Additionally, paste this code immediately after the opening tag: prijsverschil Santos /Avaghon? - Forum Wereldfietser

prijsverschil Santos /Avaghon?

Hallo
Ben me dus aan het orienteren op vakantie fiets en dacht dat ik er uit was met een 28 inch santos travelmaster..
Nu zag ik ook Avaghon fietsen en nu twijfel ik. op de Travelmaster heb ik gereden ,de Avaghon nog niet.
1. wie kent goed de verschillen tussen rijgedrag?
2. standaard is eigenlijk de avaghon nog goedkoper, hoe kan dit?
3. is een Avahgon fiets ook te onderhouden bij fietsmaker hier in Limburg?
(omdat avaghon in Wageningen ligt..)

Gr
Jeroen
Het verschil in rijgedrag moet je zelf ontdekken, dat kunnen anderen niet echt voor je doen. De opvatting schijnt te zijn dat de Avaghon wat rustiger stuurt en meer een rechtuit fiets is. Dat is voor een vakantiefiets niet verkeerd, maar veel hangt toch af van jouw zit op de fiets. Idereen is verschillend, dus probeeer het gewoon.
Dat de Avaghon wat goedkoper is verbaast me niet: er zit een schakel minder in de distributie. En ach, dat onderhoud. Dat valt wel mee. Iedereen kan dat in principe, want de onderdelen zijn in principe gewoon hetzelfde. Welk onderhoud hebben we het dan over? Om de zoveel tijd nieuwe banden, remblokken en kabels. Dat moet je onder alle omstandigheden zelf kunnen, en is een klusje van niks. Verder moet je bij een derailleur fiets om de zoveel tijd de cassette met de achtertandwielen vervangen, plus een nieuwe ketting. Ook dat is eigenlijk een eitje als je weet hoe het moet. Bij een Rohloff naaf moet je eens per jaar de olie verversen, en dat doet iedereen ook zelf. Eens in de wat langere tijd moet bij een Rohloff naaf de kabel vervangen worden, en bij gewone naven moeten de lagers opnieuw in het vet en afgesteld worden. Dat kun je uitbesteden. Santos en Avaghon gebruiken in dat laatste geval vast allebei Shimano naven, en dat is compleet standaard. Zelf zou ik er wel voor naar een goede zaak gaan. Kortom, het meeste kun je makkelijk zelf doen (kom eens naar de wereldfietser cursus), en de rest hoeft niet zo vaak.
Wim
jgense schreef: Ben me dus aan het orienteren op vakantie fiets en dacht dat ik er uit was met een 28 inch santos travelmaster..
Nu zag ik ook Avaghon fietsen en nu twijfel ik. op de Travelmaster heb ik gereden ,de Avaghon nog niet.
1. wie kent goed de verschillen tussen rijgedrag?
2. standaard is eigenlijk de avaghon nog goedkoper, hoe kan dit?
3. is een Avahgon fiets ook te onderhouden bij fietsmaker hier in Limburg?
(omdat avaghon in Wageningen ligt..)
Jeroen
Hallo Jeroen,

Leuk, een nieuwe fiets kopen, maar wat een twijfels he. Toen ik eind 2007 voor dezelfde beslissing stond, hield ik ook als opties Avaghon, Santos en Snel (Savanne) over. Na proefritten (waarvoor je het hele land door moet) viel de Travelmaster onmiddellijk af, gewoon omdat ik de andere twee lekkerder vond rijden. Er zit bij die custom-built fietsen wel altijd een addertje onder het gras; de fiets waar je op proefrijdt, heeft vrijwel nooit dezelfde componenten (m.n. stuur en zadel) als jouw uiteindelijke fiets krijgt en zit dus altijd anders! Ik vond de Travelmaster inderdaad, zoals Wim al aangaf, wat 'springeriger', onrustiger. Inmiddels weet ik dat de Avaghon met volle bepakking zelfs nog lekkerder (rustiger, rechtdoor) rijdt. Verder was de prijsindicatie voor een fiets opgebouwd zoals ik hem ongeveer wilde hebben 300 euro hoger bij Santos dan bij Avaghon, en was de levertijd destijds 6-8 weken bij Santos tegen 2 weken bij Avaghon.

De beslissing tussen Snel en Avaghon is vervolgens op heel kleine punten in het voordeel van Avaghon uitgevallen (dingetjes als bedrading door het frame).

Wat betreft jouw punt 3: iedere fietsenmaker die zijn werk goed genoeg kent om een Santos te onderhouden, kan ook met een Avaghon uit de voeten. Ik heb zelf wel de beurten in Wageningen laten uitvoeren ivm. garantie, verder doe ik het meeste onderhoud zelf. Je kunt daar in de omgeving trouwens mooi fietsen, als je toch in Wageningen moet zijn...

Groetjes en veel succes met kiezen,

Carl
als je slim bent ga je naar de Vakantiefietser in amsterdam. Eric heeft alle fiets merken staan: Santos, Snel, Koga, VST.

De VST biedt veel kwaliteit voor weinig geld. Voor 2100 euro heb je een fiets met de bekende R-naaf en son naafdynamo.

