Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cycling Britain, de nieuwe fietsgids van Lonely Planet - Forum Wereldfietser

Cycling Britain, de nieuwe fietsgids van Lonely Planet

Ik ontving het volgende bericht:

Cycling Britain, de nieuwe fietsgids van Lonely Planet
Lonely Planet heeft de fietsgids 'Cycling Britain' vernieuwd en heruitgegeven. In deze gids wordt ruim 5000 miles aan fietsroutes beschreven. Uiteraard met de bekende praktische info als overnachtingsadressen en leuke toeristische info. En dat alles uitgevoerd in de bekende en gewaardeerde Lonely Planet kwaliteit en grondigheid.

Segmenten

Groot Brittannië is in dit boekje verdeeld in 6 segmenten, om zo het overzicht over heel Groot-Brittannië te kunnen behouden. Binnen deze segmenten worden hele fietstrajecten behandeld, aan de hand van kaarten, beschrijvingen en hoogteprofielen. Hiernaast natuurlijk de nodige info als overnachtingsmogelijkheden en praktische toeristische weetjes. Ook de klassier Land's End to John O'Groats is opgenomen.

Andere fietsgidsen

Samen met de fietsgidsen van o.a. Sustrans, Cycle-'n Sleep, Ashcom (End to End fietsroute van Guus en Nel Schipper) en de Fietskaart Informatie Stichting (St.-Columba fietsroute) biedt Groot Brittannië hiermee meer dan voldoende uitgezette fietsroutes door het gehele land om een wekenlange fietsvakantie te houden.

Keuzes

Welke gids of gidsen de fietser hiervoor kiest, is sterk afhankelijk van de wensen van de fietser. Zo zijn veel routes van Sustrans bewegwijzerd, maar is er tegelijk veel kritiek op het kaartformaat van deze uitgever. De routes van Ashcom en de Fietskaart Informatie Stichting staan bekend om hun goede uitwerking, met Nederlandse beschrijvingen, maar zijn niet bewegwijzerd. De nieuwe routegids van Lonely Planet is Engelstalig, en de routes zijn niet bewegwijzerd. Bovendien is het een vrij fors boek, met fietsroutes door het hele Verenigd Koninkrijk. Voor een ronde door het hele Britse land heel handig, maar voor de fietser die bijvoorbeeld alleen Schotland aandoet veel onnodige ballast. Positief aan deze gids is uiteraard de Lonely Planet-uitwerking van toeristische attracties en overnachtingsmogelijkheden. Al met al zal deze fietsgids nog een zware dobber eraan krijgen om zich tussen de 'gevestigde' routeboekjes te wringen.

De gids kost 24,95 euro en is te bestellen via de Fietsvakantiewinkel.
bert sitters schreef:Ik ontving het volgende bericht:

Welke gids of gidsen de fietser hiervoor kiest, is sterk afhankelijk van de wensen van de fietser. Zo zijn veel routes van Sustrans bewegwijzerd, maar is er tegelijk veel kritiek op het kaartformaat van deze uitgever.[/i]
Ik vind met het kaartformaat van de Sustrans weinig mis. Weliswaar is een grote lap, maar even de kartonnen flap eraf scheuren helpt wel om hem tussen je kaarthouder te steken. Verder vind ik ze overzichtelijk. De bezienswaardigheden, campings, routes staan erop aangegeven.

Rutger
De nieuwe fietsgids lijkt me een prima naslagwerk ter voorbereiding van de fietsvakantie. Daarom overweeg ik het wel te kopen.

De sustrans kaarten schijnen ook goed te zijn. Maar dan denk ik wel dat je de 1:100.000 versie moet nemen.

Weet iemand welke kaarten de beste zijn als je naar Schotland toe gaat?
De Ordnance Survey Roadmap wegenkaarten 1:250.000 voldoen prima.

Ga je in Schotland fietsen? Erg mooi daar. Zie ook dit reisverslag
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 22&t=10816
Nee, ik ga niet naar Schotland toe. Engeland en Ierland zijn eerst aan de beurt. Maar Schotland staat wel op mijn shortlist.

Ik vind het alleen zo vreemd dat er van heel Engeland 1:100.000 kaarten zijn, maar niet van Schotland. Pure discriminatie! :twisted:
Nee hoor, er zijn gewoon niet zoveel wegen in Schotland (op het drukke zuiden na). De 1:250.000 versie is voldoende gedetailleerd om te fietsen In Schotland. (Een 1:250.000 versie in Nederland zou zot zijn.)