Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met de fiets naar Ierland - Forum Wereldfietser

met de fiets naar Ierland

Hoi,

Binnenkort zou ik met de fiets naar ierland willen. Ik zou vertrekken vanuit Charleroi met het vliegtuig naar Dublin.

Dit zou de eerste keer zijn dat ik dit doe. Kan iemend me wat meer advies geven?

Ik had gedacht van inplaats fietsdozen een fietstas te gebruiken. Kwestie dat die tijdens de rit makkelijker weg te stoppen is.. waar blijf je anders met die grote dozen??

Alvast bedankt,

Wouter
Fiets je een rondje?
Dan kan je wel een fietsdoos meenemen en je fietsdoos in het hotel laten of bij de camping van je startplaats. Ikzelf heb met meerdere verpakkingsmaterialen gevlogen en ben toch fan van de doos. Hierbij maak ik de fiets kleiner door het voorwiel eruit te halen. Vergeet dan niet om een metalen pijpje tussen je voorvork te doen. Op vimeo in de groep Wereldfietsers staan twee filmpjes over het inpakken van de fiets van John Telleman en van Shane.

Goede reis!

http://www.vimeo.com/groups/wereldfietser/videos
Hallo Wouter

Even zoeken op dit forum en je vindt ellenlange discussies over hoe een fiets in het vliegtuig meenemen.
Je bent in eerste instantie afhankelijk van de eisen van demaatschappij waar je mee vliegt.
Ik zelf geef de voorkeur aan een fietshoes boven een fietsdoos. Wel pak ik kwetsbare zaken op de heenweg wat extra in met bubbeltje folie. Ik neem aan dat je met RyanAir vliegt. Ik heb daar ook een aantal keren mee gevlogen en zij stelden geen hoge eisen aan de verpakkking een fietshoes was voldoende. Wel zorg ik dat ik bij aankomst of weet waar de fiets binnenkomt of vooraan sta bij de transportband.
Ik heb een tweetal keren Ierland gefietst.

Voor onze verslagen zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... anties.htm

Voor verdere fietsvakantieinfo Ierland zie ook onze Ierlandpagina:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... rland.html
Ha Wouter,

Fantastische keuze! Heerlijk eiland en heerlijk fietsen. Kijk ook even in de wiki, als je dat nog niet gedaan hebt. Staat inmiddels aardig veel info.

Ik ben zelf in het voorjaar van Schiphol naar Belfast gevolgen en in Amsterdam deed men erg moeilijk over mijn fietshoes. Het moest persé een doos zijn.
Mijn advies: check het bij de bagageverwerker van jouw vliegveld. Ga niet alleen uit van de info van RyanAir.

Vanuit Dublin terug is alles meer relaxed, maar neem wel wat gereedschap mee om je stuur/zadel te verdraaien, want anders past ie net niet door de opening van de scanner. Dat had bij mij wat kleine schade tot gevolg.

Succes en als je vragen hebt hoor ik het graag!

Frank
Frank Mulder schreef: Mijn advies: check het bij de bagageverwerker van jouw vliegveld. Ga niet alleen uit van de info van RyanAir.
De luchtvaartmaatschappij stelt de voorwaarden, niet de bagageverwerker. Dat zijn er vaak diverse per vliegveld en wie nou precies op Charleroi de bagageverwerker van Ryanair is...
Dus maak een uitdraai van de voorwaarden zoals die op de website van de luchtvaartmaatschappij te vinden zijn, en neem die mee.
Ryanair doet overigens niet moeilijk. Wel verpakken, niet verpakken, het maakt ze niks uit.
Ze schrijven de vervoerseisen inderdaad in hun reisvoorwaarden, maar het is de bagageverwerker die uitvoering geeft aan de eerste stap van het transport, nl het aannemen van de fiets en intern vervoeren en in het vliegtuig plaatsen. RyanAir (en in mijn geval Easyjet) doen niet moeilijk...

Menzies op Schiphol was in mijn geval niet te overreden; niet de strenge dames die de bagage van passagiers in de rij voor het inchecken controleerden, maar ook degenen bij wie ik verhaal ging halen bij de balie van Menzies.

Je kunt je mijn boosheid voorstellen. Met nog een uur te gaan om aan de andere kant van Schiphol een doos te kopen... :evil:

Maar de houding van de Ieren maakt alles goed! :D
Ik heb het vliegveld van Dublin gezien (in 2002). De wegen in de omgeving zijn erg druk, dus let op en ook nog links fietsen.
ben net terug van ierland...

