Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen op de Canarische Eilanden - Forum Wereldfietser

Fietsen op de Canarische Eilanden

Hallo forumisten,

Eind dit jaar wil ik gaan fietsen op de Canarische Eilanden. En n.a.daar v. heb ik een aantal vragen. :roll:

Wie kan me helpen aan informatie over:
- welke vluchten erheen
- het fietsen daar
- welke eilanden wel/niet bezoeken
- mooie routes (ook ATB)
- welke kaarten
- bootverbindingen en schema's
- accomodaties campings/hotels
- leuke dingen om te doen of te zien.

Wie weet waar ik online kaarten kan bestellen? Ik zit al een uur te surven maar heb nog geen enkele goed site gevonden waar ik kaarten kan bestellen. :cry:

Alvast bedankt,
Maarten Smit

Beste Maarten,

Over fietsen op de Canarische Eilanden kan ik je weinig melden. Het zijn delen van Spanje waar ik nog nooit heb gefietst.
Ik weet wel dat het hoog ik de bergen koud kan zijn. Kees Lucaasen heeft sneeuw meegemaakt terwijl de Duitsers naakt op het strand lagen.
De vulkaan Teide op Tenerife is de hoogste top van Spanje.
De flora en fauna van de eilanden verschild aanzienlijk: Lanzerote en Fuerteventure liggen niet ver van de Sahara en dat is ook merkbaar. Het westelijk eiland La Palma is groen, maar wel pittig fietsen.
Martinair en Iberia vliegen op de Canarische Eilanden. Bij Iberia moet je overstappen in Madrid of Barcelona. Berlin Air vliegt vanaf Duitse vliegvelden niet ver van de Nederlands grens. Zij hebben bij fietsvervoer een grens van 30 kilo in te checken bagage.
Ga voor bootverbindingen naar: www.trasmediterranea.es
Er zijn op Gran Canaria twee campings en op Tenerife slechts een.
Goede kaarten is in Spanje altijd een probleem. Informeer eens bij Altair, verreweg de beste reisboekhandel in Spanje: www.altair.es
Ik kom meestal toch altijd weer uit bij Michelin, behalve in Catalonie waar het Catalaans Geografische instituut wel goede kaarten heeft,
Maarten Smit schreef:Hallo forumisten,

Eind dit jaar wil ik gaan fietsen op de Canarische Eilanden. En n.a.daar v. heb ik een aantal vragen. :roll:
Zie http://www.luddo.nl :idea:

Maarten,

Freytag & Berndt heeft een serie kaarten van alle Canarische Eilanden afzonderlijk. Schaal: 1 : 30.000 tot 1 : 100.000, afhankelijk van de grootte van het betreffende eiland. Met hoogtelijnen!
Zie: www.freytagberndt.at
Ik neem aan dat deze kaarten aanwezig zijn bij Stanley & Livingstone in de Schoolstraat te Den Haag. Ik zal ze hier in Amsterdam zelfs liggen in de ANWB-winkel.

Hoi maarten,

paar jaar geleden heb ik 2 weken gefietst op Gran Canaria en Fuerta Ventura. Vrij voorspelbaar maar toch: de kustweg (aan de zuid-oostkant van Gran Canaria) is vreselijk, maar ga je het binnenland in is het direct mooi en rustig (maar het gaat wel gelijk 'omhoog'; je kan lekker bergop tot zo'n 14oo meter). Op Fuerta-Ventura ben ik gezandstraald (het is een favoriet eiland voor windsurfers...en windkrachtje acht, veel zand en blote fietserbenen is geen sterke combinatie). Ook daar was het heerlijk rustig fietsen en de hoogste berg op Fuerta is zo'n 700 meter (dacht ik).
Voor botenverbindingen tussen de eilanden hoef je vooraf niets te regelen, dat gaat probleemloos ter plekke (puerto del Rosario op Fuertventura en in Las Palmas op GC). Op GC zijn twee campings op Fuerto nul. De meeste toeristische voorzieningen zijn gericht op bulk-toerisme, maar goedkope pensionnetjes zijn ook wel te vinden. Ik had een euro-tour-kaart (1:150.000) en die was waardeloos want je zag de hoogtes er niet goed op.

:lol: Mij is het goed bevallen die 2 weken canarias

Onder mapas de carreteras een lijst met online kaarten, waarvan sommige bijzonder gedetailleerd:

http://www.institutum-canarium.org/fsta ... www_s.html

Hoi Maarten,

Ik zie dat je je vraag uit je e-mail inmiddels ook aan de forumleden hebt voorgelegd. Hierbij alsnog een antwoord van mijn kant. Ik ben zelf twee keer bezig geweest een reis naar Tenerife voor te bereiden, maar uiteindelijk is het er nooit van gekomen om er echt naar toe te gaan.