In het blad Bike en trekking van nummer 3 2009 is een test gedaan met een VST en een avaghon. Deze test werd gedaan door het bekende wereldfietsrs koppel Ellen van der Zwan en Elmar van drunen. Zij hebben deze fietsen getest in Marokko. Hun conclusie was, ik citeer

De Avaghon is een superstijve, onverwoestbare fiets die het zware werk over de slechte wegen ter wereld met gemak aankan. Die stijfheid en sterkte gaat wel ten koste van het fiets comfort. Comfort is toch iets wat tijdens een fietstocht zwaar mee kan wegen. Het stuur gedrag en de wendbaarheid van de fiets zijn zonder meeer goed. Zelfs met zware bepakking is de fiets stabiel en niet log.

Wij vonden de VST echter comfortabeler fietsen, zonder dat de fiets het gevoel geeft slap te zijn.dat maakt de fiets geschikter voor een breder publiek. Ga je de fiets gebtuiken voor dagelijks gebruik en vakanties, kies dan de VST. Gebruik je de fiets alleen voor het zware ultieme reiswerk, kies dan de avaghon.
bepaal altijd eerst waar je de fiets voo gaat gebruiken en maak altijd eerst een proefrit.

Het blijft natuurlijk altijd een personnlijke keuze.

Mario
Dank je wel.

Hier kan ik wat meer.
Fiets is er voor fietsvakanties met gezin op asfalt.
Verder wil ik savonds ook nog een uurtje wat sportiever/sneller fietsen op de weg.
De Santos vind ik dan wat te ATB achtig. Zou je avaghon ook dan wat "sneller" zijn?

Gr
Jeroen
Misschien moet je dan naar de uitvoeringen met 28 inch wielen kijken, of vooral naar een 28 inch randonneur met racebocht, type Dawes Galaxy, Thorn Club Tour, of Surly Long Haul Trucker. Die 26 inch Santos en Avaghon zijn allebei een beetje tractors. Bij 's avonds een rondje snel denk ik zelf onmiddellijk aan een racestuur (en aan een naafdynamo). Zet daar voor de snelheid snelle bandjes op, en voor de vakantie wat zwaardere.
Wim
Santos Avaghon en ook VSF hebben 28 inch fietsen en race stuur kijk even op bike4travel naar de VSF mooie fiets voor een goede prijs.

Martin
In een ander draadje gaf de vraagsteller aan geen racebocht te willen. Maar de frames die Wim noemt kun je ook met een ander stuur (laten) opbouwen.

Kijk eens verder op de site van Recycle in Wageningen of ga een keer langs. Ik zie dat ze ook crosshybride-achtige fietsen van Diamant en Stevens hebben. Misschien zijn die wat lichter dan zo'n echte tank, hoewel daar met kinderkar etc. ook wat voor te zeggen is.
Ik heb nog een mooie Jan Janssen sporthybride te koop
met 28 inch wielen.

zie: http://link.marktplaats.nl/277007046

mario
VSF, hoe kunnen ze hem zo goedkoop maken?
Is frame wel sportief genoeg?
Fiets lijkt beetje ouderwets.
Met wat voor ander merk kan ik rijstijl vergelijken?
Wat is het probleem met ouderwets? Een fiets is een ouderwets ding. De meeste goede dingen zijn al een keer bedacht. Noem het klassiek, en het klinkt ineens een heel stuk beter. Kijk eens naar het tijdschrift Bicycle Quarterly. Die fietsen zijn een stuk beter en mooier dan de moderne zooi van de grote merken, met dikke alu buizen, vering en wat niet al.
Wim
Dus is best een sportieve fiets die VSF?
Hoe kan zo'n fiets zo goedkoop zijn?
Net als die fietsen van Rose..,snap er echt niks van.
jgense schreef:Hallo
Ben me dus aan het orienteren op vakantie fiets en dacht dat ik er uit was met een 28 inch santos travelmaster..
Nu zag ik ook Avaghon fietsen en nu twijfel ik. op de Travelmaster heb ik gereden ,de Avaghon nog niet.
1. wie kent goed de verschillen tussen rijgedrag?
2. standaard is eigenlijk de avaghon nog goedkoper, hoe kan dit?
3. is een Avahgon fiets ook te onderhouden bij fietsmaker hier in Limburg?
(omdat avaghon in Wageningen ligt..)

Gr
Jeroen
beste jeroen,

Bij de aardig wat adviezen, nog eentje van een tevreden Avaghon Rohkoff rijder (nu 17000 km):
Gewoon geen toeters en bellen en stalen degelijkheid. Voor ietsje meer comfort een (goede) verende zadelpen. Maar bij staal heb je dat eigenlijk niet nodig, vering is wel nodig bij alumium.
Overigens probeer de Avaghon eerst uit met 20 kg bagage (met een een paar stenen ofzo in degelijke plastic tassen en de zijden van de fiets) dan is de Avaghon op zijn best.
Rob W.
Ik heb zelf een T400, tot vorige vakantie noemde ik hem mijn persoonlijke tank.

