Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vergelijk/ervaring van 2 Vaude achtertassen - Forum Wereldfietser

vergelijk/ervaring van 2 Vaude achtertassen

Ik heb het kopen van nieuwe achtertassen lang uit kunnen stellen (plakken met ductape) maar nu moet het er toch echt van komen. Na het lezen van alles wat ik op deze site kan vinden over dit onderwerp heb ik toch nog vragen.

Wat ik nu heb is Karrimore tassen met klep (die met 2 banden dichtgaat) en netzakje bovenop (lekker voor nat washandje). Ik heb nog geen goede waterdichte tassen gezien die aan de achterkant zakjes hadden voor benzine fles en 1 ½ liter waterfles, wat ik zo heerlijk vind. Ik weet dat er voor ortlieb losse achterzakken te koop zijn, maar de grootste maat zou niet goed werken en heb je voor 1,5 li fles wel nodig.

Ik vind een klepsluiting ideaal omdat ik onderweg nog wel eens volumineuze boodschappen doe, heel brood, mandje fruit, beker yoghurt, enz. Hij sluit dan misschien niet meer perfect als hij tijdelijk even overvol zit maar het blijft er wel inzitten. En door 2 banden ook in erg vreemde vormen blijft het nog zitten. Overigens zat aan de bovenkant van de tas nog een band van stof met aantrektouwtje met stopper sluiting waarmee je de tas heel ver kon verhogen.

Na het lezen van de info hier en de prijs kies ik voor Vaude. Alleen welk type?

http://www.vaude.de/hps/client/vaude/pu ... /index.hbs

De aqua back omdat daar als enige bij staat dat die echt waterdicht is. Maar ik wil eigenlijk geen rolsluiting (wel mee bekend, heb ik op voortassen).

Discover classic back, heeft klep. Staat niet expliciet bij dat die waterdicht is op de Duitse Vaudesite, op de site van Bike4travel staat wel dat deze waterdicht is. Ik vind wel dat deze veel naden heeft. Ziet er mooi uit maar gaat dit niet ten koste van waterdichtheid? Heeft iemand ervaring met deze tas? (Eric Schuit je schrijft wel iets over de transalp met klepsluiting van Vaude maar dit model bestaat denk ik niet meer).
Heeft deze tas ook zo’n stofrand extra in de tas om te verhogen en de inhoud van de tas goed af te sluiten? Zou hier evt de zakjes van Ortlieb achterop te maken zijn of is hij dan zeker niet meer waterdicht?

'k Zou het fijn vinden als jullie ervaringen met deze tassen willen delen.
Ik heb vlak voor de vakantie de Vaude aque back plus aangeschaft omdat deze 100% waterdicht is en een extra waterdicht vak aan de buitenkant heeft (handig voor ondergoed en sokken).

Verder vond ik de Quick Mount and Release haken handiger dan het systeem van Ortlieb. Je hangt de tas aan de bagagedrager en drukt vervolgens de klemmen aan. De aanhaakpunten zijn t.o.v. de Ortlieb makkelijker (traploos)in te stellen. Ook hebben deze tassen een handig binnenvak waarin je makkelijk kaarten, losse papieren of een boek kunt stoppen.

Echt een nadeel is het hoge gewicht van 2400 gram per set. En het betreft een rolsluiting...
Ik heb de Discoverer Pro, zowel voor als achter. De reden dat er niet bij staat dat ze waterdicht zijn is dat als je ze volledig onderwater stopt (b.v. bij oversteken rivier) er via de klepsluiting water naar binnen kan en dat gebeurt bij een rolsluiting niet. In de zeikende regen zijn die van mij nog steeds waterdicht, regen komt tenslotte van boven en loopt van de klepsluiting af naar beneden. Voor wat betreft het ophangsysteem en de aanhaakpunten sluit ik me aan bij Franke.
Ik ben een fan van de nieuwe Ortlieb City line. Simpel, zonder frutsels, helemaal waterdicht met een wat mij betreft heel praktische rolsluiting. Ze zijn bijgevolg flink goedkoper, en flink lichter: iets van 1500 gram. Meestal moet je zwaar dokken om het lichter te krijgen, en nu is het zelfs goedkoper.
Wim
Zo zagen mijn 3 jaar oude Discover-tassen eruit na mijn laatste fietsvakantie.

Afbeelding

Ik moet toegeven dat het openscheuren van de ene tas mede het gevolg was van de confrontatie met een vrachtauto en een daardoor veroorzaakte stevige valpartij. Maar bij de andere tas was het hoogstens het - te - volproppen van de tas!

