Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude fiets met 120mm inbouwmaat. - Forum Wereldfietser

Oude fiets met 120mm inbouwmaat.

deze namiddag in de kringloopwinkel....

stootte ik op een ouwe Maind'Or koersfiets.
volgens mij iets dat jaaaren op zolder heeft gestaan,
bedekt met flinke laag stof.
beetje gepoetst daar en vanonder het stof kwam smetteloze bruine lak tevoorschijn.
afgezet met wat goudverf rond de lugs.
en perfekt mijn maat.

velgen ed zouden eens met metaalpoets moeten behandeld worden, alsook de roestvrije spaken.

wat is nu mijn vraag:
inbouwmaat achteraan is iets van 120mm. (min of meer ter plaatse gemeten alleszins geen 135 mm)
wat is daar nog mee aan te vangen stel dat er wielas moet worden vernieuwd?
is daar nog wat voor te vinden?

nog iets: nog uitgerust met tubes, :? zou velgen zoeken voor bandjes en twee wielen spaken is nu het einde vd wereld niet.

wat zou ik ermee doen:
heb hier nog mooie smalle Esge spatbordjes liggen,
licht bagagedragertje, en frame en voorvork voorzien van oogjes voor montage,
zou er deze winter een soort "light randonneur" willen van maken.
lijkt me mooi "project" om de winteravonden mee te vullen.

o ja, prijs voor dit fraais: 50 euro..
mvg
Als het een goed frame is heb je een prima basis voor een fiets-voor-erbij, eentje waar je niet zo nauw op hoeft te kijken als het kl*teweer is en als je hem eens een keer in de stad moet parkeren.

Ik gebruik hiervoor een oude Koga Terrarunner waar ik dankzij de horizontale achterpadden eenvoudig een singlespeed van kon maken.

Ga eens na hoeveel (weinig) je schakelt, overweeg of je aan 1 verzet wellicht ook genoeg hebt en als je dan nog steeds serieuze plannen met die fiets hebt, kijk dan hier:
http://www.m-gineering.nl/fixie_bouwen.htm

Als randonneur kom je dan niet meer zo ver, of je moet in NL blijven.

120mm naven in singlespeed variant zijn goed te krijgen, bijvoorbeeld van Surly (als het niet teveel mag kosten) of zo exclusief als je maar wil.

Wil je toch schakelen, dan wordt een andere achternaaf lastiger. Je kan beperkt de inbouwbreedte groter maken, maar van 120 naar 130mm? Ik heb dat nog nooit gedaan. Een atb-naaf gaat zeker niet passen.

Ik zou in ieder geval niet teveel geld in het project steken, hoe leuk het ook is. Tenzij het om iets heel bijzonders gaat.

Sjors
Klinkt niet gek. Zelf heb ik ook een koersfiets uit die tijd, en dat rijdt nog steeds lekker. En is geschikt voor precies het doel dat je beschrijft. Je moet er niets of bijna niets aan veranderen, anders wordt het ineens duur. Zijn de velgen 27 inch? Die zijn nog wel te koop voor draadbanden, maar de keus is niet ruim meer, net als mooie bandjes. Maar het gaat nog wel. Phil Wood maakt nog 120 mm freewheel naven (160 dollar dacht ik), maar er moeten goedkopere alternatieven zijn.
Wim
de tubevelgen zijn 28".
zou veranderen naar bandjes,
degelijke platte velgen hoeven niet zo gek veel te kosten.

Esge spatborden, bagagedragertje heb ik liggen,
bagagedragertje is verchroomd dingetje van ouwe Peugeot.

mij gaat het meer om het sleutelplezier, het bouwen van zo een fiets.

ombouwen naar fixie of singlespeed is niet de bedoeling,
ik zou de fiets zoveel als mogelijk origineel proberen te houden

het heeft me moeite gekost de fiets NIET te kopen,
ik wou eerst wat informatie inwinnen ivm 120mm
kopen kan altijd nog
en is emand anders me voor geweest: "so be it"
benie schreef:de tubevelgen zijn 28".
zou veranderen naar bandjes,
degelijke platte velgen hoeven niet zo gek veel te kosten.

Esge spatborden, bagagedragertje heb ik liggen,
bagagedragertje is verchroomd dingetje van ouwe Peugeot.

mij gaat het meer om het sleutelplezier, het bouwen van zo een fiets.

ombouwen naar fixie of singlespeed is niet de bedoeling,
ik zou de fiets zoveel als mogelijk origineel proberen te houden

het heeft me moeite gekost de fiets NIET te kopen,
ik wou eerst wat informatie inwinnen ivm 120mm
kopen kan altijd nog
en is emand anders me voor geweest: "so be it"
Zo'n stalen frame kun je altijd uitbuigen tot 130mm, maar als je een andere velg op de naaf spaakt hoeft dat niet.

Zie fixie bouwen voor de primer ouder racefietstechniek
Zie achtervork richten voor het uitbuigen
Yes!
Foto's!
Leuk!
Laat zien!

niko
benie schreef:Zo'n stalen frame kun je altijd uitbuigen tot 130mm, maar als je een andere velg op de naaf spaakt hoeft dat niet.

Zie fixie bouwen voor de primer ouder racefietstechniek
Zie achtervork richten voor het uitbuigen

Zie fixie bouwen voor de primer ouder racefietstechniek
Zie achtervork richten voor het uitbuigen
Ja maar de inbouwmaat is 120mm; dus kan ik 10mm uitbuigen-weerszijden 5mm-?

dat van die velg snap ik helaas niet.