Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waar moet ik nou voor kiezen - Forum Wereldfietser

waar moet ik nou voor kiezen

Hallo allemaal,

een vriendin heeft mij naar dit forum door verwezen omdat ik toch met een aantal vragen zit.

Ik ben op zoek naar een fiets die ik voor mijn woon en werkverkeer kan gebruiken (23 km enkele rit), maar aan de andere kant speel ik ook met de gedachte om in de zomervakantie mijn eerste schreden te zetten wat iets grotere tochten betreft. Mijn huidige fiets is een huis tuin keuken fiets een batavus stabilo, handig toen mijn kinderen nog op het fietsstoeltje hebben gezeten. Maar tegenwoordig fietsen die wel achterop bij het vriendje of vriendinnetje.

En ah van fietsenverkopers word ik niet altijd even wijzer.
Is er iemand die mij een goed advies zou kunnen geven ? Waar moet ik op letten bij een aankop ?

alvast bedankt,

Irene
Wat wil je ongeveer uitgeven?
Hoe groot ben je?
Zit je liever rechtop of wat sportiever en dus gebogen?
Wil je alleen asfalt of ook off road fietsen?
Ik denk dat je eerst moet bedenken of je er mee op kampeervakantie wilt. Is dat zo, dan heb je toch een wat zwaardere en stijvere fiets nodig dan wanneer dit voor forensen en dagtochtjes is. Een te slap frame is met bagage heel vervelend, maar een te zwaar en stijf frame is ook een lomp gevoel. Daar komt bij dat je voor een vakantoefts toch echt veel derailleurversnellingen wilt hebben (of een dure ROhloff naaf) maar dat voor woon werk een Shimano 8 speed premium naafversnelling hopelijk minder onderhoud is.
Ik heb ook een Stabilo gehad (de enige fiets van me die ook gejat is), als damesmodel met kinderzitjes. IK vond het wel een lekkere woon werk fiets. Als je hem wat sneller wilt maken kun je kijken of je er wat betere banden op kunt zetten. Het is wel een fiets met weinig onderhoud. Dan zou je een onderhoudsgevoeliger tourfiets ernaast kunnen kopen (ik ga niet naar mijn werk op mijn mooie vakantiefiets, al geef ik toe dat ik ook geen 23 km hoef te fietsen).
Wim
Om je vast eens aan het denken te zetten: misschien kun je eens gaan kijken naar een Avaghon Series: http://www.avaghon.nl/ Voor vooral kleinere vrouwen is het soms erg aan te raden te kiezen voor een fiets met 26 inch wielen. Dit zijn scherp geprijsde fietsen van prima kwaliteit. Maar het hangt ook af van waar je woont. In elk van de grote steden is wel een specialist, maar daarbuiten moet je ze met een lampje zoeken. Er is een klein aantal gespecialiseerde winkels voor tourfietsen, en je zult vaak moeten reizen.
Wim
Als je je echt wilt oriënteren dan zou je eens naar een wereldfietser-bijeenkomst moeten komen. Een hoop fietsen bij elkaar en een hoop mensen om mee gedachten mee uit te wisselen. Zie het onderdeel activiteiten op deze site voor de data.

Hier: http://www.wereldfietser.nl/index.php?o ... &Itemid=66

en Hier: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewforum.php?f=9
Op de wereldfietsersbeurs op 29 november geef ik een presentatie over de vraag wanneer je een nieuwe fiets nodig hebt voor vakantie (vaak ook niet), en waar je dan op moet letten.
Wim
Waar moet je op letten bij de aankoop? Ik begin maar bij je laatst gestelde vraag.
Dat is de maat van de fiets. Die moet gewoon passen zoals je ook een passende trui of broek koopt; niet te groot, niet te klein. Bij een kledingstuk valt er misschien nog iets te rommelen bij uit of innemen, het fietsframe zelf maak je niet ff groter. Gelukkig valt er wat te doen met een stuur of zadelpen om nog wat te corrigeren, maar daarna houdt het wel op.