Vluch met ryanair vanaf Charleroi.. fiest is zonder kleerscheuren gearriveerd... moet hem nog uitpakken van de terugreis.. maar ik verwacht geen schade.. tas is als laatste op het vliegtuig gegaan en persoonlijk door iemand van de bagage aan mij overhandigd...

verder een prachtig fietsland.. alleen wat vochtig :roll: Zeer vriendelijkle bevolking en ik kreeg als fietser steeds de ruimte... meestal ging men zelfs helemaal aan de andere kant gaan rijden...

Ierland.. een aanrader...

groetjes,

Wouter.
Ik denk dat ik daar volgend jaar ook naar toe ga. Maar dan ga ik niet per vliegtuig, maar met de boot via Engeland.

Zo te horen moet Ierland een leuk land zijn. 8)
Ik kan het niet laten Leo: is dat schip (zeg in het bijzijn van de bemanning niet dat het een boot is... :wink:) van gerecycled materiaal?
En is de overtocht klimaatneutraal?
Robertjan schreef:Ik kan het niet laten Leo: is dat schip (zeg in het bijzijn van de bemanning niet dat het een boot is... :wink:) van gerecycled materiaal?
En is de overtocht klimaatneutraal?
Verhoudings gewijs met vliegen is varen idd beter voor het milieu. Er zal namelijk geen ferry minder varen als er minder fietsers/voetgangers op zitten. Want die zijn capaciteitsgewijs voledig berekend op auto's en vrachtwagens. Dat is met vliegen dus wel effe anders.

Persoonlijk zou ik het liefst met een zeilboot-ferry gaan. Maar zo ver is de mensheid nog niet.

Ik zal je nog iets uitleggen. Een mens kan het namelijk nooit perfect doen qua millieu, alleen al door te ademen produceren we al co2 ... en door te fietsen maken we dat alleen maar erger. Wat we wel kunnen doen is het beter te doen dan we deden. ;)
Maar goed, om niet te veel off-topic te gaan. :wink:

Vanochtend kwam ik op het idee voor mijn vakantie voor volgend jaar, en vanwege bovenstaande ziet het er grofweg zo uit:

Afbeelding

Nu ben ik op zoek naar zoveel mogelijk verhalen over Ierland! :twisted:
Robertjan schreef:
Ik kan het niet laten Leo: is dat schip (zeg in het bijzijn van de bemanning niet dat het een boot is... :wink:
Ik heb jaren op de grote vaart doorgebracht in m'n jeugd en wij hadden het nooit over Schip altijd over een Boot, Schip is meer een term die de pleziervaart gebruikt voor hun bootjes, om iets kleins toch groot te maken :lol:
Ha Wouter,

Super dat je zo'n geslaagde trip had!

Maar waar heb je nu gefietst in Ierland? Ben je de Wicklow Mountains ingereden Richting zuidkust?

Groet,

Frank
@Leo: prima idee, je route ;-)). Wij deden vorig jaar onder andere het bovenste deel en het is ons uitstekend bevallen. Erg mooie route ook door Engeland en Schotland.
Ik heb gereden van dublin naar Birr.. Dat is zowat in het hartje van Ierland.. Eigenlijk ging ik daar een oude sterrenwacht en bijhorend kasteel bezoeken.. ik heb er dan maar m'n eerste vliegtuig en fietsreis van gemaakt.. Had het wat beter weer geweest en had ik daar niet zoveel werk gehad aan m'n onderzoek in de archieven van het kasteel dan had ik ook nog wat tochtjes gedaan in de omgeving...

De heenreis was zeer zwaar door een harde tegenwind en het landschap in ierland dat voor geen meter vlak is...

de terugreis heb ik 's nachts gedaan... heerlijk fietsen onder het maanlicht.. en rustig... Bij zonsopgang was ik terug aan de luchthaven van Dublin... Daar was het dan al vrij druk...

In ieder geval heb ik nu wel de smaak te pakken en kan ik beginnen denken aan een echte fietsvakantie voor volgend jaar. Maar dan zal ik wel nog wat meer moeten trainen.. Nu haalde ik slechts een gemiddelde van 17km/hr.. wat toch een beetje te traag is om grote afstanden af te leggen...

groetjes,

Wouter.
Het weer zat je inderdaad niet echt mee! :o
Incessant rainfall which brought the wettest June on record has thundered into July, with no let-up in the miserable weather.

it was the wettest July for over 50 years in certain parts of Ireland

And August has been very little different