Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fietspomp voor wereldfietsers? - Forum Wereldfietser

Welke fietspomp voor wereldfietsers?

Welke fietspomp is wereldfietserproof?

Je hebt dit stukje gereedschap regelmatig nodig en als hij het niet doet na reparatie van een lekke band kun je wel stellen dat je een probleem hebt (als je tenminste in een afgelegen gebied aan het fietsen bent).
Ik heb in het verleden wel eens een fietspomp letterlijk opgeblazen, er knalde een plastic afdichtingsschroef uit de kop (was ook maar een simpel pompje).
Ik heb sinds kort een Lezyne pompje (Micro Floor Drive HP) van aluminium, ziet er erg gelikt en toch degelijk uit en of hij wereldfietserproof is weet ik nog niet. De tijd zal het leren. Deze pomp is redelijk compact, geschikt voor verschillende ventielen d.m.v. het omdraaien van de uitschroefbare/omkeerbare slangkop en niet al te zwaar. Hij ziet er wel naar uit dat er weinig aan kapot kan bij normaal gebruik.

Welke pomp gebruiken jullie en wat is jullie ervaring met betrekking tot de degelijkheid, betrouwbaarheid, gebruikersgemak en gewicht/pakvolume?
Dag Vincent,

Zie o.a. het volgende draadje op dit forum:

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... =fietspomp

Ik gebruik zelf een ToPeak (zonder meter) en die bevalt uitstekend!
Gee
Ik gebruik een eenvoudige lange kunststof zefal-framepomp. Qua combinatie prijs en gewicht(!) zijn deze niet te overtreffen. De degelijkheid is acceptabel als je er op let dat je er op niet gaat staan, dwz als je met minimaal twee fietsers bent en dus een backup hebt lijkt het me ideaal. Omdat het een lange pomp is krijg je de banden er goed mee gevuld, tot zo'n 5 bar.
De levensduur is ook erg goed mits je eens in de paar jaar smeert met siliconenspray. Dat de verf eraf gaat waar je je handen houdt, mwah...
Als ik alleen zou gaan zou ik een metalen versie kopen. Daar kunt je een beetje op gaan staan en je kunt er ook honden mee metten indien nodig.
Leon
Er zijn twee pompen die er steeds als beste uit komen: de Topeak Morph en de Zefal HPX. Zelf heb ik de laatste.
Met dikke vakantiebanden is het pompen overigens wel een bezoeking: 5 bar in zo'n 50 mm brede 26 inch of 5-6 bar in een 42 of 47 mm brede 28 inch band is veel werk, zelfs me de beste pomp. Dat is voor mij een van de twee redenen geweest alle vakantiefietsen bij ons te voorzien van autoventielen. Dan kun je zonder problemen bij de benzinepomp langs. De tweede reden was dat autoventielen toch iets degelijker zijn dan Franse ventielen zoals op racefietsen (waar de velg wat te smal is voor zo'n breed ventielgat).
Wim
Ik heb hem verplaatst naar het juiste forum.
Wim schreef:Er zijn twee pompen die er steeds als beste uit komen: de Topeak Morph en de Zefal HPX. Zelf heb ik de laatste.
Met dikke vakantiebanden is het pompen overigens wel een bezoeking: 5 bar in zo'n 50 mm brede 26 inch of 5-6 bar in een 42 of 47 mm brede 28 inch band is veel werk, zelfs me de beste pomp. Dat is voor mij een van de twee redenen geweest alle vakantiefietsen bij ons te voorzien van autoventielen. Dan kun je zonder problemen bij de benzinepomp langs. De tweede reden was dat autoventielen toch iets degelijker zijn dan Franse ventielen zoals op racefietsen (waar de velg wat te smal is voor zo'n breed ventielgat).
Wim
Met de Lezyne Floor Drive pump kan ik een band makkelijk net zo hard oppompen als met de grote pomp die ik thuis in de schuur laat staan. Als je al het handwerk met andere pompen gewend bent, is deze pomp om van te genieten.

Kopie van het bericht dat ik net in het andere fietspompendraadje plaatste:
cycle maniac schreef:Op singletrack.com worden ook nog ervaringen van leuke fietspompen uitgewisseld. O.a. die van Crankbrothers en Topeak Road Morph zijn wel interessant. Maar de àbsolute, àbsolute winnaar is voor mij de Lezyne Micro Floor Drive. Een aluminium buis; Een geïntegreerd handvat; Het slangmondstuk kan worden vast geschroefd; Kortom nauwelijks 'losse' onderdelen, waarmee het degelijk genoeg is om het elke dag in m'n rugzak mee te nemen. Verder een veel langer slangetje (leverbaar met of zonder drukmeter in het slangetje geïntegreerd) als de Topeak Road Morph. Het mondstuk op de slang is, zonder om te hoeven keren, voor zowel hollandse als Franse ventielen geschikt (en als je het wel omkeert ook voor autobandventielen). Maar vooral héél interessant; het voetensteuntje! Fantastisch; ik kijk er bijna naar uit om weer eens een lekke band te hebben. :D :wink: (Maar laat ik dat nou niet te hard zeggen.) Heeft het dan helemaal geen nadelen? Jawel. Dit is een verkleinde versie van de grotere fietspomp (met voetensteun) die we altijd thuis in de schuur laten staan. Bij het oppompen van de band moeten we daarom (iets) dieper bukken (leuk als gymnastiekoefening - weer zo'n voordeel van een lekke band :wink: ). Maar voor onderweg is dit ideaal. Een pomp, waar ik dus heel enthousiast over ben.

Edit: Ook interessant: Als er iets stuk gaat aan de pomp (alhoewel ik 'm veel robuuster vind als de Topeak Road Morph [o.a. fragieler voetpedaaltje] die ik ook heb); van Lezyne zijn alle onderdelen na te bestellen.

Afbeelding Foto: Bikeradar.com