Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op sleeptouw - Forum Wereldfietser

op sleeptouw

wij gaan in heuvel/bergachtig terrein fietsen en het onderlinge verschil is erg groot.
en mijn vrouw iet een beetje op tegen de lange klimmen.
Wie heeft er adviezen hoe ik eventueel mijn vrouw de berg op kan slepen?
heb gehoord dat er wel eens gebruikt werd gemaakt van de uittrekbare hondenriem.
Je vrouw met een hondenriem de berg op slepen? Dat is toch zeker een grapje....? Probeer het liever op een tandem.

Roef
Een tandem kan idd een oplossing zijn. Het verschil tussen mijn vriendin en mij was ook groot, zeker op heuvelachtig terrein. Na twee jaar op afzonderlijke fietsen gefietst te hebben zijn we dit jaar voor het eerst met een tandem op pad gegaan (Eifel en Noord-Engeland) en dat is heel erg goed meegevallen. Voor mij is het zwaarder, voor haar wat lichter. We zitten er nu zelfs aan te denken om volgend jaar naar Noorwegen of Zwitserland (bergen) te trekken. Dat moest ik tot vorig jaar zelfs niet voorgesteld hebben! :)
Wel moet toegegeven worden dat tandems niet de ideale klimfietsen zijn. Het alternatief zou zijn flink minder zooi mee te nemen, en jou bijna alle bagage te laten vervoeren. Dat scheelt flink: bij klimmen is gewicht het belangrijkste wat je tegenhoudt. Met 30 kilo voor zijn tweeen zou het prima moeten lukken, en dat past prima bij jou in twee voortassen, twee achtertassen, en de tent dwars achterop. Als jij dat allemaal op jouw fiets neemt vliegt ze zonder bagage omhoog, en heb jij een hele klus.
Wim
Een electrische fiets? :P

Gee
Geduld bij jou (af en toe wachten en niet gelijk opstappen als je vrouw weer inhaalt) en onverstoorbaarheid bij je vrouw (laat hem maar rustig wachten). Proberen aan te wennen om in een wat lager tempo dan je zou kunnen te fietsen. Een achteruitkijkspiegel helpt om te zien of je een gat slaat. Mijn vriend is ook beduidend sneller, maar gaat vaak achter me fietsen in een niet te steile klim.

En verder inderdaad de bagage herverdelen. Tassen wegen zelf ook veel. Dus als je vrouw met twee achtertassen met alleen lichte spullen fietst scheelt dat ook al flink.
Rustig boven op de berg op haar wachten en ook haar de tijd gunnen om bij te komen van de inspanning. Als ze lopende en haar fiets duwende de berg op komt dan alvast haar lopende tegemoet komen en een handje helpen met duwen. Heb ik ook gedaan tijdens onze fietsvakantie van Praag naar Zuid-Limburg. Aanpassen aan de fysiek zwakkere (man of vrouw) anders kun je net zo goed alleen gaan.

John
dank voor jullie reacties!
een tandem vinden wij geen optie, lastig mee te nemen in het vliegtuig.
de bagage hangt op wat klein en licht spul na ook al aan mijn fiets.
haar eigen tempo laten rijden (uiteraard!!) en dan bovenop de berg, of tussendoor, wachten is natuurlijk wel een optie....maar zie jij het al voor je wat het voor je huwelijk betekent als jij lekker op een terrasje (met tool en spares) zit te wachten en zij na een uur ofzo de hoek om komt lopen met een kapotte fiets?!!
We gaan het sowieso proberen, maar als er nog iemand nog meer bruikbare tips heeft houden we ons aanbevolen
de berg opslepen?!! :lol: :lol: :roll:

Kom op iets meer vertrouwen van jou in je vrouw en van haarzelf zal haar ook helpen. Want bergen fietsen is voornamelijk iets mentaals. Niet te hard naar de top willen, vooral je eigen tempo aanhouden en niet dat van je reisgenoot. Neem vooral pauze(s) en geniet van het uitzicht. En kjjk dan eens hoe ver je/ze komt.
En ja wel opletten dat je niet te-veel bagage meeneemt en je dagafstanden wel naar beneden aanpast op het heuvelachtig of bergachtig terrein. Toen ik de eerste keer serieuze bergen tegenkwam dacht ik ook van: ' o jee dit ga ik niet kunnen en willen. Nu heb ik voor niets Douwe overgehaald om te gaan fietsen.' Maar ik heb het een paar dagen geprobeerd voordat ik mijn mond open zou trekken en moet je me nu zien! Douwe is inderdaad nog steeds eerder boven en wacht daar op me. Maar ik ben zelfs mee-geweest met de Stelviotocht van de WF. Kortom probeer het eens. Misschien gaat het juist wel erg goed.

p.s Bergaf is helemaal gaaf! :wink:

Hier wat inspiratie.......vier WF vrouwen die de Zwitserse bergen trotseren (en de grootste lol hebben). Girlllllpowerrrrrrrrr :wink: :lol:
http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/1816962
Een bit met een teugel eraan is anders ook een goede optie. Anders gewoon de zweer erover heen :D :D :D :D :D :D
humtiedumtie schreef:maar zie jij het al voor je wat het voor je huwelijk betekent als jij lekker op een terrasje (met tool en spares) zit te wachten en zij na een uur ofzo de hoek om komt lopen met een kapotte fiets?!!
Dan heb je een cadeau-idee voor haar verjaardag!
Wat dacht je ervan om met haar mee te fietsen in haar tempo?
Kun je je niet aan de langzaamste aanpassen? Jammer, maar doe het dan toch maar.
Leon
humtiedumtie schreef:maar zie jij het al voor je wat het voor je huwelijk betekent als jij lekker op een terrasje (met tool en spares) zit te wachten en zij na een uur ofzo de hoek om komt lopen met een kapotte fiets?!!
Als je haar een uur achter je laat doe je toch wat verkeerd jongen. :shock:
Bij ons heeft Douwe ook altijd de reparatiespullen en hij kijkt gewoon regelmatig even om of ik nog in de buurt ben. Het voordeel van bergen fietsen is dat je elkaar kan blijven zien. En van alle stellen die ik ken doen ze het zo en dat bevalt. Niet al te moeilijk (en macho) doen joh!
Blanche schreef:
humtiedumtie schreef:maar zie jij het al voor je wat het voor je huwelijk betekent als jij lekker op een terrasje (met tool en spares) zit te wachten en zij na een uur ofzo de hoek om komt lopen met een kapotte fiets?!!
En van alle stellen die ik ken doen ze het zo en dat bevalt. Niet al te moeilijk (en macho) doen joh!
Nou een galante ridder met een multitool vind ik anders ook wel macho, hoor :wink:.

Maar ik ben (hier in huis) aan het preken voor eigen parochie :oops:.
reichbus schreef:
Blanche schreef:
humtiedumtie schreef:maar zie jij het al voor je wat het voor je huwelijk betekent als jij lekker op een terrasje (met tool en spares) zit te wachten en zij na een uur ofzo de hoek om komt lopen met een kapotte fiets?!!
En van alle stellen die ik ken doen ze het zo en dat bevalt. Niet al te moeilijk (en macho) doen joh!
Nou een galante ridder met een multitool vind ik anders ook wel macho, hoor :wink:.

Maar goed nu ben ik wellicht aan het preken voor eigen parochie :oops:.

yep maar de ridder is pas galant als hij niet een uur verder op een terrasje zit maar gewoon zijn tempo aanpast. Trouwens zodra hij op dat terrasje zit een uur verder, zou het zomaar kunnen dat er een andere galante ridder opduikt (met multitool :wink: ). MMM des te meer reden om iets langzamer te fietsen lijk me, humtiedumtie :lol: :lol:
Blanche schreef:
reichbus schreef:
Blanche schreef:
En van alle stellen die ik ken doen ze het zo en dat bevalt. Niet al te moeilijk (en macho) doen joh!
Nou een galante ridder met een multitool vind ik anders ook wel macho, hoor :wink:.

