Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kapot achterwiel - Forum Wereldfietser

Kapot achterwiel

Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een tweedehands tandem gekocht, van zo'n 15 (20?) jaar oud. Een Batavus Sprinter. Voor 80 euro en nog in goede staat:-) (nouja, afgezien van het volgende...)

Alleen: het achterwiel heeft het begeven. De spaken zijn 1 voor 1 geknapt, totdat de helft overbleef. En dat fietst niet ideaal. Nu wilde ik de spaken vervangen (het is trouwens een 36 spaaks wiel) maar daar stuit ik op een probleem. Het is het type achterwiel met trommelrem, gecombineerd met derailleurversnelling. Alleen kan ik de trommelrem er niet af krijgen: het lijkt alsof de achterschotel van de rem op de naaf geperst is. De nieuwe spaken krijg je er dan dus niet in. Als ik een nieuw wiel zou kopen, dan wordt het dus een wiel met:
- trommelrem, geen versnellingen (behalve interne, maar die zijn duuur)
- achteruittraprem (niet ideaal op een tandem)
- geen rem, nog minder ideaal, maar wel versnellingen. (Overigens: het voorstel van de fietsenmaker. Noemde het wel een kamikaze-oplossing.)
Er zit overigens nog wel een tweede blokjesrem op het achterwiel. Maar om daar nou alles mee te gaan doen (ok, ook nog een voorrem natuurlijk, maar toch).

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen? Of is er iemand die nog een passend wiel heeft staan :wink: Opzich is de oude velg wel leuk om bij de fiets te houden, maarja...
Ik zal vanavond proberen wat foto's van de as te plaatsen, misschien dat het dan duidelijker wordt :roll:

Groet,
Maurits
Maurits schreef:Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een tweedehands tandem gekocht, van zo'n 15 (20?) jaar oud. Een Batavus Sprinter. Voor 80 euro en nog in goede staat:-) (nouja, afgezien van het volgende...)

Alleen: het achterwiel heeft het begeven. De spaken zijn 1 voor 1 geknapt, totdat de helft overbleef. En dat fietst niet ideaal. Nu wilde ik de spaken vervangen (het is trouwens een 36 spaaks wiel) maar daar stuit ik op een probleem. Het is het type achterwiel met trommelrem, gecombineerd met derailleurversnelling. Alleen kan ik de trommelrem er niet af krijgen: het lijkt alsof de achterschotel van de rem op de naaf geperst is. De nieuwe spaken krijg je er dan dus niet in. Als ik een nieuw wiel zou kopen, dan wordt het dus een wiel met:
- trommelrem, geen versnellingen (behalve interne, maar die zijn duuur)
- achteruittraprem (niet ideaal op een tandem)
- geen rem, nog minder ideaal, maar wel versnellingen. (Overigens: het voorstel van de fietsenmaker. Noemde het wel een kamikaze-oplossing.)
Er zit overigens nog wel een tweede blokjesrem op het achterwiel. Maar om daar nou alles mee te gaan doen (ok, ook nog een voorrem natuurlijk, maar toch).

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen? Of is er iemand die nog een passend wiel heeft staan :wink: Opzich is de oude velg wel leuk om bij de fiets te houden, maarja...
Ik zal vanavond proberen wat foto's van de as te plaatsen, misschien dat het dan duidelijker wordt :roll:

Groet,
Maurits

Allereerst: je bent een @#$%^& om zolang door te fietsen tot de helft van de spaken er uit liggen

Het klinkt verder als een Arai bandrem, en die zit op de naaf geschroefd. Twee bruikbare pennen in de bankschroef klemmen, rem erop prikken en het wiel loschroeven. Het is daarbij handig als het wiel nog een beetje verband heeft, dus nu weet je ook waarom je een @#$%^& bent !
:oops: :oops:
Ik weet het... maar het is gebeurt in zo'n anderhalve km... Toen zijn we inderdaad maar gaan lopen. Zelfs tijdens het lopen knapten de spaken nog...
Ik ga het nog eens proberen... Dank!

Groet,
Maurits
Maurits schreef::oops: :oops:
Ik weet het... maar het is gebeurt in zo'n anderhalve km... Toen zijn we inderdaad maar gaan lopen. Zelfs tijdens het lopen knapten de spaken nog...
Ik ga het nog eens proberen... Dank!

Groet,
Maurits
@#$%^& staat kennelijk voor pechvogel ;)
m-gineering schreef: Allereerst: je bent een @#$%^& om zolang door te fietsen tot de helft van de spaken er uit liggen

Het klinkt verder als een Arai bandrem, en die zit op de naaf geschroefd. Twee bruikbare pennen in de bankschroef klemmen, rem erop prikken en het wiel loschroeven. Het is daarbij handig als het wiel nog een beetje verband heeft, dus nu weet je ook waarom je een @#$%^& bent !
@Maurits: wat die 'bruikbare pennen' betreft: ik heb Arai-afneemgereedschap in huis en woon nog geen 20 kilometer van Wageningen vandaan. Stuur me een PM en we kunnen (als je wilt) een afspraak maken.
Jahaa. Na een week een update (voor de geïnteresseerden: weinig vermoed ik :wink: )
Het is me niet gelukt de naaf en rem te ontkoppelen. Lieve woordjes, stevig toespreken, kruip- en olijfolie, met en zonder handschoen: het mocht niet baten. Dus ik ga op zoek naar een alternatief! In ieder geval bedankt voor de snelle hulp:-)

Groet,
Maurits