Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets vervoeren met busje - Forum Wereldfietser

fiets vervoeren met busje

Heeft iemand tips en/of adviezen hoe je 15-20 fietsen incl. bagage kan vervoeren ?
Ik heb goede ervaringen met de CityNightLine, die vervoert heel goed meerdere fietsers tegelijk. Maar het aantal bestemmingen is niet zo heel groot, dus wil je naar iets anders dan wordt het gauw vliegen en dat is met zoveel fietsen uiteraard lastig.
Ik wil een keer met een groep op pad naar Noorwegen en het idee is dan om een busje naar Oslo te rijden en alle fietsen plus fietstassen mee te nemen. Dan kunnen deelnemers met een handbagage goedkoop naar Oslo vliegen zonder de romslomp van de fiets in het vliegtuig en daar meteen op de fiets stappen.
Kan ik het beste een busje huren en wat voor één dan? Of ken je misschien toevallig iemand die een busje o.i.d. heeft die we zouden kunnen gebruiken, lenen of huren? Alle tips ziijn welkom.
Een flinke aanhanger (met huif) kan een goedkoper alternatief zijn.
Kunnen de fietsen in de aanhanger en de bagage in de auto/bus.
jimvdberg schreef: Ik wil een keer met een groep op pad naar Noorwegen en het idee is dan om een busje naar Oslo te rijden en alle fietsen plus fietstassen mee te nemen. Dan kunnen deelnemers met een handbagage goedkoop naar Oslo vliegen zonder de romslomp van de fiets in het vliegtuig en daar meteen op de fiets stappen.
Noorwegen is geen EG, regel dus van te voren dat je geen gezeik met de douane krijgt
Kan ik het beste een busje huren en wat voor één dan? .
Zorg dat het busje breed genoeg is dat de fietsen er dwars in kunnen, wielen eruit met al die dragers schiet niet op. Karton ertussen
deze zomer is een Belgische groep op die manier door Noorwegen getrokken.
Fietsen en bagage en tenten thuis op de gehuurde camionette geladen.
Chauffeur (vrijwilliger) met camionette naar ginder en alle dagen de bagage achter gebracht.
Zelfder tijd zijn we met een andere groep ook op die manier door de Pyreneeen getrokken.
Dus met twee groepen samen twee camionettes gehuurd en de kosten delen door het aantal deelnemers.

gr,
Hein
Ik kan me voorstellen dat de diverse outdoorbedrijven redelijk ervaring hebben hierin.

Wat ik daar altijd zie, is de fietsen achterop een aanhanger, met touwen of banden en geschikte knopen vastgezet. In dit geval (fietsen van derden) zou ik er karton tussen doen.
De tassen kunnen dan in het busje zelf. Als het even kan zorgen de deelnemers dat alle mee te nemen bagage in 1, zo goed mogelijk stapelbare, verpakking zit.

Dan 1 chauffeur, en liefst 1 bijrijder in dit geval vanwege de lange afstand (tenzij je het op z'n Peruaans wilt doen... :lol:).
Bedankt alvast voor de tips over aanhangers e.d.
@ Hein: ik heb me duidelijk laten inspireren door de Belgen.
@ Robertjan: ken je buitensportbedrijfjes die dat zo hebben gedaan? Misschien kan ik ze eens benaderen.

Het plan is om naar Oslo te rijden, daar de deelnemers op te vangen met hun eigen fiets, de bus ergens te stallen en geheel in de geest van De Wereldfietser zelf te gaan fietsen met onze volledige bepakking, zoals we dat altijd doen tijdens onze kampeertrektochten.
Dit plan gaat nu ineens al snel concretere vormen aannemen, houd de berichtgeving hier goed in de gaten.
Wanneer je met een busje gaat rijden wat breed genoeg is om een 15 tal fietsen mee te nemen ben je op z'n minst aangewezen op een zogenaamde meubelbakwagen. De laadruimte daarvan is ongeveer zo'n twee meter breed.
Let trouwens wel op dat je niet over de maximale belading heengaat. Omdat je die bussen met een B rijbewijs mag rijden en die wagens toch al snel richting de 2500 kg eigen gewicht gaan blijft er niet zoveel laadvermogen over. (Ook je eigen gewicht en dat van een bijrijder telt mee.)

Verder zou ik in elk geval wat op papier zetten over verantwoordelijkheid in geval van schade aan fietsen. We weten allemaal dat er tijdens het vervoer van fietsen schade kan optreden, zelfs wanneer je nog zo voorzichtig bent. Het zou een domper op al je goede bedoelingen zijn wanneer je door een schadegeval in een vervelende situatie terecht komt. Die meubelbakken hebben trouwens vaak wel een betimmering aan de binnenkant waardoor fietsen wel goed vast te zetten zijn met spanbanden.

Andere opties om met een groep fietsers naar Noorwegen te reizen zijn behoorlijk tijdrovend, (bijv. CNL naar Kopenhagen en vanuit daar met de veerboot naar Oslo) dus een logische optie is het wel.
Er bestond vroeger zoiets als een fietsentaxi geloof ik. Maar dat was meer voor fietsen + mensen en ook beperkt in afstand geloof ik.

Trein en boot is idd ook een optie die wat langer duurt...