23 km enkele reis?? :shock: Jij durft; das dus een dikke 45 km of kleine 50 per dag, mag je wel aan de betere fiets gaan denken. Als het blijft bij woonwerk verkeer zou ik aan zoiets denken als een RIH of een GIANT, wil je meer dan alleen dat, (het betere tochtenwerk) dan zou ik doen wat Wim adviseert, en je gedachten laten gaan over Avaghon, maar inderdaad; dealers van dit merk zijn niet erg dik gezaaid.
Het merk Santos is dan denk een aardig alternatief, beter dealernet, en qua onderdelen ook helemaal naar wens leverbaar tegenwoordig, tegen ook een scherpe prijs! Er is veel te beleven en te ontdekken in de fietswereld, dus kijk goed rond en neem niet te snel een beslissing. Bedenk goed wat je wil en koop op basis daarvan een fiets die daarvoor geschikt is, en laat je niet iets aansmeren. Kom je er (nog) niet uit, dan horen we het wel....
@Blanche:
wat wil ik uitgeven ? Nog geen flauw idee, ik ga er van uit dat je een fiets koopt voor enkele jaartjes dus het mag dan ook wel een gedegen aankoop zijn.
Ik ben vrij lang 1,83 en ik fiets liever rechtop dan gebogen. Vooralsnog denk ik dat ik voornamelijk op asfalt ga fietsen.

@Wim, twee aparte fietsen, hm daar heb ik nog niet aan gedacht.
Het is natuurlijk wel een leuk idee om naar de beurs te komen, :-)

@Haike, ah ja 23 km, het is niet bepaald om de hoek, maar dat mag de pret niet drukken. En als het sneeuwt en hevig regent heb ik nog altijd een auto of het ov om op terug te vallen.

Allemaal alvast bedankt voor de antwoorden, maar zo simpel is het allemaal niet.

groetjes,

Irene
Hoi Irene,
Kom op de beurs, daar krijg je allerhande voor jou heel relevante informatie: klik hier.
En wat betreft "gedegen aankoop", dat is heel subjectief. De één denkt met 1.000 euro al heel wat uit te geven en de ander komt weer gemakkelijk boven de 3.500 euro uit.
Irene, als je zoveel fietst per dag zou ik ten eerste aan een lichte fiets denken . . . aluminium en niet van staal.

En in Nederland staat meestal veel wind, dus denk ik aan zoiet:

http://www.janjanssen.nl/index.php?lnk=6&modId=25
LeovanLierop schreef:Irene, als je zoveel fietst per dag zou ik ten eerste aan een lichte fiets denken . . . aluminium en niet van staal.

En in Nederland staat meestal veel wind, dus denk ik aan zoiet:

http://www.janjanssen.nl/index.php?lnk=6&modId=25
als ik even mag zeiken:

"De snelste reisfiets! Met de Shimano 105 10x3 groep komt u moeiteloos over de steilste bergen. "

Een 52 tands buitenblad en voor en achterdragers? Zo te zien 30-25 als kleinste verzet. Vindt Jan Jansen het moeiteloze duwen uit?


"Uw bagage kan u perfect kwijt op de Tubus Logo drager en Tara low-rider"

Afgezien van het nederlands, die Tara past voor geen kanten op een rechte vork

Tiagra achternaaf ipv 105, stiekum een paar tientjes op de naven gespaard

Staal of aluminium op deze fiets gaat niet veel gewichtsverschil maken, maar het alumniumframe is natuurlijk wel goedkoper



.
* Ik zie bij Shimano op de site (wat een slome site trouwens...) dat ze geen triple kleiner dan 30 tanden aanbieden. Dat i.c.m. een 25 achter (er bestaat wel een 105 cassette 12-27, waarom bieden ze die niet aan?) maakt 'm ongeschikt voor heuvelachtig terrein. Jan Janssen is nog in zijn proftijd blijven hangen... :wink:
* Met bagage heeft hij ook nooit gefietst, want kijk maar eens hoe scheef de voordrager hangt...
* Exal XR1 velgen lijken me niet de meest voor de hand liggende keus voor fietsen met bagage. En ik hoop dat er toch wat bredere banden op passen.

Meer voor de hand liggend zijn bijv.:
* Gudereit SX-45 met Deore afmontage en Marathon Racer banden
* Gudereit SX-75 met SLX afmontage en idem banden
* Gudereit LCR met Rohloff (slechts € 1899 overigens) en idem banden
* Stevens Avantgarde Lite Gent met XT-afmontage en Shimano naafdynamo
* Stevens Sovereign Lite R14 met o.a. Rohloff, al is 44-15 wel een erg optimistische verhouding om door heuvels of bergen te trekken.
Als je 10/12.000 km per jaar fietst (meer km dan menigeen met de auto aflegt) zou ik niet naar de aanschafprijs kijken.
Wel naar lage onderhoudskosten, dus goede componenten en , het is al gezegd, een lichte en snelle fiets. Maatwerk waarschijnlijk.
Irene, ik las net dat je graag recht op zit. Is een Koga Terraliner dan niks voor je?

http://www.koga.com/nl/segment.asp?coll ... segment=91

Lijken me prima snelle fietsen voor naar het werk toe. En je kan er ook mee experimenteren voor fietsvakanties.

