijk anders dan vroeger en zou dat toch sneller stuk gaan ?

De 2010 Ultegra's zouden (slechts) wat betere afdichtingen hebben, niet duur trouwens en glimmen mooi.

http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... /29/page/2