Gerd
Als ik heel eerlijk en realistisch ben: ga voor het advies van Wim, de Ortlieb City Line.
Robertjan schreef:Als ik heel eerlijk en realistisch ben: ga voor het advies van Wim, de Ortlieb City Line.
Nadat ik mijn Discover-tassen in Zuid Afrika te grave had gedragen, heb ik inderdaad serieus gekeken naar de Ortlieb City. Nadeel leek mij - correct me if I'm wrong - dat je ze slechts kan sluiten door de rolsluiting drie keer op te rollen - niet meer en zeker niet minder. Als het niet regent wil ik graag op het eind van de dag wat extra's - voedsel en bier - in mijn tassen opbergen en dus de rolsluiting slechts een keer oprollen. Daarom heb ik toch gekozen voor klassieke backrollers die amper duurder zijn dan de City. Enige nadeel daarvan is dat ik nu reclame maak voor een bekende fietsvakantiewinkel in Amsterdam i.p.v. voor Ortlieb.

Gerd
Ik heb ze inderdaad nog niet in handen gehad. Kun je de riem niet bovenom leggen, zoals zovelen sowieso doen? Of minder meenemen, zodat het altijd past.....
gebruik al jaaaren de vaude aqauback. vergelijkbaar met de ortlieb bike roller classic.
de aquaback alleen nog in de zwaardere bysonyl te krijgen en niet meer in de lichtere cordura.
voordeel nmm is dat de vaude meer liters heeft (48!) , handiger ophangsysteem en wat goedkoper is. (in vergelijke met de bike roller classic)
walter

en ja, ze zijn echt waterdicht want er is er ooit eentje in een rivier gegleden en niets aan het handje.
Voor boodschappen e.d. gebruik ik sinds de eerste fietsvakantie al tot mijn grote tevredenheid een rugzakje die ik normaal achterop de bagagedrager heb gebonden. Tot nog toe altijd 35 liter, maar ik zou 40 á 45 liter willen gebruiken in de toekomst (volume verkleinen is makkelijk dan vergroten).

Slechts nu met gewichtsbesparende uitprobeersels wijk ik daarvan af. :wink:

De achtertassen doen er dan totaal niet toe voor w.b. afsluitbaarheid. Dan kan het less-is-more principe van de City-lijn van Ortlieb weleens een verstandige en degelijke keuze zijn. Of de waterdichte Crosso's, of wellicht iets van Carradice, of... etc. :wink:
Bedankt voor de tips.
Franke schreef:Ik heb vlak voor de vakantie de Vaude aque back plus aangeschaft omdat deze 100% waterdicht is en een extra waterdicht vak aan de buitenkant heeft.

Echt een nadeel is het hoge gewicht van 2400 gram per set. En het betreft een rolsluiting...
Kan je in dat voorvak een benzine fles kwijt, en in de andere tas bijv een 1,5 li fles? Dat is het enige waarvoor ik extra vakken wil.

Hij scheelt in gewicht met de ortlieb backroller city back zo’n 900 gram dat is best nog veel ja.
Rolsluiting en stug materiaal houdt denk ik in moeilijk grote boodschappen kwijt kunnen, heb je die ervaring ook?

De Vaude Discover Classic Back schijnt toch minder waterdicht te zijn dan de aqua back. Hmm, mijn huidige fietstas is waarschijnlijk ook niet waterdicht maar ook al fiets ik een week non-stop in de regen (meegemaakt) merk ik dat niet. Ik heb altijd een vuilniszak erin die maanden meegaat. En het is niet zo dat die kliedernat wordt, ik merk er niets van.

Maar als ik die foto’s van GerdC zie, dan ziet dat er niet duurzaam uit en dat na 3 jaar…

De Ortlieb cityline en de backroller classic verschilt in gewicht. Is het verschil tussen die twee dikker materiaal of zo? Verder zie ik geen verschil.
GerdC schreef: heb ik inderdaad serieus gekeken naar de Ortlieb City. Nadeel leek mij dat je ze slechts kan sluiten door de rolsluiting drie keer op te rollen
Daarom heb ik toch gekozen voor klassieke backrollers die amper duurder zijn dan de City.
Ortlieb tassen (city en classic) en de Vaude tassen Aquaback (en de plus) hebben toch allemaal dat je ze 3 keer op moet rollen, of is dat niet zo? Je tas 1 keer oprollen (met boodschappen) als het niet regent kan toch wel? Of zijn ze te stug, worden ze te hoog? Ik haal mijn boodschappen niet altijd aan het eind van de dag maar wanneer ik langs een supermarkt kom. Daarom vond ik die flexibiliteit zo belangrijk.
De city is lichter dan de classic omdat er geen binnenvak in zit, minder riemen, en omdat het ophangsysteem simpeler is. Het is het oude systeem zonder die ovaal, en dat werkt in mijn ervaring minstens zo makkelijk, zo niet makkelijker. Het materiaal is hetzelfde. Ik zou niet weten waarom een rolsluiting en dit stevige materiaal lastig zijn met boodschappen. Zelf gebruiken we al meer dan tien jaar dagelijks classic tassen om papieren mee naar het werk te nemen, en om boodschappen mee te doen.
Een grote achtertas is wat mij betreft eerder een nadeel dan een voordeel: je wilt toch zo min mogelijk meenemen? Ik rij tegenwoordig meestal zonder voortassen, en wat mij betreft is de volgende stap juist dat ik ga proberen of een stelletje 25 liter voortassen op de achterdrager ook genoeg is.
Brandstofflessen vervoer ik vanwege de stank liever in een Bikebuddy bidonhouder op de fiets.
Wim
Wim schreef:De city is lichter dan de classic omdat er geen binnenvak in zit, minder riemen, en omdat het ophangsysteem simpeler is. Het is het oude systeem zonder die ovaal, en dat werkt in mijn ervaring minstens zo makkelijk,
Ik ben net als Wim een voorstander van eenvoudig en ben blij dat ik lang geleden al mijn Ortliebtassen heb gekocht toen er nog geen insteekstukjes waren voor andere dragers en ovale klemsystemen en meer van zulks. Ik ben de riemen al een tijdje kwijt maar mis ze niet want ik doe de tassen nu naar boven dicht. Ik ben net even op zolder geweest om de sluitng te proberen: twee keer omvouwen is genoeg om de inhoud te beschermen tegen een hoosbui. Als het droog is hoeft zelfs dat niet.
Voor de boodschappen dient bij mij een licht rugzakje, zo een met een iets verdikt rugpand maar verder wel heel slap. Dat rugzakje maak ik dan met een helmnetje achterop vast. Onder het helmnetje kan verder alles wat nog mee moet.
Leon
fiets-ster schreef:Je tas 1 keer oprollen (met boodschappen) als het niet regent kan toch wel? Of zijn ze te stug, worden ze te hoog?
Afbeelding

