Additionally, paste this code immediately after the opening tag: overstap van Gazelle Kathmandu naar Koga WT ? - Forum Wereldfietser

overstap van Gazelle Kathmandu naar Koga WT ?

Heb nu 3 jaar mijn Kathmandu die volledig XT is afgemonteerd en lekker strak rijdt. Zijn er onder jullie die de overstap maakten van gazelle kathmandu naar een Koga ? Is de Koga zijn geld ( al gauw enkele honderden euros duurder) waard ? Behalve regelmatig een ketting en pignon, remblokjes edm, heb ik geen kosten aan mijn huidige fiets.

Aanrader voor upgrade of houden wat ik heb

PS : de geveerde voorvork heb ik nodig om schouderpijn te voorkomen
Tenzij je erg ontevreden bent over je huidige fiets (en dat ben je niet) dan zou ik hem rustig afrijden.
Wim
Waarom je fiets vervangen als die lekker rijdt...?
Neem in ieder geval geen Koga - kwaliteitsproblemen!! Er zijn betere merken voor evenveel/minder geld.
Model 2009 heeft geen geveerde voorvork........? Collectie 2010 bevat geen Worldtraveller.
Voor wat voor soort tochten gaat 'ie gebruikt worden?

* Hollowtech crankset is misschien niet duurzaam genoeg.
* 9 kransjes zijn minder duurzaam dan bijv. 7 of 8. De 11 zul je (vrijwel) niet gebruiken, de rest zijn best goed gekozen.
* Ik zou op de schuine buis standaard een grote-flessenhouder willen i.p.v. een bidonhouder. Die 2e bidonhouder kan dan onder de schuine buis voor de benzinefles.
* De Tubus Logo geeft problemen bij de bagage. Die zijn al relatief lang bekend, dus onbegrijpelijk dat Koga die achterdrager kiest. De Cosmo is beter.
* Geïntegreerde balhoofd is leuk voor de Koga-omzet bij het vervangen ervan, maar niet leuk voor je eigen portemonnee.
* Waarom een Roadmorph pomp als de Turbomorph een drukmetertje er op heeft zitten?!
* Het nut van de voorlamp ontgaat me enigszins. Lever er dan een hoofdlampje bij.
* Is de bel wel luid? Beter had een toeter geweest.
* Het is een aluminium frame.

En als ik ga muggenziften:
* In weinig framematen beschikbaar.
* Standaard binnenbanden zijn niet gemaakt voor breder dan 47mm...
* Pedalen zijn "ik-weet-niet-wat-ik-nou-eigenlijk-wil"-variant. Ik zou platformpedalen wensen.
* Geleverde bidons zijn zuig-bidons i.p.v. knijpbidons.

Kortom, voor rond die € 2000 kan ik bij een maatbouwer een heel behoorlijke fiets samenstellen die aan alle wensen voldoet. Ik vind het persoonlijk zijn geld niet waard.
:roll:
amateurke schreef:Heb nu ... lekker strak rijdt ... Behalve regelmatig een ketting en pignon, remblokjes edm, heb ik geen kosten aan mijn huidige fiets
Wat zou je reden zijn om een andere fiets te kiezen?
Leon
Misschien het gewicht? Die Kathmandu weegt bijna 20 kg. De Koga trouwens ook nog altijd 16 kg. Mijn volledig opgetuigde Giant Expedition van 1994 weegt maar 14,5 kg. Blijkbaar is niet bij alle fabrikanten het gewicht een belangrijk ontwerpcriterium.
Leuke uitdaging voor alle forumleden. Je hebt 2000 euro uit te geven (ja IK niet :lol: , maar stel dat je dat hebt). Welke trekkingfiets kies je dan? En wat moet er dan wel of niet op?

Standaard fabriek: Gazelle, Koga, Batavus, Giant, Trek, Specialized, Cannondale, Santos.
Meer vanuit de fietsenwinkel: Van Herwerden, Snel, Avaghon, Vittorio

Rutger
Rutger schreef:Leuke uitdaging voor alle forumleden. Je hebt 2000 euro uit te geven (ja IK niet :lol: , maar stel dat je dat hebt). Welke trekkingfiets kies je dan? En wat moet er dan wel of niet op?

Standaard fabriek: Gazelle, Koga, Batavus, Giant, Trek, Specialized, Cannondale, Santos.
Meer vanuit de fietsenwinkel: Van Herwerden, Snel, Avaghon, Vittorio

Rutger
VSF T400R. Is compleet genoeg en heeft een Rohloff. Eventueel later een ander zadel en stuur.

groet,
Niels
Geen complete fiets maar een los stalen frame 8) en knappe spulletjes(..). Hou ik nog geld over ook :)
ik ben (was) van plan mijn ouwe stalen Batavus Navajo van 12 jaar oud (jong?)te vervangen.
Frame is nog kaarsrecht en in goeie staat geen roest en zo wel wat krassen
Terug optuigen wordt door iedereen die ik erover sprak afgeraden, het blijft een ouwe fiets etc;
voel me er noch altijd kiplekker op, past als gegoten.
heb nieuwe wielen, remmen, remhendels nodig.
remmen: dacht aan HS33
Overtrek voor stuur (is ex-Koga Randonneurstuur)
Bagagerek vervangen door Tubus
schakelen is Alivio 7-sp, voldoet prima is al vernieuwd geweest.

