Additionally, paste this code immediately after the opening tag: delen rabies vaccinatie - Forum Wereldfietser

delen rabies vaccinatie

ik ga 7 november een fietsreis door ZO Azië maken. Vaccineren tegen Rabies is mij ten zeerste aanbevolen ! Deze deze zijn behoorlijk prijzig, maar kunnen evt. gedeeld worden. Dat scheelt in de kosten. Is er iemand wie hier belangstelling voor heeft ? Ik woon zelf in Groningen, dus om praktische redenen is aldaar inenten het handigst. Evt. kan ik ook in A'dam afspreken (AMC). De inentingsperiode zal 3/4 weken voorafgaand aan de 7e november zijn.
Ik snap niet wat je precies met delen van de kosten bedoelt?
Wel heb ik heb wel al diverse keren is Z.O. Azie gefietst , en nooit in ge-ent tegen rabies.
Een kennis van mij heeft veel nare reacties van de vaccinaties gehad en zal dit ook niet meer doen.
Mijn ervaring is dat de honden in Azie te ziek ,te moe of te lui zijn om je agressief te benaderen.
Je moet wel voorzichtig zijn met apen!
kijk even goed in je verzekeringspapieren. inentingen willen nog wel eens vergoed worden.
In Leiden (LUMC) is het heel goedkoop, ongeveer 20euro per inenting. Je hoeft dat niet samen te doen oid.
kurk schreef:In Leiden (LUMC) is het heel goedkoop, ongeveer 20euro per inenting. Je hoeft dat niet samen te doen oid.
Klopt in het Leidse ziekenhuis zorgt het ziekenhuis voor mensen waarmee je de injectie deelt.
toen ik op zoek was naar een rabies inenting bleek dat je in groningen een heel flesje moest kopen en dan zou je de kosten kunnen delen omdat er meer dan 1 dosis in zo'n flesje zit.
op meerdere plaatsen kan het goedkoper LUMC blijkbaar. ik weet dat het in rotterdam bij het havenziekenhuis heel goedkoop kan (15E ofzo in 2006)
volgens mij ook wageningen universiteit (stages en buitenlandse studies in de verste uithoeken van de wereld).

zelf heb ik geen rabies inentingen genomen omdat men er behoorlijk heftig op kan reageren en dat als je besmet raakt het beter is om alsnog binnen 24 of 48 uur te laten testen en behandelen. rabies inenting beschermt voor 90%

(wat ik allemaal zeg herinner ik mij van mijn zoektocht naar inentingen uit 2006, herinneringen kunnen aan slijtage onderhevig zijn)
frank F schreef:rabies inenting beschermt voor 90%
Ik heb altijd begrepen dat de rabies vaccinatie helemaal niet echt beschermt, maar uitsluitend de tijd verlengt dat je na een beet de eerste injectie moet krijgen en het aantal injecties vermindert dat je na een beet moet krijgen.

Gerd
GerdC schreef: Ik heb altijd begrepen dat de rabies vaccinatie helemaal niet echt beschermt, maar uitsluitend de tijd verlengt dat je na een beet de eerste injectie moet krijgen en het aantal injecties vermindert dat je na een beet moet krijgen. Gerd
Klopt. Ook al heb je een enting je moet naar het ziekenhuis. Met de rabies inenting heb je iets meer speling om naar het ziekenhuis te gaan. Bovendien heb je zonde pre enting meerdere en andere entingen nodig die vaak in het buitenland niet te krijgen zijn.

Ik lees net in het foldertje van het Leidse Universiteit het volgende:
Folder Ziekenhuis Leiden schreef:' Bij bijtverwondingen door honden of katten in de meeste ontwikkelingslanden van Azie, Afrika en Latijns Amerike is tevens vaccinatie tegen rabies noodzakkelijk.
Personen die een pre-expositievaccinatie hebben gehad, moeten twee injecties (op dag 0 en dag 3) met het rabies vaccin ontvangen.

Personen die nooit eerder gevacineerd werden, ontvangen anti-rabies afweerstoffen van mens en paard (passieve immunisatie) voor de onmiddelijke bescherming en in totaal 5 dosis van het rabiesvaccin (actieve immunisatie) voor bescherming op langere termijn.'
Ik weet niet zeker over hoeveel uur het gaat bij de genoemde dag nul bij pre-enting. Tis toch wel erg weinig speling eigenlijk als je in de bush zit. :shock: Is dat de 24 uur waar het RIVM het over heeft?http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten- ... ieziekten/ Weet iemand dit?
' ]

Ik weet niet zeker over hoeveel uur het gaat bij de genoemde dag nul bij pre-enting. Tis toch wel erg weinig speling eigenlijk als je in de bush zit. :shock: Is dat de 24 uur waar het RIVM het over heeft?http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten- ... ieziekten/ Weet iemand dit?

Het is natuurlijk altijd een afweging hoeveel risico je loopt. Weegt een aantal uren vertraging wel op tegen de kosten? RIVM geeft volgens mij een indicatie. Uit welk betrouwbaar onderzoek komt dit? Daar ben ik ook benieuwd naar?

Eh als je echt in de bush zit, dan kom je volgens mij geen dorp tegen en ook geen honden toch? Kans is dan minimaal dat je in de bush gebeten wordt door een hond? Volgens mij zitten er in de bush geen honden, want ze hebben daar niets te eten. Als je in een dorp zit, zou je zeggen dat er snel vervoer naar een ziekenhuis te regelen moet zijn als er maar iemand met een auto in de buurt is (of zelfs 112 bellen). Ja en als dat echt niet het geval is .... Ik bedoel de kans op een verkeersongeluk is veel groter.

En als je gebeten wordt, heb je niet altijd rabies .... Corrigeer me als ik het bij het verkeerde eind heb. Is er een dokter in de zaal?

Rutger
Hi,

Wij zijn juist bezig met deze inentingen in Wageningen. Als ik het goed begrepen heb zijn er 2 soorten vaccin, waarvan één: MARIG, erg slecht te krijgen is in verweggistan landen, die kun je dus eigenlijk nooit op tijd krijgen.
Dus als je die in Nederland krijgt ben je al een heel eind geholpen.

Zie ook: http://www.vaccinatiecentrum.nl

Groeten,

Roel
Blanche schreef: Ik weet niet zeker over hoeveel uur het gaat bij de genoemde dag nul bij pre-enting. Tis toch wel erg weinig speling eigenlijk als je in de bush zit. :shock: Is dat de 24 uur waar het RIVM het over heeft?http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten- ... ieziekten/ Weet iemand dit?
Ik dacht dat je zonder inenting een dag hebt om in het ziekenhuis te komen, en met inenting een week om nog wat prikjes te krijgen. Je krijgt er in dat geval wel veel minder.
Niet dus Kurk zie mijn quote uit de folder van het ziekenhuis.
Omdat ik deze onduidelijkheid en het gegis van leken nu zat ben,
neem ik nu contact op met het ziekenhuis voor duidelijkheid. :wink:

Being continued!
Waarom maken ze de dosis niet kleiner (en daarmee goedkoper) zodat je helemaal niet hoeft te delen?
Overigens kreeg ik alle prikken geheel vergoed.
Unive, daar plukte ik nu (eindelijk) eens de vruchten van.

Gijs