Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Michelin Region - schaal 1:200.000 - Forum Wereldfietser

Michelin Region - schaal 1:200.000

Hoi

Door omstandigheden heb ik vandaag pas een fietsbus kunnen boeken naar Sarlat in de Dordonge. We hebben zo'n 18 dagen de tijd om in Tours te komen vanwaar we weer vertrekken naar Nedeland.

Nu ben ik op zoek naar kaartmateriaal van het gebied tussen Sarlat en Tours.
Volstaat de Michelin Region - schaal 1:200.000 kaart om zelf mooie dagtochten te plannen of is het beter om de Michelin Local te nemen?
Of iets anders?
De Michelinkaarten zijn prima, maar wil je nog wat gedetailleerder dan kan je kijken naar de topografische IGN kaarten
Die Michelinkaarten zijn inderdaad perfect om te fietsen.
Een idee is om de grote Michelin-ringband van heel Frankrijk te kopen. Vaak vind je de atlas van vorig jaar bij de ramsj voor 7 of 8 euro. Dan scheur je die bladen eruit die je nodig hebt, echt ideaal, doe ik ook altijd.
jimvdberg schreef: Vaak vind je de atlas van vorig jaar bij de ramsj voor 7 of 8 euro. Dan scheur je die bladen eruit die je nodig hebt, echt ideaal, doe ik ook altijd.
Dat is ook een goed idee zeg! Deventer is een boekenstad bij uitstek en op 2 augustus hebben we hier nog een boekenmarkt dus dat moet lukken.
Bedankt voor de tip. :)
IGN kaarten zijn zoals eerder aangegeven beter dan de meest gedetailleerde van Michelin. Op de IGN kaarten staan echt alle smalle geasfalteerde en onverharde maar goed fietsbare wegen op. In Bourgondie hadden we daar veel plezier van.
jimvdberg schreef:Die Michelinkaarten zijn inderdaad perfect om te fietsen.
Een idee is om de grote Michelin-ringband van heel Frankrijk te kopen. Vaak vind je de atlas van vorig jaar bij de ramsj voor 7 of 8 euro. Dan scheur je die bladen eruit die je nodig hebt, echt ideaal, doe ik ook altijd.
Ja, die heb ik ook. Bij de Slegte vandaan.
Vorige jaar een nieuwe M-gids meegenomen uit Z-FR :?
Maar ik heb een 10 jaar oude waar ik de bladen uitsnij, bergweggetjes komen er niet zoveel nieuwe...
Soms kom ik een nieuwe provinciale weg of snelweg in aanbouw tegen, dat maakt het toch weer een mini-avontuurtje om een oversteek te vinden :)
Er is géén verschil in detaillering tussen de Michelin Region kaarten en de Michelin Local kaarten. De belangrijkste verschillen zijn:
-sinds dit jaar zijn de Régionkaarten op nieuw onscheurbaar en watervast 'papier'gedrukt.
-de Région kaarten bestrijken een veel groter gebied (2 tot 3x het gebied van een local kaart) en dus relatief voordeliger.
-het lettertype van de local kaart is ± 50% groter dan van de régionkaart. Dat scheelt een leesbril als je een zekere leeftijd hebt bereikt :-)

Voor echt meer detail en ook de onverharde weggetjes moet je, zoals al aangegeven door de Tovenaar, naar de IGN kaarten. Dan kom je terecht in de 1:100.000 serie. Die zou ik aanraden voor dagtochten waarbij je alle kleine weggetjes, hoogtelijnen en alle info wilt hebben (zoals bijv. ook aantal inwoners van de dorpen zodat je een idee hebt of er voorzieningen zijn.) Voor trektochten of dagtochten op de racefiets waarbij je een beetje door wilt rijden zijn de Michelin meer dan goed genoeg en heb je aan de atlas (al dan niet een oude druk) voor jaren plezier!

Luc
De Michelin Region kaarten zijn me erg goed bevallen. Grootste pluspunt is dat je ze flink kunt mishandelen zonder dat ze scheuren en ze hebben geen last van optrekkend vocht.
De Michelin Région kaarten dragen nu inderdaad het label "indéchirable", wat commercieel waarschijnlijk niet zo'n slimme zet is :wink: maar je kan de kaarten nu tenminste zonder scrupules plooien en herplooien in het kaartvak.
jansenius schreef:De Michelin Région kaarten dragen nu inderdaad het label "indéchirable", wat commercieel waarschijnlijk niet zo'n slimme zet is :wink: maar je kan de kaarten nu tenminste zonder scrupules plooien en herplooien in het kaartvak.
Toch is ook dit onderdeel van kortetermijn- en winstdenken bij Michelin. Omdat de kaarten sterker zijn worden er NU meer verkocht. Dat moet ook, want als je in grensgebieden gaat fietsen (bijna altijd) dan heb je tegenwoordig meer kaarten nodig. Bovendien heb je met twee series meer kans op meer kopers. Daarbij bezuinigt Michelin sinds 1988 sterk op verkenningen, getuige het feit dat geen van de 23 fouten in de Michelinkaart van hier in de buurt die ik vijf jaar geleden publiceerde sindsdien zijn verbeterd. Daar zitten aan paar kneiters bij zoals niet bestaande campings en wegen die al meer dan een halve eeuw niet meer te berijden zijn.
Leon
Leon schreef:zoals niet bestaande campings
Campings staan er toch zowiezo niet meer op?
LeovanLierop schreef:
Leon schreef:zoals niet bestaande campings
Campings staan er toch zowiezo niet meer op?
Wat zijn die blauwe driehoekjes op mijn scherm dan?
Leon schreef:
LeovanLierop schreef:
Leon schreef:zoals niet bestaande campings
Campings staan er toch zowiezo niet meer op?
Wat zijn die blauwe driehoekjes op mijn scherm dan?
Dat is dan heel goed nieuws! :)
Leon schreef:
LeovanLierop schreef:
Leon schreef:zoals niet bestaande campings
Campings staan er toch zowiezo niet meer op?
Wat zijn die blauwe driehoekjes op mijn scherm dan?
Op de kaarten staan géén campings vermeld. Misschien wel op de digitale versie.
Leon, dat van dat bezuinigen op verkenningen durf ik niet zeggen voor Frankrijk zelf (nog geen slechte ervaring mee gehad) maar wel inderdaad voor 'den vreemde' lees België.... En toen ik in de vakantie in Piëmonte de Italiaanse kant van de Col de Larche (=colle della maddalena) probeerde ik een kleiner parallelbaantje te nemen, dat echter na 4km gewoon verwoest was door een storm van jaaaren geleden... Voor de rest was het detail van de 1/200.000 kaart van Piëmont een regelrechte schande, vergeleken met de kaarten van Frankrijk zelf. Het is zelfs zo erg dat er op de kaart van de Dauphiné (dat ook een klein stukje Piëmonte, Italië bevat) méér detail stond dan op de eigenlijke Piëmontekaart zelf :evil: .
Zelfde droevige toestand voor Lombardije.
Ik kan iedereen afraden om voor het buitenland nog Michelinkaarten te kopen. Maar voor Frankrijk vind ik ze wel nog steeds erg goed :? ..
Net terug uit Frankrijk. Voor vertrek de heb ik (na het uitzetten van de route) de Michelin kaarten omgeruild voor de IGN kaarten. Ik merk dat de Michelin kaarten steeds meer "auto" kaarten worden. IGN geeft veel meer detail informatie over goed fietsbare weggetjes en actuele bebouwings info waardoor je net dat leuke weggetje wel kunt vinden.