Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dawes...maar is dit sterk genoeg? - Forum Wereldfietser

Dawes...maar is dit sterk genoeg?

Vandaag kwam ik deze Dawes tegen.
Lijkt mij van alles voorzien om met voor-en achtertassen op pad te gaan, niet? Licht is hij in ieder geval wel.
Wel vind ik het vreemd dat er geen draadbus in de voorvork aanwezig is maar een opgelast oogje. Is dit sterk genoeg om daar voortassen aan te hangen?

Opmerkingen over de andere onderdelen hoor ik graag. Van de WTB velgen had ik nog nooit gehoord.

Gebruik is hoofdzakelijk on-road in Europa.

http://www.evanscycles.com/products/daw ... e-ec018629
De Galaxy en alle diverse versies ervan (zoals deze dure ultra) is een gerenommeerde Engelse vakantiefiets. Ik denk niet dat er van enige vakantiefiets meer exemplaren gebouwd zijn. Het is natuurlijk vooral een asfaltfiets, al kun je er zeker ook stukken onverhard mee rijden. Die nokkenop de voorvork worden er door sommige Engelse bouwers juist op gezet in plaats van door de vork heen geboord om de vork zelf niet te verzwakken.
Wim
Ik heb zelf een goedkope variant Dawes-fiets en hoewel ik wat problemen had met mijn naven en versnellingen (die ook goedkoop waren en die ik dus vrij snel moest vervangen) is het frame uitermate stevig en stijf. Vol beladen bergaf met grote snelheid was geen probleem. Mijn ervaring met Dawes frame is dus goed. De onderdelen op deze Dawes zijn een stuk beter, dus ook dat lijkt me geen probleem.
ik kan beamen wat pascoa schrijft. Ook mijn tandem Dawes heeft een stevig en goed frame. Niets dan lof hierover. Het was een goedkope tweedehandse tandem vandaar dat alles wat er rond hangt iets minder was. Voor ik de aankoop deed op ebay surfde ik heel wat rond en vond niets dan lovende reviews over de Dawes-frames. Overigens vind ik het best ook mooie fietsen.
Hoi Bazooka Joe (lekkere kauwgom :wink: ),

Bike4travel importeert Dawes, je zou daar eens kunnen vragen.

En Wim, ik denk dat de Snel Safari ook een veel gebouwde vakantiefiets is. Toen ik jaren geleden een artikel schreef voor ons tijdschrift, en onder andere keek naar de meest gebruikte vakantiefiets, stond deze in de top 3. Ik heb toen de fietsen geinventariseerd op een wereldfietsweekeinde. Kees Lucassen (Op Pad) reed op een Safari en volgens mij reed Marco Meijerink ook op een Snel.

Maar tegenwoordig is Snel wat ingehaald door Santos, Avaghon, idworx, Koga Signature en VSF. Maar het is nog steeds een goede klassieker.
Eric Schuijt schreef:Hoi Bazooka Joe (lekkere kauwgom :wink: ),

Bike4travel importeert Dawes, je zou daar eens kunnen vragen.
Met Dawes tandems zijn ze opgehouden wegens wisselende kwaliteit.
Eric Schuijt schreef:En Wim, ik denk dat de Snel Safari ook een veel gebouwde vakantiefiets is. Toen ik jaren geleden een artikel schreef voor ons tijdschrift, en onder andere keek naar de meest gebruikte vakantiefiets, stond deze in de top 3. Ik heb toen de fietsen geinventariseerd op een wereldfietsweekeinde. Kees Lucassen (Op Pad) reed op een Safari en volgens mij reed Marco Meijerink ook op een Snel.

Maar tegenwoordig is Snel wat ingehaald door Santos, Avaghon, idworx, Koga Signature en VSF. Maar het is nog steeds een goede klassieker.
Wat dacht je van hun nieuwste vondst: de Snel Comfort Toerfiets. Een sportfiets met de geometrie van een "ouderwetsch rijwiel":

Afbeelding
http://www.sneltweewielers.nl/fietsen/toer/comfort.php
Marten schreef:Wat dacht je van hun nieuwste vondst: de Snel Comfort Toerfiets. Een sportfiets met de geometrie van een "ouderwetsch rijwiel"
Deze ultra-rechtop-fiets lijkt me niet direct een alternatief voor iemand die overweegt een racebocht-fiets te kopen.

Gerd
Ik heb een oude ('91/'92?) Dawes randonneur van Reynolds 501 (een van de goedkoopste buizensets dacht ik) en die voldoet (nog steeds) prima als vakantiefiets, woon/werkfiets, maar de lak is inmiddels wel behoorlijk dof. Mijn Giant atb uit die tijd blinkt nog steeds heel mooi.

Ik denk dat je met die Galaxy Ultra een prima fiets koopt. Bedenk wel dat die shifters weliswaar lekker vasthouden en schakelen, maar kwetsbaar zijn als je je fiets tegen muurtjes zet, in fietsenstallingen parkeert, vervoert per trein/vliegtuig, etc.

Op de Dawes vind ik het geen punt om op de buis te schakelen, op de koersfiets zou ik geen afstand willen doen van STI. Dat komt voornamelijk omdat ik dan vaak hard en dicht op elkaar in een groepje rijdt, dan graag twee handen aan het stuur wil houden, en natuurlijk geen demarrage wil missen ;)

Sjors