Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg gescheurd (nieuwe wielset?) - Forum Wereldfietser

Velg gescheurd (nieuwe wielset?)

Vanochtend erachter gekomen dat er een scheur in de velg in m'n nieuwe tweedehandse koga randonneur zit. Dikke pech dus :cry:
Nu zit ik een beetje te kijken wat wijsheid is om te doen, nu een goedkoop wielsetje bestellen bij roseversand en op korte termijn leren spaken zodat ik de XT naven die erin zitten (en volgens mij nog prima zijn) later kan hergebruiken. Of een wat duurder wielsetje (a 300 euro) bestellen en die XT naven laten voor wat het is.
Zo'n WH-R500 setje van Shimano, is dat bijvoorbeeld iets om een jaartje op te fietsen? In deze periode wordt de fiets voornamelijk gebruikt voor woonwerk verkeer.
Waarom laat je niet gewoon een nieuw wiel maken met de bestaande naaf (als die inderdaad nog goed is)?
Wim
In de velg van mijn fiets zaten scheurtjes toen ik hem kocht. Ik heb er een nieuwe velg op laten zetten (dat werd een Rigida Sputnik). De spaken en de naaf van het oude wiel konden ze overzetten. Naar dat wiel heb ik voorlopig geen omkijken meer. Dus: ik zou inderdaad zeer zeker overwegen om een nieuw wiel te laten maken. Het voorwiel staat voor december op het programma. Dat heb ik uit kostenoverwegingen gedaan en omdat er toch geen acute noodzaak was. Daardoor ben ik ook in staat om er meteen een naafdynamo in te laten zetten. Mocht je dat uit kostenoverwegingen doen: is het mogelijk om bij één wiel te beginnen?
Wim schreef:Waarom laat je niet gewoon een nieuw wiel maken met de bestaande naaf (als die inderdaad nog goed is)?
Wim

De LBS vraagt daar 120 euro voor :|
Voor dat bedrag kan ik ook een nieuwe wielset kopen (welliswaar geen XT) en dan rustig de tijd nemen om eens te leren spaken.
Ik snap dat het bedrag zwaar op de maag ligt, maar als het goed moet gebeuren, kost het ook geld. In dat geval zou ik bij één wiel beginnen.

Ik ben geen kenner hier, maar je zult toch met een serieuze kwaliteit velg moeten beginnen. Ik ga er van uit dat je vroeg of laat de wens hebt om met de fiets op vakantie te gaan en dus met bepakking wilt gaan fietsen. Als dat zo is moet je gewoon een sterke velg en een goed gespaakt wiel hebben.

Als je in twee jaar tijd twee keer van velg moet verwisselen ben je echt niet goedkoper uit. Verder kan het de moeite zijn om even rond te vragen naar prijzen. Maar minstens zo belangrijk is de kwaliteit. De LBS levert niet automatisch het beste werk.
Dat is wel heel veel geld. Ik zou maar eens uitkijken naar een andere LBS.
Ik heb in 2007 twee wielen over laten spaken met 48 spaaks velgen en was 188 euro kwijt bij een Bike Total dealer bij mij in de buurt.

Ronald
WH-R500 wielen zijn echte 'instap'wielen en zeker niet geschikt om te gebruiken onder slechte omstandigheden.
Bij dergelijke setjes wielen worden juist bezuinigd op een essentieel iets; de afdichting van de naven/kogellagers. Bij veel fietsen in regen etc zullen de naven snel drooglopen met alle gevolgen van dien. Onder droge omstandigheden houden ze het zeker wel een jaartje vol maar dan moet je alsnog een nieuw setje kopen dus of dat nu echt veel zin heeft, vraag ik met ernstig af.

Zelf leren spaken is een leuke optie maar dat gaat je meer kosten dat je ooit zult betalen in de rest van je leven aan het laten (her)spaken van wielen.. Dat is echt een vakapart.
Ik richt mijn wielen wel een beetje bij maar een wiel spaken komt heel wat bij kijken en ondanks dat ik zeer veel aan mijn fietsen sleutel begin ik daar niet aan. Naast het gereedschap wat het kost, heb je geduld en heel veel oefening nodig.. Maar als je tijd hebt is het natuurlijk een leuke bezigheid.

