Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Amsterdam 2 september 2009 - Forum Wereldfietser

Rondje Amsterdam 2 september 2009

Iedere eerste woensdagavond van de maand fietsen we weer het 'Rondje Amsterdam'. Vertrek om 19.00 uur vanaf de Berlagebrug (FEBO).

We fietsen in een rustig tempo over fietspaden en auto-luwe wegen in Amsterdam en omgeving. De route ligt niet vast; je eigen inbreng wordt gewaardeerd. Bij grote tempoverschillen splitsen we de groep. Onderweg of na afloop drinken we gezellig nog wat samen. Tussen 21.00 en 22.00 uur zijn we weer terug.
Tot nu toe waren de weersomstandigheden nog nooit een spelbreker. Zorg bij duisternis voor goede verlichting en opvallende kleding.

Noteer al vast de volgende rondjes in je agenda: 2 september, 7 oktober, 4 november, 2 december, 6 januari, 3 februari. Iedereen is van harte welkom. Aanmelden vooraf is niet nodig. Zorg dat je er bij bent.
Weer een gezellige tocht waarbij Wim deze keer de leiding nam. Via de Kalfjeslaan, het Amsterdamse Bos en Ringvaartdijk ging het naar Aalsmeerderbrug. Hier staken we de Haarlemmermeer dwars over via de 12 kilometer lange Geniedijk. Wim gaf een toelichting op de beoogde functie van deze dijk. Vanaf Vijfhuizen volgden we weer de Ringvaart tot aan Badhoevedorp. Tussendoor nog een koffiestop bij Lijnden. Hierna ging het via de Plesmanlaan en het Hoofddorpplein weer terug naar ons vertrekpunt. Niks geen wind en regen zoals voorspeld, behoudens een kort buitje bij Hoofddorp. Zo'n 60 fietsKilometers in een relaxed tempo. Genieten dus.
Een voorstel om de Geniedijk af te fietsen wordt met een meerderheid van stemmen aangenomen.

Altijd was de A4 het struikelblok. Met de aanleg van de Zuidtangent, was er opeens ook ruimte voor een fietsstrook over de snelweg. Sindsdien maakt de dijk deel uit van mijn fietsterritorium.
Op de Aalsmeerderdijk nemen donkere wolken dreigend de wacht over van de duisternis van het Amsterdamse Bos. Een Jan van Goyen zou het geschilderd willen hebben, zij het in de nadagen van zijn carrière. Echter, voorspoedig bereiken we ‘de Walvis’. Een eetcafé dat ik nooit heb betreden. Dat hoeft ook niet, want erlangs fietsen spreekt boekdelen.
Direct erna verdeelt het rood-witte paaltje de ingang. We nemen de rechter. En fietsen over de bodem van de Haarlemmermeer - waar vóór rond 1850 nog enkele meters water stond - langs de Geniedijk. Alsof door reusachtige bomen verankerd tussen de Forten Aalsmeer, Hoofddorp en Vijfhuizen. Binnen drie kwartier hebben we hun schootsvelden overlapt.
Het andere uiterste van ‘de Walvis’ vormt ‘de Oude Meerpaal’ te Vijfhuizen. Chique gedekte tafels, bij een ontbrekende klandizie. Voor een simpel kopje koffie zoeken we verder naar een geschikt onderkomen, met een bries in de rug. Tervergeefs, tenzij op huiskamerniveau.
Een laatste controle van de fietsverlichting vindt plaats bij de brug, ten westen van Sugarcity. Twee design-verlichte kantoorsilo’s met vensters die als wiebertjes uit het beton zijn gezaagd, waarin van oorsprong de prak van suikerbieten werd bewaard. Over de brug sla ik linksaf, naar huis. De anderen fietsen over de Zwanenburgerdijk naar die van hun.

Een Rondje Amsterdam die ik morgen, over vier dagen en over zes maanden dunnetjes zal over doen. Mijn achterwiel spint, als ik aanzet op de ijzeren stangen van een veerooster.

Groet Wim
Wim, onze woordkunstenaar.
Zoals hij het beschrijft, kan hij het alleen :!: