Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar ? - Forum Wereldfietser

Fietskar ?

Komende zomer wil ik weer op fietsvakantie met mijn kind. Die is dan bijna 2 jaar. Ik begrijp dat fietskarren tot ongeveer 5 a 6 jaar wel een optie zijn. Nu zijn er heel veel modellen in omloop. De een heel goedkoop, de ander afgrijselijk duur. Welke type is praktisch en niet te duur?
in september ben ik nog de Eiffel in geweest en heeft Mara nog achterop gezeten. Viel af en toe in slaap (koppie naar beneden), maar ze vond het allemaal prima (90 kilometer 1ste dag en 60 2de dag). Na het weekend sliep ze wat meer. Dus ook nog de vraag fietskar of bagagekar??

Wie heeft goede suggesties?

Waldo

Voor onze ervaringen kun je kijken op http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html

Op het web zijn nog veel meer ervaringen te vinden.

Kinderkarren zijn inderdaad niet goedkoop, en je hebt er maar vrij kort plezier van (ten zij je ze ook buiten de vakantie gebruikt). Ze zijn bovendien vrij groot. Wij hebben een (inmiddels wrakke) kinderkar en een heel mooie bagagekar met twee wielen. Die laatste is heel wat smaller en hanteerbaarder, en fietst geweldig, in tegenstelling tot onze fietskar (die we alleen hadden voor het huis-school verkeer toen we in Engeland woonden). Als het dus voor slechts een kind is zou ik zelf de voorkeur geven aan een wat smallere eenpersoonkar zoals door Burley gemaakt wordt. Als je kind wat ouder is kun je die vervolgens gebruiken om bagage mee te vervoeren (een bagagekar zul je nog heel wat jaren nodig hebben). Gelijk een bagagekar kopen (Radical Cyclone?) is natuurlijk goedkoper, maar dan moet je kind een tijdje in een zitje. Je moet overigens ook proberen in de tijd vooruit te kijken. Kinderen kunnen, afhankelijk van hun maat en die van de kar, tot een jaar of vijf in een kinderkar of op een zitje. Daarna wil het niet meer, of willen zij niet meer. Helaas kunnen ze dan eigenlijk ook nog niet voldoende goed zelf fietsen. Dat betekent dat je daarna iets als een aanhangfietsje of een kindertandem nodig zult hebben. Achter een tandem kun je een bagagekar hangen, achter een aanhangfietsje niet. Als je met kinderen fietst heb je denk ik bijna altijd een bagagekar nodig, tenzij je besluit in hotels te slapen, of in elk geval niet zelf te koken. Maar voor dat laatste moet je kind nu juist weer wat ouder zijn.

We hebben het nog niet over veiligheid gehad, maar ik vind zelf bagagekarren een stuk veiliger dan zitjes. Vooral als je kind ouder wordt is een kind in een zitje toch wel een beetje instabiel, en kwetsbaarder als er dan toch wat gebeurt. 90 kilometer op een dag vind ik overigens wel wat veel. Wij deden nooit veel meer dan 50-60 km op een dag.

Veel plezier, het is een geweldige ervaring, voor jou en voor je kind,
Wim

Wat ik nog vergat is dat vrijwel alle fietskarren afgeleverd worden met zeer matige banden. Doe jezelf dat niet aan - het is al hard werken genoeg. Voor een kinderkar zou ik (als het past) de Schwalbe Big Apple aanbevelen (nu ook in 16 en 20 inch leverbaar). Die karren hobbelen best veel, en een beetje meer comfort voor je kind is fijn en gezond. Denk er tot slot aan dat je kar ook verlichting nodig heeft. Dat is verplicht: je eigen achterlicht wordt afgedekt door de kar. Een combiachterlicht (reflector plus lampje) links - denk erom dat de schakelaar onder zit - en een reflector rechts is de norm.
Wim

Hallo Waldo,

Op de site van de fietsersbond vind je een onderzoek naar fietskarren. Wellicht heb je daar wat aan. En bij de Kleine Aarde in Boxtel kun je een aantal karren uitproberen op een fietsparcours.

