Natuurlijk kun je via Antwerpen en Lille naar Parijs, maar dan moet je voor de fiets reserveren (TGV Lille -Parijs) en dat kwam me niet uit. Daarom de route Utrecht-Dordrecht-Brussel-Quevy-Maubeuge-Paris Nord uitgeprobeerd, zoals gesuggereerd in Fietsen naar Parijs van Benjaminse.
Een kaartje naar Quevy kun je online bij NS Hispeed kopen en een internationaal fietskaartje naar de regio Bergen/Mons trek je uit de automaat op het station, dit is ook geldig voor Quevy.
De Beneluxtrein naar Brussel Midi heeft voldoende fietsplaatsen, midden in de trein als ik me goed herinner. Wel had deze trein forse vertraging, zoals zo vaak, zodat ik in Brussel de aansluiting naar Quevy miste. Op deze boemel is veel ruimte voor fietsen, vraag wel aan de conducteur het compartiment open te maken.
Quevy is het einde van de wereld. De rails lopen door, maar de trein stopt. Dus 13 km fietsen, de Belgisch-Franse grens over naar Maubeuge, gedeeltelijk over een modderig bospad. De fiets kan gratis mee in de trein van Maubeuge naar Parijs, er is een speciale ruimte voor de fiets. Wel veel tilwerk door de hoge instap.
Conclusie: deze route naar Parijs is een optie, maar je bent er wel een dagje mee zoet (om 8 uur uit Utrecht vertrokken, aankomst Parijs om 17 uur, weliswaar met vertraging) en er komt het nodige gesjouw over stationstrappen aan te pas.
Totale kosten: Utrecht-Quevy € 43 plus € 12 voor internationaal fietskaartje, Maubeuge-Paris Nord € 27 (Als je het treinkaartje Maubeuge - Parijs een paar weken tevoren online bij de SNCF koopt, is het € 10 goedkoper; Je kunt het kaartje dan bij het loket ophalen).
Een kaartje naar Quevy kun je online bij NS Hispeed kopen en een internationaal fietskaartje naar de regio Bergen/Mons trek je uit de automaat op het station, dit is ook geldig voor Quevy.
De Beneluxtrein naar Brussel Midi heeft voldoende fietsplaatsen, midden in de trein als ik me goed herinner. Wel had deze trein forse vertraging, zoals zo vaak, zodat ik in Brussel de aansluiting naar Quevy miste. Op deze boemel is veel ruimte voor fietsen, vraag wel aan de conducteur het compartiment open te maken.
Quevy is het einde van de wereld. De rails lopen door, maar de trein stopt. Dus 13 km fietsen, de Belgisch-Franse grens over naar Maubeuge, gedeeltelijk over een modderig bospad. De fiets kan gratis mee in de trein van Maubeuge naar Parijs, er is een speciale ruimte voor de fiets. Wel veel tilwerk door de hoge instap.
Conclusie: deze route naar Parijs is een optie, maar je bent er wel een dagje mee zoet (om 8 uur uit Utrecht vertrokken, aankomst Parijs om 17 uur, weliswaar met vertraging) en er komt het nodige gesjouw over stationstrappen aan te pas.
Totale kosten: Utrecht-Quevy € 43 plus € 12 voor internationaal fietskaartje, Maubeuge-Paris Nord € 27 (Als je het treinkaartje Maubeuge - Parijs een paar weken tevoren online bij de SNCF koopt, is het € 10 goedkoper; Je kunt het kaartje dan bij het loket ophalen).