Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onbetaald verlof - Forum Wereldfietser

Onbetaald verlof

Wereldfietsers,

Volgend jaar hebben wij plannen voor een langere fietstocht door Azie. Aangezien we beiden een vaste baan hebben en die willen behouden is onbetaald verlof nemen de enige optie. Maar wat zijn de gevolgen hiervan? Pensioenpremie zullen we zelf moeten betalen, maar hoe zit het met WW en WAO (bv indien je arbeidsongeschikt raakt tijdens je verlof?), en heb je aan een goede reisverzekering voldoende, of moet je hiernaast je ziekenfondsverzekering laten doorlopen (kan dat wel)?
Hopelijk treffen we op dit forum mensen die op een zelfde manier onbetaald verlof hebben genomen en tip hebben hoe we dit moeten aanpakken!

Alvast bedankt,

Ed & Myrthe

Wat ik twee jaar geleden geregeld heb met mijn werkgever is dat ze de premies voor mijn 'onbetaald verlof' maanden (dat waren er twee) in één maand betaald hebben. Zo was ik gedurende mijn onbetaald verlof gewoon verzekerd. Ik weet niet of ze dit ook gedaan zouden hebben als ik langer onbetaald weg was gegaan.
Succes met de voorbereidingen!
verrefietsers schreef:Wereldfietsers,

Volgend jaar hebben wij plannen voor een langere fietstocht door Azie. Aangezien we beiden een vaste baan hebben en die willen behouden is onbetaald verlof nemen de enige optie. Maar wat zijn de gevolgen hiervan? Pensioenpremie zullen we zelf moeten betalen, maar hoe zit het met WW en WAO (bv indien je arbeidsongeschikt raakt tijdens je verlof?), en heb je aan een goede reisverzekering voldoende, of moet je hiernaast je ziekenfondsverzekering laten doorlopen (kan dat wel)?
Hopelijk treffen we op dit forum mensen die op een zelfde manier onbetaald verlof hebben genomen en tip hebben hoe we dit moeten aanpakken!

Alvast bedankt,

Ed & Myrthe
Beste Ed eb Mrthe,

Wat betreft de WW en de WAO moet je echt bij je werkgever zijn. Elk onbetaald verlof kan er anders uitzien.
Een ziekenfondsverzekering aanhouden kan alleen wanneer je een inkomen hebt onder de loongrens. Dat kan een uitkering of een baan zijn. In jullie geval hebben jullie dat niet en heb je dus ook geen recht op ziekenfonds. Een ziekenfondsverzekering laten doorlopen kan niet.
Een gewone reisverzekering is niet voldoende. Over het algemeen gaan die ervan uit dat je daarnaast een ziektekostenverzekering hebt en die heb je (wellicht) niet. Daarnaast is een gewone reisverzekering vaak maar voor max 3 maanden tot 6 maanden aaneengesloten geldig.
Daar komt bij dat je bij terugkomst onverzekerd bent. De reisverzekering is afgelopen. Je bent immers niet meer op reis. Een de inschrijving bij een ziektekostenverzekering duurt vaak rond de 2 maanden. Je hebt dus een overbruggingsverzekeirng nodig.
Er zijn reisverzekeringen die speciaal bedoelt zijn voor dit soort situaties.
Arbeidsongeschiktheid is inderdaad een (groot) risico. De reisverzekering heeft een uitkering bij blijvende ivaliditeit maar dat is natuurlijk een schijntje wanneer je dat overkomt. Hierover moet je (goede) afspraken maken met je werkgever. Maar of dat lukt is natuurlijk de vraag.

De wereldfietser geeft workshops over dit onderwerp. "Helaas" stromen die op dit moment vol. Dit jaar lijken erg veel wereldfietser op pad te gaan.

Succes,
Marco Meijerink
hallo daar,

mijn ervaring met het verkrijgen van een ziektekostenverzekering bij thuiskomst is alsvolgt: ik fietste in de buurt van geldermalsen op de laatste dag dat ik nog via mijn ISIS reisverzekering verzekerd zou zijn.
In Geldermalsen was een kantoor van de Unive en binnen 1 uur tijd kon ik daar mijn handtekening zetten onder een nieuwe (particuliere) ziektekostenverzekering. Ik ging er dus gewoon vanuit dat ik wel weer een baan zou vinden. Ed en Myrthe weten zeker dat zij een baan zullen hebben, dus zie ik het probleem van de ziektekostenverzekering bij thuiskomst niet.

Maarja, dat was mijn ervaring met Unive in 2002, en het is nu 2004..

j0p

Alvast bedankt voor de reacties!
We zijn onder meer aan de hand hiervan verder aan het zoeken geslagen en hebben bij het UWV misschien een bruikbaar alternatief gevonden.
Zij beschikken over een vrijwillige verzekering ZW,WAO en WW. Of de premie een beetje vriendelijk is moet ik nog uitzoeken, maar het is in ieder geval wat.
Op http://www.uwv.nl/images/wg110%2001592% ... m3-126.pdf
staat een brochure hierover.
Misschien hebben andere belangstellenden hier iets aan, verdere tips blijven welkom!

Ed & Myrthe

Hoi,

Wat ik heb gedaan voor 12 weken verlof(tochtje door australie), is iedere week 1 gewone verlofdag opnemen en 4 onbetaalde, op deze manier bljif je gewoon in het ziekenfonds, volgens mij is de ondergrens zelfs 4 uur per week. Zo kun je dus met je gewone verlofdagen erg makkelijk lang op vakantie.
En premies voor pensioen en zo zelf aangevuld via de werkgever, die heeft gewoon meer van mijn loon ingehouden.

gr
erik

Het ligt er inderdaad helemaal aan wat je met je werkgever kunt afspreken.

