Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos of Koga? - Forum Wereldfietser

Santos of Koga?

Ik sta op punt een nieuwe vakantiefiets aan te schaffen, en twijfel tussen de Santos Travelmaster of de Koga Signature.
Volgens mij zijn ze vergelijkbaar (que opbouw, rohloffnaaf, prijs). Welke heeft jullie voorkeur en waarom?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Hoi
Ik ken de Koga niet maar de Santos Travelmaster 28 heb ik wel eens getest.
Ik vind die best wel veel lijken op een ATB!!
Kijk ook eens naar een Avaghon.
Bij Santos betaal je ook de naam heb ik beetje idee..

Gr
Jeroen
Euh, "een vakantiefiets" is nogal breed: op single-tracks met lichte bepakking, op keienpaden met gewone bepakking, afgelegen gebieden (meer reparatiemateriaal mee), goed bereisde gebieden (minder rep.materiaal), zoef-asfalt, tril- of bonkasfalt, kamperen, hostels, ook als woon-werkverkeersfiets, etc...

Als je wilt dat we een voorkeur uitspreken voor je gebruiksdoel, kun je beter het gebruik wat duidelijker vermelden... :wink:
En om het nog moeilijker te maken: er is nog veel meer keus, en afhankelijk van het gebruik kan die keus wel eens beter uitpakken. En zelf zou ik - heel persoonlijk - nooit een alu frame willen. of een recht stuur.
Wim
Okay, even wat duidelijkheid.

Het gaat om een vakantiefiets voor allround-fietsvakanties. De ene keer met volledige kampeerbepakking, de andere keer eens wat minder. En de ene keer over mooi asfalt, maar zeker zeker ook regelmatig over onverharde ranzige weggetjes door de bergen. Niet bedoeld voor een jarenlange tocht rond de wereld.

En het gaat me dan om een vergelijking tussen de Santos Travelmaster (26 inch wielen) en de Koga Worldtraveller (van de Signature-lijn, ook met 26 inch wielen).
Ik kan via de custum-made mogelijkheden deze fietsen zo'n beetje 'vergelijkbaar' maken: zelfde banden, vergelijkbare dragers, vergelijkbare groepen, Rohloff-naaf. En dan komt daar bij beiden ongeveer hetzelfde prijskaartje uit.

Bij welk merk heb ik meer fiets voor mijn geld?
En wat zijn voordelen van het ene merk boven de andere?


Bedankt! Karin
Dan is denk ik de Koga een ietsje meer geschikt voor de weg, en de Santos legt de nadruk ietsje meer op het onverharde.

Mocht je niet aan die 2 merken gebonden zijn, dan zal er een wereld aan mogelijkheden zich openen.
Passen en uitproberen die fietsen!
Wim
Ik de hier wel vaker DE Santos Travelmaster langskomen. Er zijn er vier: staal en alu, 26 en 28 inch. Het verschil tussen de alu en de staal varianten zit niet alleen in het materiaal. De alu variant heeft ook een iets sportievere - meer ATB-achtige - geometrie. Twee Santossen uitproberen dus.
precies
28 inch alu is echt bijna een mtb
let daar bij op
Ik ga voorspellen dat we hier niet uitkomen. :lol:
Dat is maar net wat je definitie van "er uitkomen" is... :wink:
Het zijn beide goede fietsen. Bij de Koga wordt gebruikt gemaakt van 'softwelding' waardoor je een bijzonder mooi frame krijgt, waar weinig merken tegenop kunnen. Koga is vaak met HS33 remmen onwaarschijnlijk goedkoop.
Maar bij een Santos kun je weer kiezen uit 24 kleuren, waar een heleboel andere merken weer moeilijk tegenop kunnen. Zelfs van de transfers/stickers kun je -bij ons- de kleur bepalen.

De geometrie van een Koga en Santos is anders, dus een goede meting (en daarmee keuze van stuurpen/zadelpen/stuur/stuurbreedte/stuurbekleding) met een pasframe is belangrijk; daarmee voorkom je fysieke klachten.

En dan het rijgedrag. . . tja dat moet je zelf voelen. Ga bij een dealer langs waar je achter elkaar op beide fietsen een testrit kunt maken.
Ik zou kiezen voor een Koga. Ik ben na 2 jaar en 20.000 km nog steeds zeer tevreden over mijn globetraveller.

Voordelen vind ik het blanc aluminium frame. Een kras valt niet dadelijk op. Zeker aan te raden als je veel met de trein of vliegtuig reist. Bovendien is hij qua prijs net wat gunstiger. Het frame is ook veel mooier afgewerkt. Ook kun je het stuur, afhankelijk van het balhoofd dat je kiest, gemakkelijk naar wens afstellen (ik weet niet of dat bij Santos ook is).

Als je allround vakanties gaat doen zou ik een 28" aanraden. Veel comfortabeler op langere afstanden. En ook goed mee in zwaar terrein te rijden.

Heb je ook al eens aan ID worx gedacht? Zijn bijzonder mooi afgewerkte fietsen, maar net even wat duurder.

Groet,
Edwin
Juist voor allround vakantiegebruik zou ik zelf kiezen voor 26 inch: bij een gelijk wielgewicht kun je bredere banden monteren, en dat is comfortabeler en geeft beter grip op slecht terrein. Dat wil niet zeggen dat 28 inch onmogelijk is, natuurlijk niet, maar 26 inch heeft voordelen op slechter wegdek en in terrein. Bij hogere snelheden/op asfalt is 28 inch weer in het voordeel. Wat dat betreft hangt het er dus gewoon van af wat je wilt gaan doen. Ben je klein dan is er overigens geen keus en zit je vast aan 26 inch. Soms zijn 26 inch banden ook makkelijker te krijgen.
Zoals ik al eerder heb gezegd zou ik zelf altijd voor een stalen frame kiezen, en liefst op maat gemaakt. Zorg voor goede handgebouwde wielen - wat je er verder aan onderdelen opdoet maakt bij een Rohloff fiets niet super veel uit. Een Sugino XD crankset, Deore v brakes, het is allemaal best betaalbaar en toch prima.
Wim
Even aanhakend op het 26 inch verhaal. Kan je met 26 inch ook prima uit de voeten voor woon-werkverkeer als je bv marathon supremes monteert?
Prima. Het vliegwieleffect is minder groot, en dat betekent vlotter versnellen. Juist in stadsverkeer is dat eigenlijk een voordeel.
Wim
Ik zou dan banden kiezen met minder profiel.
Nog minder dan de Supremes?
Wim
Big Apple, Marathon Racer, Kojak. Maar dat roep ik nu pas sinds ik de Kojaks heb. Vorige week dinsdag ook weer een leuk stukje onverhard mee gefietst zonder lek. Maar dit gaat nu wel een banden-kant op :wink:.
Ook wel iets om op te letten natuurlijk, onafhankelijk van het Koga of Santos-verhaal.
Ooit wel eens de Super Moto geprobeerd? Die loopt het lichtst van allemaal, maar is wel zo weggesleten. Goed voor de detailhandel :lol: