Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kogel lagers - Forum Wereldfietser

kogel lagers

hallo allemaal,

Ernie Frieke heeft weer een groot onderzoek afgerond naar ceramische lagers versus stalen lagers. zeer informatief:

http://www.bikeboosting.nl/index.php?lgr

mario
Dank je Mario. De conclusie is simpel: geldverspilling.
Wim
Ja, erg goed onderzoek, artikel stond ook in de Fiets. Geld voor je fietsje kun je idd beter besteden. (aan tassen ofzo)
Wim schreef:Dank je Mario. De conclusie is simpel: geldverspilling.
Wim
Zo simpel lijkt het (helaas) toch niet te zijn.
De lagers die Bikeboosting test zijn half keramische lagers, de kogels zijn keramisch, de schalen zijn staal. Ik ben beslist geen expert op dit gebied maar als ik de verschillende tests van keramische lagers lees valt op dat o.a. Wim Schermer naast half keramische- ook vol keramische lagers onderzoekt (en levert). Als ik het goed begrijp kunnen volledig keramische lagers, in tegenstelling tot half keramische-, vanwege de hardheid van het materiaal zonder vet en zonder volledige afdichting toe. Zoals ook Bikeboosting aangeeft zou dat op zich al een behoorlijke vermindering van de weerstand moeten opleveren.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen met keramische lagers in vakantie- en wereldfietsen, als die er zijn.

Groet, Frank
frank bueters schreef:
Wim
.... Zoals ook Bikeboosting aangeeft zou dat op zich al een behoorlijke vermindering van de weerstand moeten opleveren.
Hoe kun je een behoorlijke vermindering van de weerstand krijgen als er alleen maar heel kleine getallen in het onderzoek voorkomen?
Volgens mij helpt het al meer om een shirtje in maat M aan te trekken ipv maat L, want het wapperende stof heeft luchtweerstand.
Leon
Leon schreef:
frank bueters schreef:
Wim
.... Zoals ook Bikeboosting aangeeft zou dat op zich al een behoorlijke vermindering van de weerstand moeten opleveren.
Hoe kun je een behoorlijke vermindering van de weerstand krijgen als er alleen maar heel kleine getallen in het onderzoek voorkomen?
Volgens mij helpt het al meer om een shirtje in maat M aan te trekken ipv maat L, want het wapperende stof heeft luchtweerstand.
Leon
Je hebt gelijk, kleding, maar ook gewicht, houding en nog zo wat, het telt allemaal mee.
Maar keramische lagers zijn net onderwerp van onderzoek geweest waarover her en der is gepubiceerd, vandaar dit onderwerp.
Frank
Leon,

stel hem zelf deze vraag en laat ons het antwoord weten. :roll:

mario