Additionally, paste this code immediately after the opening tag: prijsverschil Santos /Avaghon? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

prijsverschil Santos /Avaghon?

Het vierde bericht van boven (op de vorige pagina zie ik nu)
Hoe denken jullie aan een Stevens Souvereign R14 met rohllof naaf voor 2200 euro?
Niet mijn type fiets:
* Verkeerde keuze van verzet (44x15), welke flapdrol heeft dat bedacht??? Nota bene voor een "easy trekking"-model. Geen easy trekking aan!
* Aluminium frame
* Verende voorvork
* Shimano naafdynamo i.p.v. SON
* 42mm banden i.p.v. 50mm banden
* 100 euro duurder t.o.v. de VSF

Lijkt me duidelijk... :wink:
Ja die verende voorvork is inderdaad vreemd ben ik ook niet van gecharmeerd.
Zoals het er nu naar uitziet past ws zo'n Avaghon nog het beste bij me.
Het is alleen in Wageningen en ik woon zelf in Weert maar goed,dat hoeft geen probleem te zijn. De Santos 28 inch ken ik en is met wat te ATB achtig, nu hopen dat de Avaghon wat meer stijver en niet zo zenuwachtig is in zijn stuurgedrag.
Verder heb ik het idee dat de Avaghon een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Ik kan toch gewoon LX pakken ipv XT he?
De eerste jaren fiets ik toch gewoon met zijn gezin hier in de Benelux.
Alivio is waarschijnlijk al voldoende voor in de Benelux. Sterker nog, met minder kun je ook verder komen dan de Benelux. Het is maar net wat voor comfort je wilt en wat je daarvoor wilt betalen.
In het algemeen wordt Deore gezien als een hele mooie prijs-/kwaliteitsverhouding.
XT is dan weer een degelijke stap daarboven.
Wil je verder, dan zit je al gauw op "buitengewone" onderdelen, want geen Shimano. (Rohloff, Magura, SON, etc.)

En w.b. de afstand: mijn "vaste fietsenmaker" voor de grotere aangelegenheden zit in Heerhugowaard (Noord-Holland), terwijl ik in Bergen op Zoom (30km van Atnwerpen, 10km van de grens met België) woon... Een afstand van ca. 250km.
Weert-Wageningen is slechts 110km volgens Google ("lopen" i.p.v. "auto"), wat 4 uurtjes fietsen is...
Dus LX is goed genoeg voor kleine trips in Benelux etc?

Dan kan ik 200 euro verschil tussen XT en LX beter misschien besteden aan ander zadel en andere verbeterpunten op de fiets?
jgense schreef:Dus LX is goed genoeg voor kleine trips in Benelux etc?
Voor korte tripjes in de benelux is de prioriteitenlijst:
* dat de fiets lekker zit
* dat de fiets lekker rijdt
* dat het zadel lekker zit
* dan nog eens checken of hij lekker zit
* dan nog een paar dingen van dat soort zoals de juiste pedalen voor jouw wensen en goede handgrepen.
* dan pas denken aan duurdere fietsen dan de goedkoopste uitvoeringen van de goede merken die hier al genoemd zijn. Die merken verkopen geen prullen.

Twee checkpunten:
* wanneer je met bagage heuvels in de ardennen gaat beklimmen dat moet je je dan een zo licht mogelijk verzet hebben.
* als het totaalgewicht van fiets + berijder + water + bagage + tassen boven de 125 kilo komt dan moet je extra aandacht aan het achterwiel besteden.

