ik ga gewoon even op de beginvraag antwoorden. (heb niet alles ertussen gelezen).
Als je zegt dat je 23km enkel, dus 46km per dag gaat doen, dan vind ik PERSOONLIJK dat je eigenlijk niet op geld moet kijken. je gaat dan per jaar massaal veel kilometers doen. Ik zou dan ook niet kijken of je er kan mee op trekking gaan of niet. Aan 200 werkdagen kom je met die ene fiets al aan 10.000km per jaar. dat is serieus veel. Aangezien je kinderen al iets ouder zijn schat ik dat je rond de 40-45 bent, en dus nog 15 jaar woon werk verkeer gaat doen. met andere woorden, dat worden 150.000km met de fiets. Als je over zo'n afstanden spreekt dan ben je aan jezelf verplicht dat je iets goed koopt, zodat het lang meegaat en je niet veel uren aan onderhoud kwijt bent, en dat je het zelf kan doen.
Welk frame materiaal?
Ik zou persoonlijk voor staal gaan, ik ben echt een staalfreak. heb zelf een snel en voor een vriend van me heb ik een T400 gekocht, die dingen zijn stijf dat wel, maar je gaat echt hard omdat ze zo weinig energie absoberen bij het trappen, en moet zeggen dat mijn snel heel comfortabel is.
ik weet dat veel mensen alu nemen, maar zolang de fiets niet buiten moet staan en kan wegroesten neem ik dat niet.
Welke geometrie ?
Een goede fiets is op "maat" dat is te zeggen, ben je normaal gebouwd dan kan je op een confectiemaat, anders zou ik een frame laten maken. Voor 400 euro heb je een frame bij snel, het dubbele voor exact maatwerk. Persoonlijk is dat echt belangrijk, het frame zal normaal voor de rest van je leven zijn.
Binnenversnelling of derailleur.
Ikzelf heb een buitenversnelling op de snel, omdat ik geen rohloff kan betalen, de T400 van een vriend heeft een rohloff. Als ik jou was zou ik voor een rohloff gaan gewoon omdat die zo simpel in onderhoud is. je kan zelf de olie verversen om de 5000km, dus om het half jaar. een kettingkast erop en je bent safe. Een woonwerk fiets is iets dat altijd moet werken en waar je niet elke avond moet aan kuisen enzo.
Voor de verlichting zou ik voor een son gaan, ikzelf heb een shimano, en dat is allemaal okee, het is berekend tot 50.000km, en dat is flink, maar als je daarover gaat gaan, neem maar een son.
voor de rest: neem een brooks zadel dat je comfortable zit.
Ik denk dat ik niet nieuws vertel in mijn verhaal. Maar ik wil je gewoon op het hart drukken, als je zoveel kilometer wil rijden, geef serieus geld uit, je gaat het je niet beklagen. Die fiets blijft rijden, en je hebt er het comfort van. Je lichaam gaat het fantastish vinden en misschien kan je zelf een auto opgeven. (Dat heeft een vriend van me gedaan, 1 wagen weg en een full option T400: son+tohloff+magura. De mens is de super gelukkig).
Ik zou persoonlijk niet in de confectie gaan zoals giant of batavus (heb zelf ook een giant en supergelukkig mee). Maar ga naar een deftige fietsenzaak waar ze avaghon, snel, santos , fahradmanu verkopen, dat beetje extra dat je betaalt ga je niet zien na 150.000km.
enfin veel succes met je aankoop
ps: koop ook goede fietskledij, kou hebben op de fiets is niet leuk
groetjes