Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tektro remmen ( type Quartz ) - Forum Wereldfietser

Tektro remmen ( type Quartz )

Bij mijn zoektocht naar een nieuwe trekkingfiets kwam ik op advies van het forum uit bij een Stevens, die helaas niet op korte termijn leverbaar was.
Via een kennis werd ik geattendeerd op een Gazelle Noble D'Lite van 14 kg. met hoogwaardige montage-onderdelen.
Dit laatste zou niet gelden voor de remmen: Tektro Quartz, die heel licht te bedienen zijn, maar qua remwerking duidelijk minder, waarbij vooral de voorrem
heftig schokt bij het remmen.
Heeft iemand ervaring met deze fiets, en komt dit verhaal over de remmen iemand bekend voor?
De fiets rijdt zeer prettig en zeer comfortabel, maar de voorrem "hapt" waardoor je deze rem niet goed durft te gebruiken.
Is deze afwijking van de voorrem te repareren?
Bij voorbaat dank voorjullie advies.


123Jan456
123jan456 schreef:Bij mijn zoektocht naar een nieuwe trekkingfiets kwam ik op advies van het forum uit bij een Stevens, die helaas niet op korte termijn leverbaar was.
Via een kennis werd ik geattendeerd op een Gazelle Noble D'Lite van 14 kg. met hoogwaardige montage-onderdelen.
Dit laatste zou niet gelden voor de remmen: Tektro Quartz, die heel licht te bedienen zijn, maar qua remwerking duidelijk minder, waarbij vooral de voorrem
heftig schokt bij het remmen.
Heeft iemand ervaring met deze fiets, en komt dit verhaal over de remmen iemand bekend voor?
De fiets rijdt zeer prettig en zeer comfortabel, maar de voorrem "hapt" waardoor je deze rem niet goed durft te gebruiken.
Is deze afwijking van de voorrem te repareren?
Bij voorbaat dank voorjullie advies.


123Jan456
Tektro Quarz zijn V-brakes.

Als met name de voorrem zich misdraagt kan het liggen aan
de velg (vies, krom, scheve verbinding, gedeukt etc)
de verende voorvork (slap, versleten, speling, gewoon een inferieur rotding)
de rem (met name de remblokjes)
Je kunt er gemakkelijk achter komen door er even een ander wiel in te zetten. Ik heb het wel eens gehad met een nieuwe mtb. Het trilde als een gek tijdens het remmen. Met een nieuw voorwiel (garantie) was het opgelost.

Als het om een nieuwe fiets gaat moet de remwerking gewoon goed zijn.

Afgezien daarvan is Gazelle geen merk met een goede reputatie op dit forum. Voor dat geld zou ik liever een Giant Expedition of zo nemen.
Lijkt me met al dat carbon een erg ongeschikte fiets voor vakantie.
Wim
Wim schreef:Lijkt me met al dat carbon een erg ongeschikte fiets voor vakantie.
Wim
Het is een fiets om te verkopen. Wat de klant er mee doet mag hij / zij zelf weten ;)
123jan456 schreef:... hoogwaardige montage-onderdelen.
Dit laatste zou niet gelden voor de remmen: Tektro Quartz, die heel licht te bedienen zijn, maar qua remwerking duidelijk minder, waarbij vooral de voorrem
heftig schokt bij het remmen.
Heeft iemand ervaring met deze fiets, en komt dit verhaal over de remmen iemand bekend voor?
Dat schokken bij remmen komt vaker voor bij deze fiets. Rest van commentaar bij deze link lijkt me ook relevant.
123jan456 schreef:Gazelle Noble D'Lite van 14 kg
Voor welke maat frame geldt die 14 kilo...

Marketingles nr. 652: Je hebt een produkt ontwikkeld dat zwaarder uitvalt dan je gedacht had. Wat doe je dan? Antwoord: je NOEMT het light!

Leon
123jan456 schreef: Dit laatste zou niet gelden voor de remmen: Tektro Quartz, die heel licht te bedienen zijn, maar qua remwerking duidelijk minder, waarbij vooral de voorrem
heftig schokt bij het remmen.
De Quartz heb ik voor & achter op een fiets, al ettelijke setjes remblokken mee versleten zonder klachten eigenlijk. Doen het niet slechter of beter dan V-brakes van Shimano (XT) op een andere fiets. Eventueel eens een ander merk remblokjes testen; heb van in het begin Koolstop in combinatie met een aluminium velg.