Wat ik me herinner uit de voorbereiding:

De Teide is natuurlijk de niet te versmaden berg op het eiland. De beklimming is natuurlijk behoorlijk heftig (van nul tot ergens rond de 3000 meter in niet al te veel kilometers over de verharde weg - verschillende mogelijkheden [minimaal drie] om boven te komen). Ik meen wel eens gelezen te hebben dat je met de ATB nog een stuk dichter bij de top kunt komen, maar niet bovenop.

Het lastige van Tenerife leek me dat bijna het hele eiland uit deze berg of uitlopers daarvan bestaat. Het wegennet over de berg is beperkt en aan de enige kant afdalen betekent onherroepelijk of langs de kust verder of weer langs een andere weg een enorm hoogteverschil pakken. De Teide stond in het legendarische bergnummer van Fiets uit 1997 te boek als (voor zover bekend) de zwaarste beklimming van Europa door het grote hoogteverschil en de behoorlijk steile klim over een groot aantal kilometers.

Mijn voornaamste probleem met Tenerife was volgens mij de ogenschijnlijke afwezigheid van campings (die leken er nauwelijks te zijn). Aangezien het grootste deel van de berg en de uitlopers daarvan in een nationaal park liggen, leek wild kamperen me ook niet echt een goede optie. Als ik me goed herinner, mocht dat alleen op specifieke plaatsen langs wandelroutes. De alternatieven (hotels) leken me niet aantrekkelijk. Vanuit 1 hotel fietsen beperkt je actieradius erg, want het is een behoorlijk groot eiland (600 km rondom of zo). Van hotel naar hotel fietsen op een toeristeneiland sprak me ook niet aan.

Uiteindelijk is het er dus nooit van gekomen. Gran Canaria is voor een fietser mogelijk een interessantere optie, want lijkt afwisselender (meer bergen in plaats van 1 hele grote) met meer wegen. Maar het mist natuurlijk wel de uitdaging van die ene hele grote berg. De andere eilanden leken me te klein voor 1 of 2 weken fietsen, hoewel eiland-hoppen natuurlijk wel weer erg leuk (maar tijdrovend) kan zijn.

Over ATB routes kan ik me niet veel herinneren, deze reisvoorbereiding was nog uit de tijd dat ik asfaltfietsen nog interessant vond :wink: Ik vrees dat ik met onze kleine achterin de fietskar toch echt weer aan asfalt zal moeten gaan wennen. :evil:

Nogmaals, al het bovenstaande is alleen gebaseerd op wat ik me uit mijn hoofd herinner van reisvoorbereiding van jaren terug, dus misschien zit ik er helemaal naast.

Succes met de voorbereiding!

Groeten,
Dennis

Hallo Maarten,

Ik ben eind jaran '90 2 x naar Teneriffe geweest, telkens voor een korte vakantie van één week.
Naar aanleiding van die vakanties heb ik toen voor een inmiddels op gedoekte website een impressie geschreven. Ik plak het betreffende stukje er even achteraan:

Ik ben een fietser. Laat dat duidelijk zijn. Binnen de grote groep van “fietsers” zijn er echter heel wat variaties. Er worden door deze lieden namelijk veel disciplines beoefend.

Hoewel ik mijn fysieke talenten bescheiden dien te evalueren beschouw ik mezelf (op mijn niveau) graag als een klimmer. Ik leef op als de weg helt. Ik heradem als ik in een toerklassieker als Luik-Bastenaken-Luik in een (te) snelle groep ben beland en de eerste Ardeense hellingen eraan komen.
De metamorfose is merkwaardig. De weg begint te hellen en van een anoniem aanklamper verander ik in een autoritaire leider. Ik kan plotseling het tempo bepalen daar waar ik het even daarvoor nog moest ondergaan.
Dat is een fijn gevoel. In intieme kring wil ik dan ook wel eens verklaren dat “klimmen” (met inbegrip van het dalen) het summum is qua lichamelijke sensaties. Dit stuit vaak op onbegrip bij niet-fietsers. Daar kan ik inkomen hoewel het onjuist is.

Ik probeer jaarlijks op fietsvakantie te gaan. Dit kan enkel indien op professioneel en op gezinsvlak alles meezit.

Doel voor 1999 was Tenerife. De voorbije 20 jaar (ik ben 39) heb ik met onregelmatige tussenpozen cols beklommen in Alpen en Pyreneeën. Ik heb dus enige (maar niet zo veel) ervaring met cols.

Tenerife is een Spaans vulkanisch (Canarisch) eiland in de Atlantische oceaan met een fantastisch klimaat. Het is er warm maar door de constant aanwezige (forse) zeewind is die warmte erg draaglijk.

Tenerife wordt gedomineerd door één berg. De Pico de Teide, 3718 meter hoog.

Technische gevens "Teide".

Het is een loodzware berg die echter niet erg bekend is bij fietsfanaten omdat het eiland zich niet leent voor wielerwedstrijden. De berg heeft wat dat betreft dus geen verleden. Op ander vlakken heeft hij wél een verleden. De Teide is een vulkaan die momenteel non-actief is. De laatste erupties dateren van 1765.

