door
mavave » do 22 okt, 2009 00:31
Hallo Sjaak,
Een hele interessante toch naar mijn idee. Veel geschiedenis (Romeins, Habsburgs, Ottomaans) en een hoop landen. Europa breidt uit in het oosten, en de Donau gaat door veel aanstaande EU staten. Wat uitstapjes naar verder van de rivier leveren wat meer afwisseling in landschappen. Afgelopen zomer heb ik de route vanaf Passau naar Constanta/Tulcea gedaan, het was mijn eerste echte fietstocht.
Zoals Bert Sitters al aangeeft is er naast de Bikeline boekjes ook een kaart van Hubert, die iets nieuwer is (2008 tov. 2007). De nieuwe uitgave van Bikeline gids vanaf Budapest komt er aan, dus je zou hier contact met de uitgever over op kunnen nemen. Wij hadden beide mee. Wat op viel was dat in zowel de kaart als de boekjes gegevens over m.n. veren en campings niet altijd up to date waren. Als je meer over de geschiedenis wilt weten dan is het boekje beter, de kaart is ook praktisch (beide Donauzijden zijn beschreven & licht), maar past bijvoorbeeld slechter in de kaartenhouder van je evt. stuurtas.
Wij hebben steeds gekozen aan welke kant we wilden fietsen. Bij het stuk grens tussen Roemenië en Bulgarije, is de keus een beetje tussen vlak km maken in de Walachije van Roemenië en wat meer afwisseling in heuvelachtig Bulgarije.
Verder naar het oosten, worden de mogelijkheden om (met veren / bruggen) over te steken minder, en ook kampeergelegenheden nemen af. Maar het is zeker een interessant deel van de Donauradweg, omdat je ervaart hoeveel landen de rivier eigenlijk aandoet, en hoe verschillend de culturen van landen binnen de EU kunnen zijn. Sporen van de recente zinloze oorlogen zijn steeds aanwezig, maar de mensen lijken weinig wrok te hebben.
Als je vragen hebt, mag je contact met me opnemen.
Hier kun je wat van mijn foto's bekijken.
Alvast veel plezier met de voorbereidingen!