Wij hebben sinds een jaar of vijf een Burley d'Lite. Inderdaad niet goedkoop, maar hij is zijn geld dubbel en dwars waard. Wij zijn er bijzonder tevreden over. Hij is licht, inklapbaar (absolute voorwaarde als je er mee in internationale treinen wilt) en biedt behoorlijk veel bagageruimte.Wij vinden een kar voor kinderen veel prettiger dan een zitje (voor vakanties bedoel ik dan). Beer erbij, lekker boekjes lezen, bidonnetje in de buurt, beschutting tegen regen en (als je een eenvoudig zonneschermpje maakt) beschutting tegen zon.
We hebben er al heel wat vakanties mee gemaakt, gebruiken hem geregeld voor het 'stadsverkeer' (dat kan een peutertje erg waarderen als het vries of hard regent...) en doen er vaak de boodschappen mee.
Kinderen kunnen, als het nodig is, héél lang in de fietskar. En dan bedoel ik qua leeftijd. Een enkele keer gaan onze twee knullen (bijna 3 en ruim 7, met erg lange benen) er samen in.

Er zijn de afgelopen jaren erg veel nieuwe karren (en merken) op de Nederlandse markt gekomen. Kijk vooral kritisch wat je er mee wilt doen en hoe hoog je je eisen stelt. Alleen een weekendje Nederland en naar school/creche? Dan kom je een heel eind met die van de Hema.
Kijk ook eens naar de kleine lettertjes: bijvoorbeeld laadvermogen en maximum snelheid. Ook dat zegt al het nodige over kwaliteit.

Persoonlijk zie ik niet zoveel voordelen voor een 1-persoonskar, zoals Willem suggereert. Natuurlijk: smaller, dus makkelijker door hekjes etc.
Voordeel van 2-persoons: meer bagageruimte en, de naam zegt het, het tweede kind (vriendje thuisbrengen etc.) dat er in kan. Bovendien heb je veel meer keuze.

Over onze ervaringen kun je lezen op http://home.tiscali.nl/baartmns/fietsvakanties
(laatste vakantie staat er nog niet op)

Heb je nog vragen, stel ze gerust!

Veel fietsplezier met de kleine toegwenst,
Sandra

Hoi Waldo,
Mijn zoon Luuk (nu 1,5 jaar) gaat altijd mee in de Burley d'Lite. Een prijzig karretje, maar zijn geld dubbel en dwars waard. Want inklapbaar, goede kwaliteit, licht en enorm stabiel.
Oorspronkelijk een 2-persoonskar, maar door de gordelconstructie kan 1 kind ook goed in het midden zitten. De Burley wordt (naast Luuk) regelmatig tot aan de nok volgeladen met de boodschappen voor een aantal dagen, het weggegdrag verandert nauwelijks. Voor toertochten zetten we Luuk klem tussen een aantal kussens. Gaat prima, hij kan zo prima steunen en in slaap vallen. Hij vindt z'n kar zo geweldig, dat als we er niet mee op stap zijn hij er in klimt om er in te spelen.
Toen Luuk tien weken oud was hebben we hem voor het eerst in de kar meegenomen, gewoon een Maxi Cosi aan spanbandjes in het karretje gehangen.
Omdat deze kinderkar geen vering heeft moeten alle klappen opgevangen worden door de lagedruk banden. Voor de winter probeer ik een set Big Apples te monteren (die op m'n fiets zo goed bevallen), want lage rolweerstand en een goede vering.
Opvallend is wel dat ik het verschil in luchtweerstand achter de rechtop fiets nauwelijks vind opvallen, achter m'n gestroomlijnde, overdekte ligfiets (Quest) lijkt het alsof ik met een remparachute rijd.
We hebben lang getwijfeld of er een een of twee persoons kar moest komen, maar het stukje extra bagage en bewegingsruimte dat je hebt is eigenlijk altijd welkom (zeker met een tweede kind op komst)
Reden om voor de Burley te kiezen was naast de bewezen reputatie het geringe gewicht in vergelijk met andere fietskarren. Wel opletten dat als je met een lege kar over een hobbelig wegdek stuitert, de kar kan omslaan (overkwam mij bij de eerste testrit...)
Succes met je keuze

Hoi Waldo,

In het voorjaar hebben we op dit forum trouwens ook de nodige ervaringen uitgewisseld over fietskarren, zitjes, aanhangfietsen etc. Misschien heb je daar ook wat aan:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1110

Sandra