Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IDWorx Easy Rohler : slingert dus toch niet - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

IDWorx Easy Rohler : slingert dus toch niet

Gisteren de ER 2008 "gekregen", inderdaad met drukmeter en ook met kettingspanner. Voor het 2008 model heeft men ook voor een veel mooier zadel gekozen. Of het zadel beter zit moet iedereen zelf uitmaken, maar ik vind van wel.

Dirk

Schlauch schreef:
idje schreef: Wat overdreven lange lig. achtervorken?? ER of de OR?
Nou ja meer dan 45 cm ben ik nog niet tegengekomen voor een vakantiefiets.
ER en OR hebben toch allebei 462mm (volgens de folder van 2007).

Jacq
klopt bijna: er zijn wel meer fietsen (28") die dat ook hebben.

Twee grote voordelen: goede rechtuitloop (jusite woord?) en genoeg ruimte tussen de hak van je schoen en de tas! Dan hoeven de tassen niet helemaal achter op de drager en dat is veel beter.

Bv een echte specialist als Nöll zit tussen de 450 en 470 mm.

Wat je ook moet bedenken is dat het front center ook vrij lang is, door bv de niet zo stijle balhoofdshoek.

wat voor vragen??

ik weet niet welke draad je bedoelt.

Het RC van de ER is voor een Balloon Bike niet erg lang.

idje schreef:ik weet niet welke draad je bedoelt.

Het RC van de ER is voor een Balloon Bike niet erg lang.
Hij doelt op deze discussie

Bas
Ben ook bezig om een nieuwe fiets aan te schaffen. Neig ernaar om een Easy Rohler te kopen. Heb een maand geleden proefrit gemaakt op een size L en kwam er achter dat de fiets zwabbert. Zelfs zonder bepakking. Direct na deze korte testrit, dezelfde dag nog, een vergelijkbare test gedaan, wederom op een size L en deze spoorde fantastisch. Heerlijke fiets. Maar hoe kan dat nou? Twee identieke fietsen, zelfde bouwjaar en size. Zou graag willen weten hoe dat zwabberen veroorzaakt wordt. Deze wisselende ervaringen maken me wel extra voorzichtig met de aankoop: ik stel de aankoop nog maar even uit en ik ga bij aanschaf zeker niet een exemplaar "blind bestellen": ik wil het exemplaar dat ik ga kopen allereerst zelf testen.
Neem dan bij het testen ook een luchtdrukmetertje mee om de druk in de banden te meten en te zorgen dat je onder gelijke omstandigheden test. Dat zou weleens het verschil kunnen uitmaken.
Ignace schreef:Twee identieke fietsen, zelfde bouwjaar en size. Zou graag willen weten hoe dat zwabberen veroorzaakt wordt.
Ik heb ook een ER en had last van een zwabberende voorvork als ik met lossen handen fietste. Was niet prettig. Handen aan het stuur was geen probleem. Ik heb enige tijd geleden een low-rider gemonteerd en daarbij teven de spatbord stangen vervangen. Sindsdien is het zwabberen voorbij. Wat het precies geweest is weet ik niet maar ben wel blij dat het voorbij is. Zou best een aan de spatbordstangen gelegen kunnen hebben. Die oude hadden zo;.cic eindstuk voor montage op de vork. De nieuwe zijn uit 1 stuk en geheel van RVS.

Ben overigens wel een zeer tevreden ER- rijder.

Groetjes Peter
Het zwabberen is te wijten aan de te dunne velgen 622 x 19.
Als je deze vervangt door 622 x 21 dan is het probleem opgelost.
En die 622x19 velgen, staan die nu standaard op de er?
En hoe komt dat een bredere velg helpt? (Vroeg de leek.)
Of het in dit geval zal helpen weet ik niet, maar in het algemeen geldt dat als je een erg brede band op een smalle velg monteert de boel iets zompiger en minder precies stuurt. De band kan te makkelijk heen en weer bewegen. Hard oppompen helpt dan, maar daar zitten juist bij smallere velgen ook weer grenzen aan als je de velg niet wilt opblazen. Nieuwe wielen laten bouwen is echter wel een prijzige oplossing voor zo'n dure fiets. Ik zou maar eens beginnen met de banden harder op te pompen.
Wim
Venturi300 schreef:Het zwabberen is te wijten aan de te dunne velgen 622 x 19.
Als je deze vervangt door 622 x 21 dan is het probleem opgelost.
{falsificatiemodus} {ervaring} Op mijn oude fiets had ik velgen 622x21 en die zwabberde. Op mijn nieuwe 622x19 en die zwabbert niet. {/ervaring} Venturi, je verkoopt hier ongenuanceerde onwaarheden. {/falsificatiemodus}
Leon
Anderzijds: op onze tandem zat eerst een velg van 17 mm met 50 mm banden. Toen ik daar een nieuw en steviger voorwiel voor had laten bouwen met een brede stevige velg stuurde de fiets wel beter. Niet dat hij eerst zwabberde maar toch. Het kan echter ook gelegen hebben aan de stijvere velg van het nieuwe wiel, of de 36 ipv 32 spaken, wat ook voor een stijver wiel zorgt.
Kortom, begin maar eens met je banden harder op te pompen. Ik zou met bagage zulke banden achter tot het aangegeven maximum oppompen, en voor 1 bar minder.
Wim
Het lijkt mij als van twee identieke fietsen (dus ook banden- en velgmaat) de ene wel en de andere niet zwabbert dit vooral gezocht moet worden in de bandenspanning en spaakspanning. Ik zou me voor kunnen stellen dat hier wel eea aan kan variëren.