Een ding is zeker, niets zo erg als een wiel die het begeeft tijdens een tocht..dan 'vervloek' je zelf wel als je voor goedkoop bent gegaan ipv kwaliteit.
Bij Rose Versant betaal je voor twee goede velgen met spaken en 2 XT naven 120 euro.

Als je een velg koopt en je woont in de beurt van Den Haag doe ik het wel gratis voor je.

Mario
t-8one schreef:
Wim schreef:Waarom laat je niet gewoon een nieuw wiel maken met de bestaande naaf (als die inderdaad nog goed is)?
Wim
De LBS vraagt daar 120 euro voor :|
Voor dat bedrag kan ik ook een nieuwe wielset kopen (welliswaar geen XT) en dan rustig de tijd nemen om eens te leren spaken.
Ik lees her en der dat er twee wielen zouden worden gekocht of herspaakt. Is het voorwiel ook niet goed dan?
Ik heb nog een optie: koop een goedkope velg en goedkope spaken en maak je eerste zelfgespaakte wiel. Op m-gineering.nl staat hoe dat moet. Daar kom je de winter wel mee door. Het kost een avondje frummelen.
Het tweede zelfgespaakte wiel wordt dan vast weer een stukje beter :D
Leon
wat je ook kan doen is

1)koop een zeer goede velg,
2)haal je oude wiel eruit en spaak het volledig los
3)spaak het nieuwe wiel; er zijn sites genoeg die uitleggen hoe dat perfect moet
, het gaat echt zeer snel. zorg gewoon dat je alle onderdeleln hebt en wat olie

4)je spant de spaken quasi niet op.
5) je gaat naar een fietsenmaker en vraagt om de spaken op spanning te brengen.

het voordeel hiervan is dat je al een beetje leert spaken en dat het moeilijke werk: het wiel op spanning brengen zonder er een slag in te brengen door een professional wordt gedaan. Bij het spaken van een wiel betaal je vooral het aantal uren werk. Je kan dat op die manier enorm naar beneden brengen. Een goede fietsenmaker zal maar 20 minuten max nodig hebben om het wiel op spanning te brengen.

op http://www.bikeboosting.nl/ staan er filmpjes hoe je een wiel moet spaken althans alles wat er bij komt, je kan al aardig wat leren daar, en dan op andere sites zoals boven vermeld hoe je het spaakpatroon moet doen

succes
fillemon schreef:wat je ook kan doen is
1)koop een zeer goede velg,
2)haal je oude wiel eruit en spaak het volledig los
3)spaak het nieuwe wiel; er zijn sites genoeg die uitleggen hoe dat perfect moet
, het gaat echt zeer snel. zorg gewoon dat je alle onderdeleln hebt en wat olie

4)je spant de spaken quasi niet op.
5) je gaat naar een fietsenmaker en vraagt om de spaken op spanning te brengen.

het voordeel hiervan is dat je al een beetje leert spaken en dat het moeilijke werk: het wiel op spanning brengen zonder er een slag in te brengen door een professional wordt gedaan. Bij het spaken van een wiel betaal je vooral het aantal uren werk. Je kan dat op die manier enorm naar beneden brengen. Een goede fietsenmaker zal maar 20 minuten max nodig hebben om het wiel op spanning te brengen.

op http://www.bikeboosting.nl/ staan er filmpjes hoe je een wiel moet spaken althans alles wat er bij komt, je kan al aardig wat leren daar, en dan op andere sites zoals boven vermeld hoe je het spaakpatroon moet doen

succes
Toevoegen:
0) vraag van tevoren de fietsenmaker of hij dit een goed idee vindt.
0a) kies een fietsmaker die goed wielen kan bouwen. Dit is een van de lastigste onderdelen.
2a) koop nieuwe spaken, van de juiste lengte (i.e. even lang als de oude, achterwiel meestal links en rechts verschillend)
2b) Neem meer tijd dat fillemon beweert.
4a) Worg dat het wiel al recht is.

