Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Damesframe, kan het wèl of niet? - Forum Wereldfietser

Damesframe, kan het wèl of niet?

Een vriendin en collega van me wil dit jaar een nieuwe woon/werk fiets aanschaffen die ze tevens kan gebruiken voor fietsvakanties. Ze is gevallen voor het mixed frame van de Koga Signature.
Volgens haar berekeningen is nu het probleem dat het frame te klein is. Ik heb hier mijn twijfels over (zie screenshot)

Ze heeft een binnenbeenlengte van 88cm en is 180cm lang. Is het verstandig onderstaand frame te kopen of moet ze uitkijken naar een ander frame (herenframe is nog geen optie).

Afbeelding
Heeft ze al gepast bij een dealer? :wink:
Robertjan schreef:Heeft ze al gepast bij een dealer? :wink:
Ik vraag mij af of die dealer wel een Koga met die specificaties heeft staan maar het zou kunnen overtuigen. Simpel gedacht denk ik dat je de zadelhoogte aanpast en evt het stuur iets verhoogd.
Hoogte is niet het probleem, dat is altijd op te lossen met een langere zadelpen. Waar het om gaat is de lengte van het frame. De pasvorm is inderdaad heel belangrijk, en dit lijkt me niet de manier.
Moet het echt zo'n Koga worden? Er is immers voor dat vele geld veel meer te koop, ook bij winkels die fietsen in huis hebben en je kunnen laten passen.
Wim
Franke schreef:Ze heeft een binnenbeenlengte van 88cm en is 180cm lang. Is het verstandig onderstaand frame te kopen {plaatje}
Hier is alles afhankelijk van hoe de persoon wil fietsen. Sommige mensen willen zo graag rechtop zitten dat een maat-volgens-het-boekje echt te groot is en sommigen willen graag diep voorover zitten. Mensen die niet heel goed weten wat ze willen zijn vaak mensen die niet heel veel fietsen, en mensen die niet heel veel fietsen zitten naar mijn ervaringsinschatting vaak graag rechtop. De inschatting van de berekeningen vindt ik daarom helemaal niet zo vreemd.
Dus laat haar fietsen op een fiets met hetzelfde stuur en dezelfde framelengte. De framehoogte is iets minder relevant; het zadel kun je immers verstellen, al wordt de zit langer zodra je het zadel omhoog zet.
Persoonlijk was ik bij de laatste keer dat ik een fiets aanschafte (voor mijn vriendin) er gecharmeerd van een winkel met een goede voorraad zodat er een proefrit gemaakt kon worden die werd afgesloten met de zin "ja doe deze maar!"
Leon
We zijn naar de fietswinkel gegaan om te "passen". Eerst laten opmeten en daar kwam oa framemaat 59.2 cm uit.
Ze hebben een koga frame genomen van 56 cm en zoveel mogelijk de uitkomst van de metingen toegepast. Daarna een proefrit.

Uitkomst: het kan maar dan moet je wel houden van een sportieve zit en dat is gelukkig het geval. Ze was er in ieder geval heel blij mee. Binnenkort gaat ze de geconfigureerde Koga bestellen.
Dat snap ik niet goed? Als ze die van 56cm neemt terwijl ze eigenlijk 59 zou moeten hebben, heeft ze toch juist meer een rechtopzit en geen sportievere? Of mis ik ergens iets?

Ik ben 1m76, weet zometeen niet meer wat mijn binnenbeenlengte was maar uit mijn eigen internetberekening kwam iets tussen 56 en 57 cm als framemaat. Ik heb toen een 56 cm tweedehands (heren)fiets gekocht en die is voor mij zeker niet te groot. Ik heb zelfs, toen ik onlangs mijn stuur moest vervangen, niet meer voor een vlinderstuur gekozen omdat ik vond dat dat te kort bij kwam...

In elk geval, het belangrijkste is dat hij voor haar goed "voelt" natuurlijk :D En dan beleeft ze er vast veel plezier aan!
Annetje schreef:Dat snap ik niet goed? Als ze die van 56cm neemt terwijl ze eigenlijk 59 zou moeten hebben, heeft ze toch juist meer een rechtopzit en geen sportievere? Of mis ik ergens iets?
Als het frame aan de kleine kant is zet je het zadel hoger waardoor je verder voorovergebogen zit (tenzij je het stuur ook met hetzelfde aantal cm zou verhogen).
Als ze die van 56cm neemt terwijl ze eigenlijk 59 zou moeten hebben, heeft ze toch juist meer een rechtopzit en geen sportievere
Veel fietsen worden te klein/laag aangemeten. Veel medelanders strekken hun benen onvoldoende bij het aanmeten. Dat levert dan knie klachten op omdat de knieeen/benen bij belasting van een zware vakantiefiets onvoldoende gestrekt worden en je hierdoor onvoldoende kracht uit je beenspieren kunt halen. De knie moet gaan compenseren en daar komen pijn klachten van.

Even opletten dat er bij knie klachten van je vriendin het zadel omhoog gezet wordt.
Eric op de Fiets schreef:
Veel fietsen worden te klein/laag aangemeten.
Dat kan ik wel geloven. Na een half leven op een te kleine damesfiets (toen ik die op mijn twaalfde kreeg was er niet eens sprake van maten, het was gewoon een "volwassen" damesfiets) voelde deze fiets eerst als gigantisch aan. Terwijl ik als ik nu een nieuwe zou kopen misschien zelfs een framemaat groter zou gaan...

Maar ja, ze leren de mensen hier in België dan ook dat je met je voeten "plat" aan de grond moet kunnen als je op je fiets zit... Als ik dat doe staat ie toch echt véél te laag! :lol:
Of juist andersom: te hoog afgesteld... Maar ik ben dan ook maar 1m57. :roll:

Op mijn ATB in Zwitserland werden mijn benen omhoog fietsend wat moe. Ik heb het zadel omlaag gezet zodat ik ongeveer dezelfde zadelhoogte had als bij m'n 2 Vittorio's. Ik kon gelijk weer een heel stuk verder fietsen, en de vermoeidheid die ik voelde in de benen verdween binnen 5 seconden als sneeuw voor de zon.
Een beetje laat mijn reactie; het kan zeker wel, want specifiek dit Koga Signature damesframe is een zeer zeer stijf frame. Dus met bepakking voor en achter mag het ook geen probleem zijn.

Maar het ziet er soms zo lullig uit als het zadel bijvoorbeeld 25 of 30 cm cm hoog staat. Het is dan net alsof de fiets te klein is :lol: