Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shaft Drive Transmission: Opvolger van de Gates beltdrive? - Forum Wereldfietser

Shaft Drive Transmission: Opvolger van de Gates beltdrive?

Veel aandacht gaat nu natuurlijk naar de Gates belt drive om rohloff-naven aan te drijven. En ik volg het nieuws ook op de voet.
Maar nu stuitte ik op dit Shaft Drive Transmission System. Kort gezegd: I.p.v. een ketting of riem worden trapas en achterwiel door een stang verbonden. De ronddraaiende beweging vindt voor en achter plaats middels haaks op elkaar geplaatste tandwielen. Een principe dat ook in auto's wordt toegepast.
Meer info en fietskes hier te vinden.

Zal hiermee ook de Gates belt drive z'n opvolger dan al hebben?

Afbeelding

Afbeelding
Een soortgelijke aandrijving heb ik al eens gezien in een museum, volgens mij de Waag in Deventer. Fietsenfabrikant Burgers kwam al eens met zo'n aandrijving. Kan geen afbeelding vinden.
Ik heb me ook op dit concept georienteerd. Het Nederlandse bedrijf dat dit toepast komt uit Utrecht.

http://www.beixo.com/nl/beixo-shaft-drive

Het wordt zowel op een city-bike (vanaf € 730,-) als op een vouwfiets toegepast. Een compleet gesloten systeem met geloof ik... 10 jaar garantie.
Interessant!
Maar de grote vraag is natuurlijk: Is dit ook interessant om op vakantiefiets toe te passen? Het principe voldoet immers ook om er een auto mee aan te drijven.
Even zoeken: Marten heeft al eens eerder uitgelegd waarom het geen goed plan is.
W
Wim schreef:Even zoeken: Marten heeft al eens eerder uitgelegd waarom het geen goed plan is.
W
iirc hebben haakse tandwieloverbrengingen een relatief hoge frictie.
Afbeelding

das een museum stuk, ergens van voor de oorlog....

maar tot een tijdje geleden had een "bekent" merk uit Ulft een aantal frames met een dergelijke aandrijving in het gamma. Liep niet, en dus kom je deze zo af en toe nog tegen bij een of andere opkopert...


Bas
Nou ja, dan gaan we toch gewoon met fiets van gietijzer de berg op. :D :wink:

@Marten, ik ben even zo vrij om je uitleg uit het draadje riem aandrijving hier even aan te halen:
m-gineering schreef:cardanaandrijving: twee keer haakse overbrenging met matig rendement. Oftewel een hoop meer werk en vreemde onderdelen dan bij een goedkopere en efficientere ketiingaandrijving met kettingkast. Designers houden echter van het slanke profiel
Oke, duidelijk. :wink:
Als je gaat grot-biken (wat, grot... bike.. even Googlen, is namelijk wel heel erg leuk voor een keertje :wink: ) in Zuid Limburg, krijg je een fiets met cardan aandrijving.

Reden is de uitwerking van mergel op metaal... lees ketting. Daar komt trouwens ook de kreet uitgemergeld vandaan. Maar dat sloeg meer op de mijnwerkers die aan het eind van de dag uitgedroogd naar boven kwamen.

Maarten