Je kunt 2a en 4a natuurlijk negeren, maar dan wordt de fietsenmaker duurder.
Leon
helemaal akkoord leon,

maar ik was aan het kijken op de site van bikeboosting, en die man wil het allemaal doen, je mag ook zelf materiaal aanleveren, hij doet het wel, of het naspannen van wielen die hij niet heeft gebouwd, dus echte toppers die kijken echt niet vanwaar de fiets komt. Ik heb zo'n super fietsenmaker in belgie. Hij verdeelt snel, en die man wil alles maken, maakt hem niet uit, is super eerlijk, je betaalt gewoon per uur en wat hij daarvoor moet doen is niet belangrijk. (zijn eigen klanten worden nooit afgewezen ook al komen ze met ander materiaal aanzetten).

inderdaad: wielen is volgens mij het lastigste wat er aan een fiets is, daar zie wordt de gewone fietsenmaker van de betere onderscheiden.

ik vraag me af waarom je nieuwe spaken moet kopen, als ze nog niet te oud zijn, van goede kwaliteit zijn, ze hebben al wat rek ondergaan en zullen dus minder snel de spanning van het wiel laten. (althans dat is mijn idee).

wel het gewoon losmaken van de spaken en opnieuw in het wiel steken kost niet meer dan een uur denk ik(of reken er twee als je het echt traag doet) . het is vrij repititief werk, eens je goed begonnen bent, kan je weinig verkeerd doen.

ja je moet ofwel de spaken niet aanspannen zodat je de rechte velg niet krom trekt voor je bij de fietsenmaker aankomt, want dan gaat die wel effe kijken. Of je moet al de spaken heel gelijk al wat aanspannen. maar als je geen wiel-recht apparaat hebt, dan zou ik dat niet doen, ook al loopt het wiel recht, het staat daarom nog niet mooi in het midden van de as.

een wiel opbouwen vraagt tijd, maar ook het juiste gereedschap, beschikt je enkel over een ZEER GOEDE spaaksleutel dan zou ik niet beginnen aanspannen.

groetjes
fillemon schreef:Ik heb zo'n super fietsenmaker in belgie. Hij verdeelt snel, en die man wil alles maken, maakt hem niet uit, is super eerlijk, je betaalt gewoon per uur en wat hij daarvoor moet doen is niet belangrijk. (zijn eigen klanten worden nooit afgewezen ook al komen ze met ander materiaal aanzetten).
Die man verdient een groot standbeeld:
Afbeelding
Ik heb hetzelfde probleem van een gescheurde velg in de lengterichting op minimaal drie punten op de velg gehad op de grens tussen Polen en Slowakije. Bergweg omhoog, ging nog maar het wiel had al een slagje die ik er telkens moest uitdraaien met de spakenspanner. (Daarmee werd de druk steeds hoger) Bergaf in Slowakijke (ter hoogte van Cisna naar het zuiden gereden, kan wel, Michelin zegt van niet) bleek het een makkelijk en goed te rijden pad met een mounainbike, lastig met een gewone wegfiets.
Was het niet vanwege mijn bagage en met name mijn eigen gewicht en die ongeasfalteerde weg, had de velg het wel gehouden en was ik later (met hogere snelheid?) er doorgegaan. Mavic platte velg, nu type niet bij de hand (volgt wellicht later), heeft het 7 jaar uitgehouden.

De kern, in de eerste redelijke plaats na de grens (Snina) in Slowakije een nieuwe velg laten spaken om mijn originele naaf, met nieuwe spaken en een dubbel butted velg.
Na anderhalf uur (ga jij maar even een bier drinken, waarna ik terugkwam met een 6pac, voor alledrie de monteurs twee) bleek naast de aanschaf van dat 6pac de prijs van het geheel euro 20 te bedragen.

Neem je fiets dus met de citynightliner mee naar Wenen, stap over naar Bratislava, geniet van de dagtrein naar Humene,fiets de laatste 20 km op die oude velg en vraag of je een nieuwe mag. :-)

Overigens, verbeteringen aan je fiets zijn gewoon goed, zo veel onderhoudskosten zijn er niet als je vergelijkt met ander rollend vervoer.

Groet, Hans
Nou ik ben erover uit: http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=11173

En van de winter ga ik eens proberen te spaken, maar dat heeft nu in ieder geval geen haast ;)