Je fiets is denk ik het belangrijkst voor naar je werk toe, fietsvakantie is bijzaak. Zo ben ik namelijk ook aan mijn eigen Koga gekomen. :wink:
Ik denk dat dit allemaal de verkeerde volgorde is: ga niet gelijk over merken praten, maar over het soort fiets, en over het type afmontage. Immers bij dat laatste is wel een probleem: voor woon werk verkeer wil je het liefst een naafversnelling vanwege het (relatief geringe) onderhoud. Bij een vakantiefiets wil je een groot bereik vanaf een heel licht verzet. De enige naaf met groot bereik is de Rohloff naaf, en die is flink duur. Past dat binnen je budget, dan zou ik daarvoor gaan. Houdt je budget toch wel op bij 1000 euro of iets daarboven, dan zou ik vrolijk naar je werk blijven fietsen op die Stabiilo (met wat snellere banden) en een goede derailleur vakantiefiets kopen.
Op een woon werk fiets hoort ook goed licht. Dat betekent een naafdynamo met modern super led licht. De SON is de beste naafdynamo, en bij zoveel kilometers zou ik niet voor minder gaan.
Er is hier ook gesproken over gewicht. Lichter is in principe niet verkeerd, maar op vlak terrein is het effect niet groot. Dan zijn rolweerstand van banden en bij snelheden boven de 20 km ook luchtweerstand veel belangrijker (minder rechtop zitten?). Licht gewicht doet er eigenlijk alleen echt toe bij het klimmen. Als Nederlanders doen wij dat normaal alleen op vakantie, maar dan hebben we weer bagage bij ons. En een alu frame is wel iets lichter, maar niet echt veel (iets van 500 gram?).
Als al dit soort vragen is opgelost, dan kunnen we het best over merken gaan hebben.
Wim
Nou, ik heb haar nog niet daadwerkelijk zien bewoorden óf, en zo ja, over wát voor soort terrein ze zou willen gaan fietsen op een vakantie... :wink:

Dus alle adviezen ten spijt, echt helpen kunnen we haar zo überhaupt niet.
Wim, veel wat je zegt dat snijd hout. Ik bedoelde met de teraliner niet dat ze persee een Koga moest kopen, maar zo'n type fiets. :wink:

Ik rijd elke dag op de fiets naar mijn werk toe, en doe dit het liefst op de racefiets, dus niet op mijn zware vakantiefiets. Het verschil in snelheid is zeker 5km/h . . .
Daarom weet ik dat een lichte fiets met smalle banden heel erg lekker is. Een compromis tussen een werkfiets en een vakantiefiets is dan ook geen gemakkelijke, Irene . . . bedankt dan ook voor deze simpele vraag. :D

Wat ik Irene nog wil vragen, waar leg je nu echt de nadruk op percentueel, fietsvakantie/werk? 50/50 of toch anders?
LeovanLierop schreef:Irene, als je zoveel fietst per dag zou ik ten eerste aan een lichte fiets denken . . . aluminium en niet van staal.

En in Nederland staat meestal veel wind, dus denk ik aan zoiet:

http://www.janjanssen.nl/index.php?lnk=6&modId=25
Ze schrijft toch echt dat ze rechtop wil zitten, kom jij aan met een fiets waarbij ze in de beugels moet gaan hangen....

Die fiets is geen reisfiets en het is geen racefiets, en er dan €1600.- aan uitgeven? Laat staan voor woonwerk verkeer geschikt...
Als ik zelf mocht kiezen zou ik net als Leo voor zulk woon werk verkeer iets snels nemen. Ik zou dan gaan voor iets als die Avaghon R28 randonneur, een smalle bandjes snelle fiets met Rohloff naaf vanwege het onderhoudsgemak. M-gineering heeft er laatst ook zo een gebouwd. Maar dan zit je wel voorover, en je kunt er ook niet met fink wat bagage mee op vakantie.
Kortom, het hangt er gewoon van af wat je wilt.
Wim
Zoiets als deze dus (klik voor vergroting):
Afbeelding