Dit jaar heb ik een gescheurde velg gehad met een achterwiel dat nog geen 4000km had gelopen. Ondertussen zit er een nieuw 'Santos' wiel onder.

Maar onderweg zijn zulke zaken onhandig.

Verder voeg ik er aan toe, dat ik boven de 90kg weeg, en dat dat wellicht ook meespeelt.

Maar goed een 'betaalbare' vakantiefiets heeft z'n minpunten,nl dat men compromissen maakt.

Groeten,

Willem
Hoi Jeroen,

Ik heb een Avaghon met 28" en een Avaghon met 26" wielen. Beiden fietsen met Shimano XT afgemonteerd. Ik ben erg tevreden over het frame en de afmontage. Natuurlijk ook erg tevreden over de service vanuit Wageningen. Mijn keuze voor de Avaghon is ingegeven door de rij eigenschappen van de fiets. Zeker de S28 voelt ondanks het stijve vakantie-fiets-frame erg soepel aan.

Een fiets is niets meer dan een frame (kader) met onderdelen. Het frame heeft geen onderhoud nodig. De onderdelen zijn universeel en worden gebruikt door verschillende merken. Let wel op bij de wielen, niet iedereen kan een goed wiel bouwen of herstellen. Daarin maakt Santos, Snel of Avaghon geen verschil.

Succes met je keuze en heel veel plezier op de fiets!
VSF is onderdeel van Cycle Union. En daaronder valt weer een grote inkooporganisatie met de naam... VSF.

Als je een nieuwe Rohloff naaf koopt in doos, dan staat op de doos het logo van de VSF groep gedrukt, dat geeft aan hoe groot ze zijn. En ook al geeft Barbara Rohloff nooit kwamtumkortingen, ik vermoed dat ze dat bij VSF wel doet.

En de scherpe inkoopprijs geldt waarschijnlijk ook voor de andere Duitse componenten als Magura en SON.
Wij verkopen veel VSF, maar eerlijk is eerlijk: een Santos, Snel of Koga zit beter in elkaar en wordt beter afgeleverd door de fabriek (maar dat is meer onze zorg en niet die van de klant :wink: )

VSF maakt bijvoorbeeld geen gebruik van de Andra 30 velg. Dus je zou eventueel jouw achterwiel kunnen (laten) ombouwen als je velg kapot gaat. En de manier om de ketting te spannen is minder sjiek dan de mooie handige achterpadden van Koga of de esthetischer excentrische as van Santos, idworx of Van Nicholas.

Rest mij verder nog de quote van Benhard Rohlolff aan te halen toen ik hem interviewde voor ons tijdschrift De Wereldfietser:
Als een fiets met Rohloff onder de 2.000 euro wordt aangeboden dan klopt er ergens iets niet aan de fiets
Eric Schuijt
Hoi Erik,

Waarom heb je dan jaren VSF verkocht die waren onder die 2000,00.??

Dus je wilt zeggen dat ik met mijn VSF T400 Rohloff, die ik bij jou gekocht heb iets mis mee is. nou bedankt voor de service.

Martin
... en als Bernard het zegt...

Je kan prima een vakantiefiets samenstellen met Rohlhoff naaf voor onder de € 2000,-..... zelfs uit de VSF stal :-)

Men neme een VSF T400 (24 gear met exact het zelfde frame als de VSF T 400 Rohlhoff) a € 650,- en laat daar voor omstreeks € 1100 een Rohlhoff naaf inbouwen.

Je kunt natuurlijk ook eerst de 24 versnellingen op rijden en daarna een Rohlhoff naaf in laten bouwen: nog voordeliger (dat is mijn plan)
De grote duitse merken kopen alles tegen grote hoeveelheden in.Dat levert korting op. Zelfs al zouden de wielen niet zo goed zijn, dan laat je er Santos wielen in zetten, dan ben je nog stukken voordeliger uit. Vergeet niet dat de grote Nederlandse merken als Koga, ook geld rekenenen voor hun naam.

Ik spreek nog wel eens mensen met een vsf met r-naaf en die zijn er zeer over te spreken. Of je nu een speciale as hebt of een kettingspanner, maak niet zo veel uit. Als je a-technisch bent, kan het zelfs een voordeel zijn. Alles gaat toch wel eens een keer kapot.

Zie mijn artikel over over de test VSF versus Avaghon.

Mario
mario schreef:De grote duitse merken kopen alles tegen grote hoeveelheden in.Dat levert korting op. Zelfs al zouden de wielen niet zo goed zijn, dan laat je er Santos wielen in zetten, dan ben je nog stukken voordeliger uit. Vergeet niet dat de grote Nederlandse merken als Koga, ook geld rekenenen voor hun naam.

Ik spreek nog wel eens mensen met een vsf met r-naaf en die zijn er zeer over te spreken. Of je nu een speciale as hebt of een kettingspanner, maak niet zo veel uit. Als je a-technisch bent, kan het zelfs een voordeel zijn. Alles gaat toch wel eens een keer kapot.

Zie mijn artikel over over de test VSF versus Avaghon.

Mario
Hoi Mario,

Welk artikel en waar ?
Rob W