Ik wacht vol spanning op de komende berichtgeving :wink:

Groetjes,

An
Een keer iets dergelijks gedaan met een groep racefietsers in Frankrijk. Flinke bus gehuurd bij budget verhuurbedrijf, waar de fietsen idd. over dwars inpasten. Met moeite konden we er acht inproppen. Bodem bedekt met bagage. Ik denk dat je zeker twee bussen nodig hebt, tenzij iemand met groot rijbewijs kan rijden en je dus een groter vervoermiddel kan huren.
liz schreef:Een keer iets dergelijks gedaan met een groep racefietsers in Frankrijk. Flinke bus gehuurd bij budget verhuurbedrijf, waar de fietsen idd. over dwars inpasten. Met moeite konden we er acht inproppen. Bodem bedekt met bagage. Ik denk dat je zeker twee bussen nodig hebt, tenzij iemand met groot rijbewijs kan rijden en je dus een groter vervoermiddel kan huren.
9 racefietsen met reservewielen en bagage van wielrenners druk je in een vw bus met dubbele cabine. Volgens mij kom je voor 20 vakantiefietsen met een lange Movano/Sprinter/LT een heel eind
Wie mij kent kent ook mijn voorkeur voor de trein en de boot. Ik heb nog niet gekeken, maar ik ben nog niet zolang geleden met de trein naar Kopenhagen geweest en dat was erg leuk, en niet erg duur.
Wim
Wim schreef:Wie mij kent kent ook mijn voorkeur voor de trein en de boot. Ik heb nog niet gekeken, maar ik ben nog niet zolang geleden met de trein naar Kopenhagen geweest en dat was erg leuk, en niet erg duur.
Wim
Wanneer je de tijd ervoor neemt gaat dat prima. 's Middags op de CNL naar Kopenhagen stappen waarna je de volgende ochtend in Kopenhagen arriveert. Daar jezelf dan een middag vermaken (wat volgens mij geen enkel probleem hoeft te zijn) en dan aan het eind van de midddag op de veerboot naar Oslo inchecken. De volgende ochtend ben je fris als een hoentje in Oslo.

De kosten voor de veerboot van Kopenhagen naar Oslo vallen ook best mee. Voor een enkeltje met twee personen betaalde we vorige maand €124,-. (Twee persoons hut met douche.)
Wim schreef:Wie mij kent kent ook mijn voorkeur voor de trein en de boot. Ik heb nog niet gekeken, maar ik ben nog niet zolang geleden met de trein naar Kopenhagen geweest en dat was erg leuk, en niet erg duur.
Wim
Ha Wim,
Als je 2 weken gaat is dat eigenlijk ook wel een goed plan, typisch dat ik die route al meteen had overgeslagen.
Met de Citynightline ga je naar Kopenhagen en de volgende dag neem je daar 's-avonds de boot naar Oslo. Als je heel vroeg boekt kost de trein retour vanaf € 124 en de overtocht retour vanaf € 70 samen pakweg € 200. Ook een prima scenario, het overwegen waard. Thanks.
Precies: het overwgen waard. Dan kan er natuurlijk best uitkomen dat het teveel tijd kost, of toch te duur is, maar de romantiek van ouderwets "echt" reizen is evenmin te versmaden.
Wim
IK heb C rijbewijs en chauffeursdiploma maar geen contacten meer in de transportwereld. Ik heb even bij KAV op de site gekeken wat een kleine vrachtwagen in huur kost met 2000km retour en twee weken weg zit je al snel aan de 1500 euro schat ik , dus dat schiet niet echt op. ALs je internationaal kunt huren en inleveren zodat je alleen de echte reisdagen hoeft te huren, tsja dat scheelt.

Een wagentje twee weken van een bedrijf "lenen" pff, in deze slappe tijd misschien nog wel te vinden. Maar ja zo een bakje heeft niet voor niks ronde wielen, het moet rijden om geld te verdienen :)
Ik ben vorig jaar met de CNL naar Denemarken gereisd. Het aantal fietsplaatsen vanuit Nederland was slechts acht. Er kwam echter ook een deel van de trein uit Duitsland dat onderweg wordt aangekoppeld aan dezelfde trein die in Kopenhagen aankomt. Wellicht kunnen ook deelnemers via een overstap voor dat deel van de trein boeken.
Dat deel komt vanuit Keulen normaalgezien, zou handig zijn voor mij :lol:
Ha Jim,
zoals je weet ben ik met die Belgen in Noorwegen opstap geweest ze hadden een busje gehuurd voor de fietsen, tenten voorraad en een grote koelkast. Tussen de fietsen deze ze oude dekens om beschadiging te voorkomen dat ging perfect
Mocht je verdere info willen hebben hoe duur zo, n busje huren was deze ging wel ook de hele trip mee, de route die wij hebben gefietst en campings heb ik voor je .
Mijn emailadres is; ingeborgemmel@hotmail.com

groetjes,
Ingeborg :wink:

PS ik stel me vast kandidaat als je gaat
Een busje de hele tijd mee is denk ik niet de WF stijl, net zo min als een koelkast..... Als er weinig plaats in de trein naar Kopenhagen is zou de ene helft een dagje eerder naar die stad kunnen gaan, en de andere helft een dagje later terug gaan. Een dagje Kopenhagen is geen straf.
Wim