Vorig jaar ben ik een jaar op reis geweest. Gedurende dat jaar had ik bij mijn werkgever een 20%-contract. Ik werkte formeel 1 dag per week, maar omdat ik vantevoren 52 vakantiedagen had gespaard, had ik gewoon een heel jaar vrij.

Ik kreeg dus ook een dag per week salaris uitbetaald. Bovendien liepen mijn pensioen, WW, WAO etc. gewoon door. Voor mijn reis had ik een particuliere ziektekostenverzekering via mijn werkgever, maar die stond niet toe dat ik meer dan een half jaar in het buitenland verbleef, dus die heb ik opgezegd. Wel kon ik bij terugkomst de verzekering meteen weer activeren.

Voor het jaar op reis heb ik een ISIS reisverzekering genomen. Die kun je voor een jaar of meer afsluiten, onderweg verlengen, en je kunt ook een terugkomstverzekering afsluiten, waarbij je na terugkomst in Nederland nog 1 of 2 maanden verzekerd bent. (Een reisverzekering dekt alleen kosten in het buitenland.) Wat Marco zegt, dat je naast een reisverzekering nog een gewone ziektekostenverzekering nodig hebt, is nieuw voor mij. Dat durf ik dan ook niet te bevestigen of ontkennen.

Houd er overigens rekening mee dat je alleen voor WW in aanmerking komt als je de afgelopen vijf jaar minstens vier jaar hebt gewerkt (althans: een arbeidscontract hebt gehad). Als je langer wegblijft kom je niet in aanmerking voor WW, en heeft premie betalen dus ook niet veel zin.


Gaele

Wat Marco zegt, dat je naast een reisverzekering nog een gewone ziektekostenverzekering nodig hebt, is nieuw voor mij. Dat durf ik dan ook niet te bevestigen of ontkennen.

Hoi Gaele,

Dat bedoelde ik niet helemaal. De ISIS reisverzekering die je hebt gehad (Evia heeft een soort gelijke verzekering) gaat ervan uit dat je daarnaast niet nog een aparte ziektenkostenverzekering hebt (particulier of ziekenfonds).
Een normale reisverzekering (die je gebruikt voor "gewone" vakanties) gaat er wel van uit dat een deel van de (ziekten)kosten verhaald kunnen worden op je ziektekostenverzekering. Hoe groot dat deel is is afhankelijk van de onderhandelingen/afspraken tussen de verschillende verzekeringsmaatschappijen. In de polis staat wel vermeld dat je verzekerd bent voor medische kosten maar tussen de verschillende verzekeringsmaatschappijen wordt wel druk onderhandeld. Ben een ongeluk en de claim die je daarna indient moet je ook altijd vermelden of je nog een (andere) medische verzkering hebt.
De rode draad is dat je bij elke reisverzekering goed moet nakijken of de daarnaast nog een ziektkostenverzekering nodig hebt.

De 20% regeling klinkt mij als muziek in de oren. Zo zouden veel mensen het moeten doen.....maar ja, dan moet de werkgever wel meewerken.

Hat "nadeel" (relatief natuurlijk) is vaak wel dat je moet aangeven aan je werkgever wanneer je weer terug komt. In al onze reizen wisten we dat nooit zodat het voor ons moeilijk was dit soort afspraken te maken.

Houd er overigens rekening mee dat je alleen voor WW in aanmerking komt als je de afgelopen vijf jaar minstens vier jaar hebt gewerkt (althans: een arbeidscontract hebt gehad). Als je langer wegblijft kom je niet in aanmerking voor WW, en heeft premie betalen dus ook niet veel zin.

Klopt helemaal, een heel goed punt.

Groet,
Marco

Gaele, Marco

Dat 20% plan klinkt natuurlijk ideaal... Maar als je nog maar voor 20% (op papier) werkt en je overkomt iets gedurende je reis, dan kun je toch zeker ook maar voor 20% aanspraak maken op WAO? Of is dat in werkelijkheid anders?

Groetjes en bedankt,
Ed & Myrthe

Hoi Ed en Myrthe,
Dat klopt weer niet. Maaaaaaaar: vertrouw in dit gevallen NOOIT dit forum. Ga alles zelf na bij je werkgever/verzekering. Dit onderwerp is te belangrijk om alleen op de mening van anderen te vertrouwen.
Succes,
Marco

Ik ben het met Marco eens dat je voor dit soort adviezen niet blind moet varen op dit forum. De adviezen zijn vaak goed bedoeld, maar gedateerd. De sociale verzekeringswetgeving verandert voortdurend. Ik heb echter ook mijn twijfels over werkgevers en verzekeringen als objectieve informatiebron. Ik zou adviseren om naar een vakbondsjurist of Buro voor Rechtshulp te gaan.

Gerd

N.B. Ik ben echt niet zo laat op. maar de klok van dit forum staat nog steeds op zomertijd.

Natuurlijk controleer je dit soort zaken goed, maar van andere ervaringen kun je alleen maar leren. Daar pikken we dan weer het bruikbare uit en dan is het een kwestie van goed uitzoeken wat de voors en tegens zijn. Voor mijn werkgever is het gemakkelijk: er is in mijn CAO een regeling voor 3 weken onbetaald verlof en dat is het maximum. Ze willen wel meedenken; zo kan ik 3 weken aan het einde van het ene jaar opnemen en 3 weken begin van het volgende jaar. Is zes weken plus veel vrije dagen er aan plakken, dan kom ik op zo'n 12 weken. Klinkt niet onaardig, maar dan zitten we vast aan een reistijd rondom de jaarwisseling. En we willen onze reis starten in zuid-west China (Sichuan/Yunnan). Het klimaat ziet er in oktober een stuk milder uit....
In ieder geval bedankt,

Ed en Myrthe