Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een achtervelg vervangen - Forum Wereldfietser

Een achtervelg vervangen

Afgelopen weekend heb ik de velg van het achterwiel van mijn zes jaar oude gele Giant vervangen. Ik voelde de laatste tijd een slag in het wiel; bij een inspectie kwamen beschadigde gaten rond de nippels aan het licht. Adieu, oude velg die dus op was. Het merk was Alexrims DA 22. Jammer, want hij heeft mij in Italië en nog in vijf andere landen gedragen.
Het gaat om een wiel van 32 spaken, niet het gebruikelijke 36. Volgens de fietsenzaak in Winsum (Gr.) waar ik vaste klant ben, is zo’n wiel vrij zeldzaam, ongeveer 1 % in de markt. Op bestellen kon ik absoluut niet wachten, want op mijn woon-werk verkeer ben ik van mijn geliefde Giant afhankelijk.
Bij nog enkele andere fietsenzaken in de omgeving was zo’n velg of compleet wiel niet voorradig, op één na: maar die heeft een naaf met horizontale groeven voor losse derailleur-tandwielen.
Ten einde raad reed ik naar Belga Fietsen in Harkstede, welke gespecialiseerd in echte wielersport. Niet naast de deur (40 km), maar toch ja, er zijn daar voldoende 32-spaaks velgen in voorraad! Het nieuwe merk is Rigide Flyer SL. Voor de zekerheid kocht ik nog tien nieuwe spaken bij, want de oude spaken zijn nog in goede staat. Uiteindelijk heb ik negen nieuwe spaken ingestoken.
Ik heb al dertig jaar ervaring met het zelf spaken van fietswielen, het is een mooie uitdaging. Het was heerlijk nazomerweer in mijn tuin, dus aan de slag. Voor het afstellen van de spaken gebruik ik een oude voorvork (te bevragen bij je fietsenzaak), die op een Workmate is vastgeklemd. De onderstaande foto’s spreken voor zich. Kijk links naar de bijbehorende fototeksten.


http://www.mijnalbum.nl/Album=K6XD77WT
Sjonge, die oude was ook echt af zeg.
Dat je daar nog mee door durfde te rijden...

Spaken heb ik ooit eens bij Marten mogen leren, maar ik zou niet gauw het voor mijn eigen wiel doen, behalve als het in een noodsituatie moet want ik vond het verrekte moeilijk om alles recht te krijgen.
Martin E. van Doornik schreef: Het gaat om een wiel van 32 spaken, niet het gebruikelijke 36. Volgens de fietsenzaak in Winsum (Gr.) waar ik vaste klant ben, is zo’n wiel vrij zeldzaam,
Stil laten geworden die fietsenmaker van jou, en vooral niet hier herhalen wat voor onzin die allemaal uitkraamt. :shock:

Daar krijgen we in Groningen maar een slechte naam van! :roll:
Beste Martin,

Tenzij je natuurlijk graag eens als oefening "echt" vlecht bestaat er een snellere manier (uiteraard niet zo leerrijk) om een velg te vervangen:

ik bind de twee velgen aan elkaar. De ene op de andere met het ventielgat bij de twee velgen op dezelfde plaats. Gewoon de spaken lossen en terug vast maken op de nieuwe velg. Gaat veel sneller ipv alles terug vlechten.
cabonga schreef:Beste Martin,

Tenzij je natuurlijk graag eens als oefening "echt" vlecht bestaat er een snellere manier (uiteraard niet zo leerrijk) om een velg te vervangen:

ik bind de twee velgen aan elkaar. De ene op de andere met het ventielgat bij de twee velgen op dezelfde plaats. Gewoon de spaken lossen en terug vast maken op de nieuwe velg. Gaat veel sneller ipv alles terug vlechten.
NB, dit lukt alleen als de velgen qua spaakcirkel diameter niet te veel afwijken, en de spaakgaten ook dezelde orientatie to het ventielgat hebben (dus niet rechtsgericht verwisseld is met linksgericht
cabonga schreef:Beste Martin,
ik bind de twee velgen aan elkaar. De ene op de andere met het ventielgat bij de twee velgen op dezelfde plaats. Gewoon de spaken lossen en terug vast maken op de nieuwe velg. Gaat veel sneller ipv alles terug vlechten.
Dat ik daar niet aan gedacht heb! Maar het is wel lastig met deze dubbelwandige velg, een soort van twee U's boven elkaar, wil je niet de nippels tussen de wanden kwijt raken. Met een schroevendraaier de nippels bij demontage van de oude velg voorzichtig van onderen eruit gehaald. Middels een oude spaak in de kop van de nippel in aangebracht. Bovendien wilde ik de naaf, ontdaan van de spaken, tevens schoonmaken, want de cilinder en de flenzen waren wat vuil.... Maar mijn fiets rijdt nu heerlijk en dus goed geslaagd!
prima !!
ik gebruik ook altijd een oude spaak om geen nippels kwijt te geraken in de dubbelwandige velg. Er bestaat wel speciaal gereedschap daarvoor maar met een oude spaak lukt het even goed.
Deze manier van werken geldt natuurlijk alleen als de diameter van de velg niet teveel afwijkt. (de spaken zouden anders meestal ook niet te herbruiken zijn wegens te lang of te kort) en de orientatie van de spaakgaten zoals Marten terecht opmerkte.
Het boeiendste aan een fiets is nog altijd het wiel....
cabonga schreef:Het boeiendste aan een fiets is nog altijd het wiel....
Klopt, wat voor een molenaar het scherpen (of "billen") van een molensteen is, is het spaken van een wiel voor een fietsliefhebber.
Trucje voor onderweg uit het geweldige wielbouwersboek van Roger Musson: schuin afgesneden wattenstaafje als nippelhouder.