Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie Denemarken - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie Denemarken

Hallo, ik bezocht al regelmatig dit forum om informatie in te winnen over fietsvakanties. Maar misschien zouden jullie me nu kunnen helpen.
Ik ben namelijk nog nooit op fietsvakantie naar Denemarken geweest, wel door Nederland, Duitsland en Oostenrijk.
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met jeugdherbergen in Denemarken? Hoe gaat het met reserveren (moet het zoals in duitsland per fax)? Welke jeugdherbergen zijn redelijk goedkoop, dit omdat zowel ik als m'n reisgenote student zijn en dus niet heel veel geld te besteden hebben. Zijn de ontbijtjes in de jeugdherbergen de 6 euro waard??
Klopt het dat campings met mogelijkheid tot douchen duur zijn in Denemarken?? Ik heb gehoord dat campings met douche en wc nogal duur zijn, en daarom leek jeugdherbergen mij een beter idee, omdat ik hier de afgelopen jaren veel ervaring mee heb opgedaan in andere landen.

Wat raden jullie me aan??

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
Marco Janssen

Beste Marco,

Mijn vrienin en ik zijn deze zomer ook naar Denemarken gefietst (echt wel de moeite!). Wij hebben zo veel mogelijk 'gewone' (= inderdaad wel vrij dure) campings afgewisseld met natuurcampings (waar weinig tot soms niet moest betaald worden...). Zo viel de totale overnachtingsprijs best wel mee, en het 'camperen i den fry' is echt wel een aanrader.

Zie misschien ook andere topics:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... denemarken

Groeten,
Davy

er is een boekje 'overnatning i det fri', vrij overnachten, waarin adressen staan van vooral boeren die je op hun terrein laten kamperen voor bijna niks (2 euro geloof ik)
vaak kun je dan bij die mensen douchen/naar het toilet, soms is er een aparte douche/toilet voor kampeerders, soms kun je bij de boerderij water halen en is er verder niks. echt de mooiste plekjes en de leukste mensen kom je tegen.
erg leuk vonden wij, we hebben op 1 camping gestaan, waar je direct tussen de campers staat en wat vrij duur was.
wij hebben 1 nacht in een jeugdherberg geslapen, waar we gewoon naar toe gefietst zijn en niet gereserveerd hebben vanwege de regen. weet niet meer wat dat kostte.

dat boekje is bij de fietsvakantiewinkel in woerden zeker te krijgen.

groetjes els

Hoi!

Wij hebben route 1 en route 3 gefietst in Denemarken, echt fantastisch! Er zijn genoeg "dure" campings onderweg, waar we eigenlijk meestal gecampeerd hebben, maar camperen bij de boer is het leukst!
Schitterende plekjes, waar je een haardvuur kunt maken, banken staan, slaaphutjes, een wc en stromend water. Wij hoefden niks te betalen en de boer kwam nog een praatje met ons maken!
Met jeugdherbergen hebben wij geen ervaring.

Veel plezier!

El & El

Juist door de site van jullie "fietsjunks" zijn we op het idee gekomen om naar Denemarken te gaan. Het is alleen het volgende, we hebben beide geen spullen voor te kamperen (lees: goede tent en goede brander), en wil je goede spullen kopen ben je al snel een paar honderd euro kwijt. En voor dat geld kun je dan ook in jeugdherbergen slapen.
Maar het is natuurlijk wel zo dat je die gekochte spullen veel vaker kan gebruiken, en je het geld in de jeugdherbergen maar 1 keer kan uitgeven.

Is het mogelijk campinggasvullingen (voor zo'n kleine brander) te kopen, want we hebben alleen een gasbrander??
En regent het vaak in Denemarken? Dit omdat we anders misschien toch een nieuwe tent moeten kopen.

Marco Janssen

Ik ben ook van plan om van de zomer met fiets en BOB-Yak Denemarken te gaan her-verkennen.
Ik ben vroeger met m'n ouders veel in Denemarken op vakantie geweest en vond het altijd een heel mooi en fiets-vriendelijk land.
Ik ben van plan met een fietsbus naar Frederikshavn te gaan, helemaal in het noorden (net onder Skagen) en dan terug naar Nederland te fietsen.
Ik wil hoofdzakelijk de oostkust volgen en rond Silkenborg aantakken op de Jutland route welke door het mooie merengebied van midden Denemarken loopt.
Ik ga overnachten op campings, bij voorkeur niet te druk en te luxe:)
Het klimaat is eigenlijk net zoiets als in Nederland aleen dan een tikkie droger in de zomermaanden.
Het heeft ook een zeeklimaat en dus vaak een verkoelende wind!
Vooral het heuvelachtige van midden Denemarken spreekt me erg aan.
Glooiingen maar nergens stijl en langdurig klimmen.
De mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk, je hebt zeker op de fiets snel contact.
Het noorden van Duitsland schijnt ook erg mooi te zijn, ga ik dus zeker niet overslaan.
Waarschijnlijk ga ik een iets grotere bocht door Duitsland maken om daadwerkenlijk 3 weken bezig te zijn:)

Er bestaat een uitgezette fietsroute van Kopenhagen naar Berlijn. Van vrienden heb ik gehoord dat deze met name ook wat betreft het Duitse deel heel mooi is. Zie: http://www.bike-berlin-copenhagen.com/s ... gelsk.html

Afgelopen zomer zou ik deze zelf gaan fietsen, maar vlak voor mijn vertrek bleek de veertiendaagse weersvoorspelling voor Denemarken en Noord-Duitsland dermate slecht, dat ik op het laatste moment heb besloten naar Polen te gaan. Daar heb ik overigen allerminst spijt van. Polen is ook een hartstikke mooi fietsland.

Gerd

Ik ben dit jaar 3 weken gaan fietsen richting Skagen en terug. Daar bij heb ik meestal gebruik gemaakt van de special aangelegde fietspuntenroutes die te vinden is op http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?pag ... bjno=18381
Afbeelding

Zeer leuke paadjes doch geen racebandjes opleggen ! Niet alle stukken zijn verhard. Deze routes staan ook in een A5-boekje die je zowat in iedere VVV ginderachter kan krigen voor 0 kronen. Er bestond ook een engelstalige versie doch dit jaar niet gevonden.

http://www.cycletourer.co.uk/cycletouring/denmark.shtml

Je kan met goed weer gewoon je tentje plaatsen in de duinen of bos en dan in een nabijgelegen badplaats gaan douchen als je langs de waterkant fietst natuurlijk. Van de 2 jeugdherbergen dewelke ik heb aangedaan nl. Sonderborg en Skagen waren de ontbijtjes luxues in vergelijking met wat je hier krijgt. Je kan een lekker fondje leggen voor je vertrekt wees gerust - het is zijn geld meer dan waard.