Leon
LX is goed genoeg. Sterrker nog, Shimano lijkt XT steeeds meer als een wedstrijd groep te positioneren waar levensduur wordt opgeofferd ten gunste van gewicht. De nieuwe XT naven zijn een voorbeeld van de verkeerde richting.
Bij Avaghon is het keuzeproces natuurlijk veel flexibeler dan bij het toch wat starre Santos systeem waar je wel mag kiezen, maar slechts uit een beperkte lijst. Ik zou dus proberen of je door een mix van onderdelen van diverse merken voor hetzelfde geld nog een iets beter resultaat kunt krijgen. Zo zou ik onder geen beding een Shimano crankset met buitenboord lagers willen hebben. Misschien hebben ze bij REcycle nog een oude Deore liggen, of anders is er voor niet al teveel geld de Sugino XD, ook nog eens in vele lengtes. Naven zou ik LX kiezen. Voor remmen en het schakelsysteem kun je Deore kiezen, al is LX nu ook weer niet heel veel duurder. Voor jouw gebruik lijkt een naafdynamo erg praktisch. Zelf zou ik daarbij gaanm vopopr een SON 20 vanwege de kwaliteit en de lagere weerstand. De Shimano Ultegra-XT naafdynamo is evenmin slecht, maar toch. De SON 20 heeft ook merkbaar minder weerstand dan de SON 28 (en die weer ietsje minder dan de Shimano). Met een led koplamp is de mindere output geen probleem.
Ik weet niet hoe zwaar je bent, maar ik heb met eenbouts zadelpennen altijd problemen. Een geveerd Brooks zadel (Campion Flyer) lijkt me ideaal op zo´n fiets.
Wim
Moet ik de VSF dan vergelijken met de Stevens Souvereign?
Geldt daar hetzelfde voor?
Grote inkoop etc en niet echt een fiets als je hem vergelijkt met santos /avaogon..
Bij Santos kun je ook alleen een frame bestellen en dan zelf opbouwen of door je fietsenmaker laten doen. Dan ben je net zo flexibel als met Avaghon. Wat natuurlijk niet wegneemt dat Avaghon prima spullen maakt.

Buitenboordlagering zou ik inderdaad mijden. LX is prima. Magura's wel erg fijn. SON alleen belangrijk als je van plan bent in het donker op pad te gaan. Puntje om over na te denken is of je later misschien een Rohloff wilt. Dan is het handig om nu een daarvoor geprepareerd frame te hebben. Avaghon werkt dacht ik met schuifpadden en Santos met een excenter in het bracket. Ik weet zo niet wat zich makkelijker laat combineren met een derailleur.
Ik heb contact met re-cycle en ze zijn erg behulpzaam via de email.
Ga dus me bij hun laten opmeten en laten adviseren.
Dan zal het een Santos,Avaghon of Stevens worden.
Heel misschien zelfs nog met een rohlnaaf afhankelijk van de kosten.

Ook zonder Rohlofnaaf kan ik dan een mooie fiets krijgen voor ongeveer 2000 en dan heb ik iets heel moois denk/hoop ik.
Denk zelf dat ik zal uitkomen op de Avagahon 28 inch

Bedankt voor jullie reacties!
Voor mij zit een Fahrrdamanufaktur toch dichter in de buurt van een echte chique reisfiets dan zo'n Stevens (heel dicht zelfs). Bij die grote merken heb je het voordeel van de grootschalige inkoop, maar bij kleine eigen merk bouwers als Avaghon/Recycle heb je het voordeel van een distributieschakel minder. Qua prijs is dat laatste minstens zo belangrijk. En je hebt dan veel flexibiliteit. Zelf vind ik de Avaghon Series frames erg mooi (het zijn nog steeds dezelfde frames geloof ik als vroeger de Villiger Cabonga, voordat Villiger door Trek werd overgenomen).
Wim
jgense schreef:Ik heb contact met re-cycle en ze zijn erg behulpzaam via de email.
Ga dus me bij hun laten opmeten en laten adviseren.
Dan zal het een Santos,Avaghon of Stevens worden.
Heel misschien zelfs nog met een rohlnaaf afhankelijk van de kosten.

Ook zonder Rohlofnaaf kan ik dan een mooie fiets krijgen voor ongeveer 2000 en dan heb ik iets heel moois denk/hoop ik.
Denk zelf dat ik zal uitkomen op de Avagahon 28 inch

Bedankt voor jullie reacties!
Hallo jgense,
Maar als je eur 2000,- uitgeeft heb je al bijna een Rohloff op je Avaghon. Laat alle overbodige dingen eraf, zoals een vast slot, een dynamo, standaard etc. Sscheelt ook gelijk in gewicht. Overigens, eerst testrijden met min. 20 kg. Heb ik ook gedaan. Je zult zien dat een avaghon dan op zijn best is.
Rob W
Das wel handig dat het Avaghon frame zo relatief goedkoop is!!!
Dit geeft de burger moed!