Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Continental of Schwalbe - Forum Wereldfietser

Continental of Schwalbe

Ik heb een Koga Traveller (2003) en ik heb daar altijd Schwalbe banden op gehad (28 inch). Nooit een enkele klacht (zelfs geen 1x lek gereden).
Ik wil nu echter nieuwe banden aanschaffen. Op internet lees is veel over de nieuwe Schwalbe Marathin Dureme, maar op forums zijn veel mensen ook erg te spreken over de banden van Continental. En dan met name de GP4000 en de TopTouring. De banden van Continental zouden lichter rijden maar wel eerder lek kunnen gaan.

Kan iemand mij van een goed advies dienen? Ik blijf het lastig vinden. Mijn fiets gebruik ik voornamelijk op geasfalteerde wegen, maar af eens een andere weg vind ik ook niet erg!

BVD
De GP4000 is meer een racebandje. Die kun je schrappen voor fietsen met bagage.
De Dureme is een band voor het hele zware werk, met als nadeel een relatief hoge rolweerstand. De keuze voor het juiste type band is belangrijker dan het merk. Hoe breed kan die band maximaal zijn in jouw frame?
Wim
Misschien ga ik het gras voor Wim zijn voeten wegmaaien, maar voor grofweg hetzelfde gebruik, heb ik nu Schwalbe Big Apples (50 mm) er onder liggen, zowel bij de fiets van mijn vrouw als van mij zelf en dat bevalt erg goed. Wat je bij die banden wel even in de gaten moet houden is of de breedte binnen je frame/remmen past (vandaar denk ik Wim zijn vraag).
Voor jouw soort gebruik is de Continental Travel Contact (37 of 42 mm) een prima band. Mijn vrouw heeft er al zo'n 5000 kilometer mee gereden zonder eenmaal lek te rijden en de banden zien er nog goed uit.
Mijn bandbreedte is 37 mm. Volgens de enen fietsenmaker is Continental sneller en de ander zegt Schwalbe (maar dat is omdat hij de band er makkelijker op krijgt!)....
Ik heb net de Schwalbe Marathon (37-622) gekocht. Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen!

Bedankt voor de reacties.... :D
Dat is een prima touring band. Ik zou hoogstens geprobeerd hebben er een 42 mm op te zetten.
Wim
Bedankt voor de tip Wim. Die neem ik mee naar de volgende keer....
Waarom trouwens een 42 mm? Stabieler?
Zelf heb ik het bekende bomen- en bos-gevoel bij de bandenkeuze bij o.a. Schwalbe.

Aangezien ik wat banden betreft Schwalbe-minded ben, heb ik wel de moeite genomen om hieronder orde te scheppen in de Schwalbe-keuzes, maar niet in de andere merken. Wim zou bijv. Pasela's verkiezen boven de Kojak... :wink:

Afbeelding
Klik erop voor een vergroting.
Command-klik (Mac) of Control-klik (Windows) erop voor een vergroting in een nieuw tabblad.
Shift-klik erop om te vergroten in een nieuw venster.
Ik mis de Big Apple bij "Touring asfalt", prima band voor NL.

Als ik op vakantie ga, dan zet ik er meestal de Continental Travelcontact onder, een prima allround bandje.
Ik heb nog een rijtje potentiële Conti-banden. In volgorde van asfalt naar lange, verre, onverharde reis:
* SportContact Reflex (asfalt)
* Town & Country (asfalt - allround)
* Trafic (allround)
* Vapor 2.1 (onverhard)
* TravelContact (reis)
* Touring Plus Reflex (extreme reis)

Alleen bij de Conti's heb ik altijd een naar idee van de sterkte van de zijwangen... :roll:
Robertjan schreef:Alleen bij de Conti's heb ik altijd een naar idee van de sterkte van de zijwangen... :roll:
Ben aan mijn tweede setje Travel Contacts bezig, maar heb daar geen problemen mee gehad.
De vraag was nog even waarom 42 mm misschien beter is dan 37 mm. Ik ben voor vakantiefietsen een voorstander van wat bredere banden omdat die niet echt zwaarder rijden dan hetzelfde type band maar dan een maatje smaller. Het voordeel is echter dat ze meer comfort geven, en dat is altijd meegenomen, en dat ze een beterere grip geven op slecht wegdek, of op onverharde wegen.
Zelf heb ik de afgelopen jaren gemerkt dat ik steeds kleinere weggetjes en paadjes opzoek, en dan zijn bredere banden een groot voordeel. Daarom heb ik zelf nu ook een vakantiefiets waar echt brede (50 mm) banden op kunnen. Zover hoef je natuurlijk niet te gaan, en zover kan op veel bestaande fietsen ook niet. De doorsnee hybride waar velen op rijden komt normaal met 37 mm banden, maar er past meestal ook probleemloos een maatje breder op. Dat hebben we zelf ook wel eens gedaan (voordat we op echt breed overgingen) en het maakte de fiets beduidend geschikter voor vakantie: inderdaad meer comfort, een rustiger stuurgedrag, en meer grip op slecht wegdek. Het is een simpele en goedkope ingreep, waar je veel plezier van kunt hebben.
Wim
Bedankt Wim, dat was inderdaad de vraag en heel helder antwoord.
Iets om rekening mee te houden wanneer ik ooit eens een andere fiets aanschaf!
Ik rij nu al een tijdje met de combinatie 37mm voor en 42mm achter (Schwalbe Marathon) voor woon-werkverkeer. Beide pomp ik op tot 5 bar.

En mijn conclusie is, dat 37mm duidelijk sneller is zonder tassen. Achter rij ik met tassen en dan is de 42mm niet merkbaar langzamer of zelfs sneller. De 42mm achter geeft mij een dot aan extra comfort op mijn stijve aluminium frame. Daar van mijn part nooit geen 37mm meer.

Voor op vakantie zou ik voor en achter gelijk houden qua dikte omdat ik dan ook voortassen gebruik.
Ik heb 1,5 jaar geleden de Continental top contact banden gemonteerd en daar tot volle tevredenheid vele kilometers (waarvan veel onverhard) mee gereden.
Lek rijden was er niet bij; de slijtage begint eerder aan de zijkant waardoor de band nu toch aan vervanging toe is.
Ik heb dit vaker gelezen.
Nu zag ik dat de band in die relatief korte tijd ruim 10 euro duurder is geworden.
Weet iemand of er kwalitatief iets aan deze band is veranderd (zijkant ?) waardoor deze duurder is geworden ?
De Conti Top Touring is vervangen door de Top Contact. En als ik de technische gegevens van de Top Contact vergelijk met de Schwalbe Dureme, dan gaat mijn voorkeur uit naar de Dureme. Maar deze is pas eind van dit jaar leverbaar. En volgens de gegevens van Schwalbe loopt de Dureme net zo licht/zwaar als de gewone Marathon.
Heb zelf altijd goede ervaringen gehad met de TT 2000 47-559, maar schakel toch langzaam over op Schwalbe, moderner en meer keuze.

Wimligfiets
Robertjan schreef:Zelf heb ik het bekende bomen- en bos-gevoel bij de bandenkeuze bij o.a. Schwalbe.

Aangezien ik wat banden betreft Schwalbe-minded ben, heb ik wel de moeite genomen om hieronder orde te scheppen in de Schwalbe-keuzes, maar niet in de andere merken.
Robbertjan,

ik mis de beroemde XR's op je lijstje, of is dat de Extreme??
XR staat niet meer op hun site... :wink:
Dat is snel!

Dus daar zijn ze mee gestopt, wat is dan de vervanger?