Ik heb net nieuwe wielen en dikkere banden gemonteerd en mijn fiets stuurt nu echt anders. Er zit meer beweging in, vooral bochten waarbij ik een beetje aanzet en met behoorlijk wat kilo's achterop voel ik de achterkant meer 'deinen' dan eerder. Hoeveel daarvan aan de wielen en hoeveel aan de banden is te wijten weet ik niet, maar anders is het in ieder geval.
Hinderlijk is het niet, ik denk maar, wat buigt breekt niet :wink:

Groet
Eric
Wat een fors verschil maakt bij het monteren van nieuwe banden is dat de oude platgesleten waren. Vooral banden voor een lange levensduur met veel profiel zijn in het begin "rond" of zelfs "spits", maar lijken naar 10.000 km meer op autobanden zo vierkant.
Leon
Maar 'ronde' banden :wink: zullen toch niet zwabberen? Hooguit wat sneller de bocht invallen....

Groet,
Eric
Leon schreef:
Venturi300 schreef:Het zwabberen is te wijten aan de te dunne velgen 622 x 19.
Als je deze vervangt door 622 x 21 dan is het probleem opgelost.
{falsificatiemodus} {ervaring} Op mijn oude fiets had ik velgen 622x21 en die zwabberde. Op mijn nieuwe 622x19 en die zwabbert niet. {/ervaring} Venturi, je verkoopt hier ongenuanceerde onwaarheden. {/falsificatiemodus}
Leon
Net niet, het gaat hier over de ER en mijn ervaringen zijn met een ER. Jouw statement ivm uw oude fiets is NIET relevant daar het hier over het ER probleem gaat. Ik stel dan ook voor om enkel ervaringen te posten die daadwerkelijk betrekking hebben op de ER. Ik heb een ER en had het probleem met zwabberen. Zoals wim al aangeeft kan harder oppompen een oplossing zijn. Het idee achter de ER is air suspension, balloon banden concept. Dit wil dus zeggen dat je de banden binnen een bepaalde range mag oppompen om het veercomfort te regelen en dit zonder dat de fiets begint te zwabberen. Deze drukken zijn op basis van het totaal gewicht en dus sterk afhankelijk van uw lichaamsgewicht en de belading. Hoe zwaarder, hoe kleiner de range. Dit wil ook zeggen dat je bij belading de druk dient te verhogen.
Na alles getest te hebben, heb ik toen besloten om bredere velgen te steken. Het probleem was dan ook onmiddellijk verdwenen en nu kan ik de range van 2,0 tot 4,0 bar gebruiken en dus genieten van het air suspension idee.
Venturi300 schreef:
Leon schreef:
Venturi300 schreef:Het zwabberen is te wijten aan de te dunne velgen 622 x 19.
Als je deze vervangt door 622 x 21 dan is het probleem opgelost.
{falsificatiemodus} {ervaring} Op mijn oude fiets had ik velgen 622x21 en die zwabberde. Op mijn nieuwe 622x19 en die zwabbert niet. {/ervaring} Venturi, je verkoopt hier ongenuanceerde onwaarheden. {/falsificatiemodus}
Leon
Net niet, het gaat hier over de ER en mijn ervaringen zijn met een ER. Jouw statement ivm uw oude fiets is NIET relevant daar het hier over het ER probleem gaat. Ik stel dan ook voor om enkel ervaringen te posten die daadwerkelijk betrekking hebben op de ER. .... sterk afhankelijk van uw lichaamsgewicht en de belading.
Sorry, ik had begrepen dat het een algemeen statement was. :oops:
Maar aangezien het ook van lichaamsgewicht en belading afhankelijk is, geld het uiteraard alleen voor JOUW ER. :roll:
Leon
Venturi300 schreef:
Leon schreef:
Venturi300 schreef:Het zwabberen is te wijten aan de te dunne velgen 622 x 19.
Als je deze vervangt door 622 x 21 dan is het probleem opgelost.
{falsificatiemodus} {ervaring} Op mijn oude fiets had ik velgen 622x21 en die zwabberde. Op mijn nieuwe 622x19 en die zwabbert niet. {/ervaring} Venturi, je verkoopt hier ongenuanceerde onwaarheden. {/falsificatiemodus}
Leon
Net niet, het gaat hier over de ER en mijn ervaringen zijn met een ER. Jouw statement ivm uw oude fiets is NIET relevant daar het hier over het ER probleem gaat. Ik stel dan ook voor om enkel ervaringen te posten die daadwerkelijk betrekking hebben op de ER. Ik heb een ER en had het probleem met zwabberen. Zoals wim al aangeeft kan harder oppompen een oplossing zijn. Het idee achter de ER is air suspension, balloon banden concept. Dit wil dus zeggen dat je de banden binnen een bepaalde range mag oppompen om het veercomfort te regelen en dit zonder dat de fiets begint te zwabberen. Deze drukken zijn op basis van het totaal gewicht en dus sterk afhankelijk van uw lichaamsgewicht en de belading. Hoe zwaarder, hoe kleiner de range. Dit wil ook zeggen dat je bij belading de druk dient te verhogen.
Na alles getest te hebben, heb ik toen besloten om bredere velgen te steken. Het probleem was dan ook onmiddellijk verdwenen en nu kan ik de range van 2,0 tot 4,0 bar gebruiken en dus genieten van het air suspension idee.
Welke maat velgen (breedte) heb je dan nu gemonteerd?
Zijn deze nieuwe bredere velgen ook nog voorzien van een css grizzly laag?
Gr. Roger.