Dus; voor 2000 euro:
ben vandaag op ietwat overjaarse Koga Randonneur gestoten, staal,
rijdt lekker en zat er prima op.
dus waardige opvolger voor mijn Batavus:
prijs: 1500 ipv 1899
hou nog wat over om nieuw tentje te kopen :D
wat een reacties, hartelijk dank
En inderdaad ben ik nog tevreden van mijn Gazelle, maar wel nogal zwaar maar voor de rest voldoet ie pico bello. Hij wordt gebruikt voor 8-10.000kms per jaar en om de 2 jaar een 3weekse reis door Europa (Compostella, Rome, enz...). De versnellingen voldoen, de klikpedalen die ook zonder klikkers bruikbaar zijn ook, ik heb voldoende bidonhouders en bestaande AGU X-rain achtertasssen. Enige minpunt vind ik de zadelpijn na 80 km karren. Heeft dit met geometrie frame te maken of zadel/zithouding (ikke 190cm groot en grootse kader (was het nou 61 of 63 kweettet ni meer): ik heb een geveerd Brooks zadel en een vlinderstuur (niet origineel, heb ik laten namonteren) en fiets met de verstelbare stuurpen in quasi verticale stand.
Blijkbaar is men hier niet onverdeeld positief over Koga terwijl ik dacht dat die feilloos en beresterk materiaal aanboden...
En neen ik heb geen 2000€ te besteden maar wel heb ik steeds upgrades gedaan na 3-4 jaar en dan de oude fiets kunnen verkopen aan 60% van de aankoopprijs.
En een maatfiets die was ik even uit het oog verloren : hier bij Gent zit een bekende "VLERICK". Iemand ervaring mee ?
Toch nog maar een paar jaartjes verder fietsen met de Gazelle lijkt me gezien de reacties op Koga
Ik zou bij zadelpijn niet meteen denken aan een nieuwe fiets als ik niet héél precies wist dat het aan de fiets lag. Wij weten hier nauwelijks iets van je zit, maar op het eerste gezicht heb je de goede maat frame. Heb je een foto van jou op de fiets?
M.b.t. de zit: waar mijn gedachte het eerst naartoe gaat is een ander zadel. Daar kun je op elk moment in investeren, want je kunt het nieuwe zadel natuurlijk meenemen naar de nieuwe fiets.
En ik zou heel graag weten hoe het je lukt om na 3 jaar à 9000 km/jaar 60% van de nieuwprijs voor de fiets terug te krijgen. Dat wil ik ook wel!
Groet,
Leon
Hoe ik dat doe :?: 8)
Fiets is steeds eersteklas onderhouden :P en werd verkocht met zo goed als nieuwe ketting en kransjes en banden en remblokjes die nog in zeer goede staat waren
Prijs vragen voor overname aan fietsenmaker bij aankoop nieuwe fiets
Dan in kennissenkring wat geluk :lol: hebben en net iemand vinden die zo'n goed onderhouden fiets wel ziet zitten voor de prijs van de fietsenmaker + de winst die hij erop zou maken als ie em tweedehands doorverkoopt :idea:
zo doe je dat (is me al 2 keer gelukt) :lol: :!:
Zemst=België.
In België worden tweedehandsfietsen over het algemeen ook duurder verkocht dan in Nederland.
Waarom denk je dat ik al 2, nagenoeg nieuwe, tweedehands fietsen aan Nederlanders kocht? :wink:
Toon:
Neem in ieder geval geen Koga - kwaliteitsproblemen!!
Wat bedoel je?
Ik heb al tienduizenden km op m'n Koga WT gereden ZONDER problemen!
En ik ben super tevreden met mijn Koga Signature Rohloff, het nieuwe 2009 frame rijdt perfect. Sommigen zijn hier anti Koga, net als sommigen anti Continental en pro Schwalbe zijn. Gewoon je eigen koers varen.
Ik vind Koga een klasse merk.
P.S.: En als er kwaliteitsproblemen zouden zijn, dan weet ik zeker dat dit netjes wordt opgelost.
Petervd schreef:Toon:
Neem in ieder geval geen Koga - kwaliteitsproblemen!!
Wat bedoel je?
Ik heb al tienduizenden km op m'n Koga WT gereden ZONDER problemen!
Een kennis van mij heeft veel problemen gehad met een Koga. Koga zal verder best een prima merk zijn maar ook aan de dure kant.
Voor jou dan geen Koga!
Einde van mijn 8 maanden oude (!!!) WT :twisted: :twisted: :twisted:
Afbeelding