Bij de City heeft Ortlieb de sluitingen aan de voor- en achterzijde van de tas bevestigd. Deze sluitingen zijn niet verstelbaar. Als je dus - met slechts een keer oprollen - meer dan de standaard hoeveelheid in de tas probeert te vervoeren, kan je - volgens mij - de sluitingen niet dichtkrijgen.
Bovendien heeft Ortlieb de sluitingen aan de voor- en achterzijde op dezelfde wijze aangebracht. Je hebt dus aan de bovenrand twee "mannetjes" en je kan derhalve de tas niet aan de bovenkant dichtklikken.

Gerd
fiets-ster schreef:
Kan je in dat voorvak een benzine fles kwijt, en in de andere tas bijv een 1,5 li fles? Dat is het enige waarvoor ik extra vakken wil.

Rolsluiting en stug materiaal houdt denk ik in moeilijk grote boodschappen kwijt kunnen, heb je die ervaring ook?
Er past met gemak een standaard bidon van BBB in (0.6L) maar een 1.5 L fles zal echt niet gaan (tenzij je de sluiting open laat)

Wij hebben iedere dag boodschappen gedaan en het maakt niet uit dat het materiaal stug is. In het begin voelt het ook erg stug maar na drie weken is het materiaal al een stuk soepeler geworden. Ik vindt het juist erg handig om met een rolsluiting boodschappen te doen omdat je er meer in kwijt kunt.
GerdC schreef:Bovendien heeft Ortlieb de sluitingen aan de voor- en achterzijde op dezelfde wijze aangebracht. Je hebt dus aan de bovenrand twee "mannetjes" en je kan derhalve de tas niet aan de bovenkant dichtklikken.
Dat is inderdaad niet erg handig bedacht.
Leon
“Brandstofflessen vervoer ik vanwege de stank liever in een Bikebuddy bidonhouder op de fiets.”

Helaas kan er op mijn ene fiets echt maar 1 bidonhouder, maar misschien kan er dan één ortliebzakje voor de benzinefles aan.

Ik twijfel nu tussen de Ortlieb city back (ga rolsluiting nog eens goed bekijken) en de Vaude aqua back (even kijken hoe groot die is) en de aqua back plus (sluiting open van vak als er flessen in kunnen vind ik geen probleem). Ik weet nu tussen welke ik wil kiezen en waar ik op moet letten, ben door jullie verder geholpen, bedankt.

Nu nog uitzoeken voor een nieuwe stuurtas die ook aan vervanging toe is…
1,5 liter flessen kunnen ook in het rugzakje achterop... Wéér geen moeilijkheden met de achtertassen. Echt, een rugzakje is zo veelzijdig, maar dat is mijn visie. Mijn rugzakje van 35 liter is trouwens rond de 800 gram (Lowe Alpine Contour Event).

Overigens staan de VAUDE tassen erom bekend dat ze wat meer controle nodig hebben bij het ophangen. Anders kunnen ze vallen tijdens het fietsen.
De Ortliebs staan als wat degelijker bekend.
Hoi Fiets-ster,

Ik denk dat de onderstaande Ortlieb Bikepacker Plus aardig in de buurt komt van wat jij zoekt. Het is wel Ortlieb: Dat is inderdaad iets duurder.

Afbeelding
Overigens zijn de Crosso Dry-tassen ook nog een goede optie: licht, waterdicht, eenvoudig, en relatief goedkoop (maat Big = 2x30L kost ca. € 50). Ik weet alleen niet wat ze aan verzendkosten rekenen naar Nederland.

Afbeelding