De beklimming is lang, erg lang. De eigenlijke top is evenwel niet bereikbaar per (race) fiets (wel via een kabelbaan).

Omdat elke beklimming (in mijn geval vanuit het Zuiden) begint op zeeniveau, is het hoogteverschil voor één beklimming aanzienlijk. Om het verschil van 0 tot 2400 meter te overbruggen krijg ik 46 kilometer voor de wielen geschoven.

Dat is zwaar, zeker gezien het vroege tijdstip (einde maart) in het seizoen. Om me behoorlijk voor te bereiden, heb ik vanaf einde december 1800 kilometer gefietst, aangevuld met behoorlijk wat looptraining.

De onderneming wordt extra bemoeilijkt door de grote temperatuursverschillen. Beneden bedraagt de temperatuur zowat 32°. Op de top zal het later hagelen.

“Beheersing”, “concentratie”, “zelfcontrole”,” kennis van wat je kan en vooral van wat je niet kan: die begrippen gecombineerd met lichte masochistische neigingen moeten mij naar de top brengen.

Een ultra-lange klim, zoals de Teide, kan je best “onder je limiet fietsen”, net omdat het terrein zo onbekend en zo loodzwaar is. Dat verg echter ervaring en discipline. Dat laatste klinkt misschien gek. Toch is het zo. Het schitterende weer en het prachtige asfalt nodigen verraderlijk uit tot een snelle start. Dat doet je beter niet.

Ik heb een gloednieuwe fiets bij me. Een aluminium compactframe (Delira, een Italiaans import frame onder eigen merk van mijn plaatselijke fietsdeskundige) met een 9-speed Velocegroep van Campagnolo. Heb bij aankoop even getwijfeld tussen een Shimano 105 en mijn uiteindelijke keuze. Het werd uiteindelijk Veloce omdat het naar mijn aanvoelen veel beter bekt. “Ik beklim een berg met een Veloce” gaat naar mijn aanvoelen speelser, vlotter, sneller dan met een “105”. In de bergen is wat gevoel voor poëzie op zijn plaats.

De Pico del Teide is niet vergelijkbaar met bekende beklimmingen uit de Tour of de Giro. Het hellingpercentage is niet bijzonder zwaar. De lengte van de beklimming is dat wel. Dat zorgt ervoor dat er weinig fietsers aan de totale klim beginnen (in het dal is er wel veel fietsactiviteit).

Na 20 kilometer klimmen passeer ik de eerste en enige medefietsers. De Zwitserse nationale triatlonploeg op de volledige afstand heeft Tenerife uitgekozen als trainingskamp ter voor bereiding van het WK in Zweden. Hun oefening van vandaag bestaat uit het traag beklimmen van de ‘”Teide” met een erg grote versnelling. Spieren kweken heet zoiets.

De pashoogte van de”Teide” ligt op zowat 2200 meter hoogte. Tot dan fiets je in een erg mooi landschap dat vergelijkbaar is met datgene wat je op Franse hoge cols kan ervaren.

Een mooi surplusje is wel het constante weidse zicht op de oceaan, we zijn tenslotte op een eiland.

Vanaf de pashoogte wordt alles anders. Ik fiets een vulkanisch landschap binnen. Elke vergelijking met wat dan ook valt weg. Het decor is adembenemend en volkomen onwerkelijk. Je waant je in een science-fictionfilm en dat gevoel klopt ook wel. Geregeld strijken hier filmploegen neer om opnames te maken.

Vanaf de pashoogte fiets ik meer dan 30 km door een vulkanisch landschap op een hoogte die varieert van 2000 meter tot 2600 meter. Rotsformaties die bedacht lijken door zieke maar geniale zielen, lavavlaktes die haaks staan op het steile concept van enkele meters daarvoren. Dit is mooi, wat zeg ik: dit is buitenaards fraai.


Ik besluit al fietsend dat dit de mooiste tocht is die ik ooit gemaakt heb. Het is misschien ook de zwaarste maar dit gegeven staat in de schaduw van de absolute schoonheid van het landschap.
Net voor het aanvatten van de afdaling kan ik dan ook niet de neiging onderdrukken om een applaus te geven voor het decor. Dit is overweldigend en niet te vatten in woorden.

Dit in tegenstelling tot de afdaling. Ik duik de wolken in en vanwege mist en hagel is het koud en niet zonder gevaar.

Beneden gekomen, besluit ik evenwel dat ik niet naar huis kan zonder nog eens naar boven te fietsen. Uiteindelijk zal ik op mijn 8-daagse vakantie 3 keer naar de top fietsen.

Dat is meteen ook de beperking van het eiland Tenerife als fietsvakantiebestemming. Ze hebben een uitzonderlijk mooie berg.
Ze hebben er echter ook maar één.


Groeten

Dirk