Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Zuid Peru, Noord Chili & Bolivia in december - Forum Wereldfietser

Rondje Zuid Peru, Noord Chili & Bolivia in december

Inmiddels al veel uit de landeninformatie gehaald maar ik vraag het toch ook maar even hier :wink:

Plan is om in december 3-4 weken in Zuid Peru, Noord Chili en Bolivia een rondje te gaan fietsen. Op het menu staan wellicht Titicaca meer, de zoutvlaktes bij Uyuni , La Paz, El Altiplano maar ook Cuzco en Machu Picchu.

Wie heeft er een goede route suggestie. Hoeft niet allemaal te fietsen te zijn. Eventueel stukken overslaan met de bus is geen probleem.
Wat zijn mooie stukken om te fietsen en wat zijn mooie plekken om te bezoeken?
En wat is de beste plaats om dan te starten? La Paz, Cuzco?

Ben benieuwd :D
Maarten

PS: O ja, hoe zit het met visa en inentingen?
Wij zijn in de zomer in deze regio geweest. In de zomer is het beter weer, droger en strak blauwe luchten. La Paz ligt vrij hoog. Ik weet niet of het verstandig is om daar te beginnen met fietsen. Helaas hebben we er niet gefietst dus met fietsroutes kan ik helaas niet helpen. Aan te bevelen Cusco, Nazca, de Yungas en Salar de Unyuni
Blanche,

Bedankt voor je informatie. Maar bij nader inzien is dit toch niet de beste tijd van het jaar; is dan koud en nat in Bolivia en dat wordt modderen (zouteren?) op de zoutvlaktes:(

Plan gaat dus is de ijskast, tijd voor een plan B :wink:

Maarten
Januari 2005, Nationaal Park Pasto Ruri, midden-Peru:

Afbeelding

Dit was een wat natte week, maar ik heb ook zeker heel mooi weer gehad in de bergen in Peru.

Ik zou in de ijskast toevoegen:
- Start in Cuzco (>3000m, wel acclimatiseren)
- Death Road van La Paz naar Coroico, en door naar Rurrenabaque (jungle, ca. 1 week)
- De gevaren van "El Alto" heb ik zelf niet zo ervaren. Ik kwam er in het centrum van La Paz achter dat ik er blijkbaar al doorheen was gefietst...
- Copacabana (niet die in Rio de Janeiro, Brazilië...) om naar Isla del Sol te gaan. Isla de la Luna vond ik zelf helemaal niks aan.
- Tacna schijnt goedkope of belastingvrije producten te hebben.
- Arequipa en Cañon del Colca, de diepste canyon ter wereld.
- Mocht Nazca op het lijstje staan, dan kun je net zo goed Ica erbij zetten voor het sandboarden en woestijnbuggy-meerijden in de nabijgelegen Laguna Huacachina.
- Evt. Paracas om de Islas Balestas te bezoeken. Het gehuchtje Paracas heeft de functie van Pisco overgenomen als uitgangspunt voor bezoeken aan de Islas.
- Een leuk strand om lekker een paar dagen onderuit te zakken (ik was op een strand in Lima, maar wel de enige buitenlander...).

Ondanks dat het een hele ervaring is, is het misschien beter om tegenwoordig de Panamericana zelf te vermijden op de fiets.
Als je de bus gaat nemen, houd er dan rekening mee dat de goedkope maatschappijen 1 vermoeide chauffeur hebben, onderweg stoppen voor extra inkomsten, en niet het beste materiaal gebruiken. De duurste maatschappijen rijden soms met 2 frisse chauffeurs (minder kans op ongevallen), GPS-tracking, stoppen onderweg niet (minder overval-gevoelig), en rijden met modern materieel.