Maar goed nu ben ik wellicht aan het preken voor eigen parochie :oops:.

yep maar de ridder is pas galant als hij niet een uur verder op een terrasje zit maar gewoon zijn tempo aanpast. Trouwens zodra hij op dat terrasje zit een uur verder, zou het zomaar kunnen dat er een andere galante ridder opduikt (met multitool :wink: ). MMM des te meer reden om iets langzamer te fietsen lijk me, humtiedumtie :lol: :lol:
Jawel, je hebt helemaal gelijk: er valt niet veel te redden als je (humtiedumtie in dit geval) een uur verder op een terrasje hangt. En ik maar denken dat ik egoïstisch was :oops:.
Vermakelijk topic... :D

Maar nu even serieus; je kunt ook een uur later starten dan je vrouw... :wink:
Een uitrekbare hondenriem? :shock:

Ik kan me niet voorstellen dat er een vrouw is die zo op fietsvakantie wil. Wil je die aan haar fiets vastmaken of echt om haar vastmaken?? Ik zie het al voor me. Sorry, maar het is ook een inkoppertje he. :lol:

Nu serieus,

Ik weet niet wanneer jullie op vakantie willen gaan, maar eens twee keer per week gaan spinnen voor een langere tijd om de beenspieren/conditie te versterken wil haar misschien ook wel helpen.
Anders een gebied uitzoeken voor vakantie waar de bergen niet zo hoog zijn of beter............... helemaal geen bergen!! :D

Veel succes, en laat die riem maar gewoon voor de hond hoor!

Monique :D
Je krijgt het hier wel voor je kiezen, maar eerlijk gezegd vind ik een uur voorsprong wel een beetje overdreven. Mijn eigen ervaring: investeer enkele Euri in een acheruitkijkspiegel. Zodra je je partner hierin niet meer ziet stap je af, wacht even en als het langer duurt loop je terug en help je hem/haar de fiets omhoog te duwen Vervolgens rust je samen even uit: dat zul jij dan ook nodig hebben (duwen is zwaar werk) . Dat schept weer een band. Sterkte, uiteindelijk wil je toch in harmonie het einddoel bereiken, lijkt me.
humtiedumtie schreef:wij gaan in heuvel/bergachtig terrein fietsen en het onderlinge verschil is erg groot.
en mijn vrouw iet een beetje op tegen de lange klimmen.
Wie heeft er adviezen hoe ik eventueel mijn vrouw de berg op kan slepen?
heb gehoord dat er wel eens gebruikt werd gemaakt van de uittrekbare hondenriem.
Een onwillige hond "sleep" je niet, die verleid je. :wink:

Gee (kynologisch gedragstherapeut i.o.)
:D :D :D zo te zien heb ik wat losgemaakt :D :D :D
voor alle duidelijkheid het uurtje voorsprong was uit de duim gezogen :oops:
we gaan voor de 4e keer fietsen in Thailand maar in tegenstelling tot de voorgaande keren in het zuiden gaan we nu naar het noorden waar we tegen de 10.000 hoogtemeters op +/- 600 km voor de wielen krijgen...en daś best pittig!!!
Als voorbereiding heb ik in ieder geval een lekker licht fietsje voor haar opgebouwd, net 10 kilo.
En de routekaart zit op haar stuur dus ik blijf sowieso bij haar rijden. Dan mis je samen ook niets..anders wordt het van...heb jij dat gezien? huuuuh waar dan?
Heb de vraag gepost voor het eventuele moment waarop bij haar het :idea: uitgaat en we de top nog niet gehaald hebben.
en voor de mensen die SM (de zweep erover, paardebit) achtige gedachten hebben. De uittrekbare hondenriem werd in het verleden bij ATB teammarathon wedstrijden gebruikt, de houder werd daarbij aan de zadelpen van de snelste bevestigd en het andere uiteinde met een bajonet achtige sluiting aan de stuurpen van de langzaamste en dat werkte zo goed dat het nu verboden is!!