Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Utrecht - Parijs via Quevy en Maubeuge - Forum Wereldfietser

Utrecht - Parijs via Quevy en Maubeuge

Natuurlijk kun je via Antwerpen en Lille naar Parijs, maar dan moet je voor de fiets reserveren (TGV Lille -Parijs) en dat kwam me niet uit. Daarom de route Utrecht-Dordrecht-Brussel-Quevy-Maubeuge-Paris Nord uitgeprobeerd, zoals gesuggereerd in Fietsen naar Parijs van Benjaminse.
Een kaartje naar Quevy kun je online bij NS Hispeed kopen en een internationaal fietskaartje naar de regio Bergen/Mons trek je uit de automaat op het station, dit is ook geldig voor Quevy.
De Beneluxtrein naar Brussel Midi heeft voldoende fietsplaatsen, midden in de trein als ik me goed herinner. Wel had deze trein forse vertraging, zoals zo vaak, zodat ik in Brussel de aansluiting naar Quevy miste. Op deze boemel is veel ruimte voor fietsen, vraag wel aan de conducteur het compartiment open te maken.
Quevy is het einde van de wereld. De rails lopen door, maar de trein stopt. Dus 13 km fietsen, de Belgisch-Franse grens over naar Maubeuge, gedeeltelijk over een modderig bospad. De fiets kan gratis mee in de trein van Maubeuge naar Parijs, er is een speciale ruimte voor de fiets. Wel veel tilwerk door de hoge instap.
Conclusie: deze route naar Parijs is een optie, maar je bent er wel een dagje mee zoet (om 8 uur uit Utrecht vertrokken, aankomst Parijs om 17 uur, weliswaar met vertraging) en er komt het nodige gesjouw over stationstrappen aan te pas.
Totale kosten: Utrecht-Quevy € 43 plus € 12 voor internationaal fietskaartje, Maubeuge-Paris Nord € 27 (Als je het treinkaartje Maubeuge - Parijs een paar weken tevoren online bij de SNCF koopt, is het € 10 goedkoper; Je kunt het kaartje dan bij het loket ophalen).
Wij zijn afgelopen zomer ook vanaf Versailles naar Nederland teruggegaan met de trein, alleen via een andere route. Vanaf Paris Nord is er de mogelijkheid om met de corail intercity naar Amiens te gaan en daar over te stappen op de regionale trein naar Lille Flandres. Deze trein koste € 24.90. Vanaf Lille Flandres namen we de intercity naar Antwerpen (Anvers) om daar in de NS hispeed te stappen naar Nederland (Enschede in ons geval). Dit deel koste €27.80 + 9 euro voor een internationaal fietskaartje.

Tijdsduur: Wij hebben deze reis in 2 dagen gemaakt, maar omdat we in Parijs niet met de metro kunnen hebben we een city-tour met de fiets gemaakt door de stad, hierdoor vertrokken we pas in de middag vanaf Paris-Nord, in principe is het prima te doen op 1 dag.
scheeltje schreef:Wij zijn afgelopen zomer ook vanaf Versailles naar Nederland teruggegaan met de trein, alleen via een andere route. Vanaf Paris Nord is er de mogelijkheid om met de corail intercity naar Amiens te gaan en daar over te stappen op de regionale trein naar Lille Flandres. Deze trein koste € 24.90. Vanaf Lille Flandres namen we de intercity naar Antwerpen (Anvers) om daar in de NS hispeed te stappen naar Nederland (Enschede in ons geval). Dit deel koste €27.80 + 9 euro voor een internationaal fietskaartje.

Tijdsduur: Wij hebben deze reis in 2 dagen gemaakt, maar omdat we in Parijs niet met de metro kunnen hebben we een city-tour met de fiets gemaakt door de stad, hierdoor vertrokken we pas in de middag vanaf Paris-Nord, in principe is het prima te doen op 1 dag.

Vanuit Parijs (Paris-Nord) kun je ook rechtstreeks naar Rijssel (Lille-Flandres). Dit zijn TGV's en in veel TGV's op deze lijn kunnen fietsen mee in rijtuig 8. Je moet wel reserveren en het kost 10, - Euro per fiets.
De overstap in Antwerpen-Centraal vanuit de trein van Rijssel naar de trein van Amsteram is nu verbeterd. Er is iets meer tijd en er is nog maar een niveau verschil.
Het klopt dat je vanaf Paris Nord ook de TGV rechtstreeks naar Lille kan nemen, echter in ons geval was dat minimaal 2 keer zo duur! dus informeer wel goed bij de balie naar de prijzen