Hallo Waldo,
Op de site van de fietsersbond vind je een onderzoek naar fietskarren. Wellicht heb je daar wat aan. En bij de Kleine Aarde in Boxtel kun je een aantal karren uitproberen op een fietsparcours.
Wij hebben sinds een jaar of vijf een Burley d'Lite. Inderdaad niet goedkoop, maar hij is zijn geld dubbel en dwars waard. Wij zijn er bijzonder tevreden over. Hij is licht, inklapbaar (absolute voorwaarde als je er mee in internationale treinen wilt) en biedt behoorlijk veel bagageruimte.Wij vinden een kar voor kinderen veel prettiger dan een zitje (voor vakanties bedoel ik dan). Beer erbij, lekker boekjes lezen, bidonnetje in de buurt, beschutting tegen regen en (als je een eenvoudig zonneschermpje maakt) beschutting tegen zon.
We hebben er al heel wat vakanties mee gemaakt, gebruiken hem geregeld voor het 'stadsverkeer' (dat kan een peutertje erg waarderen als het vries of hard regent...) en doen er vaak de boodschappen mee.
Kinderen kunnen, als het nodig is, héél lang in de fietskar. En dan bedoel ik qua leeftijd. Een enkele keer gaan onze twee knullen (bijna 3 en ruim 7, met erg lange benen) er samen in.
Er zijn de afgelopen jaren erg veel nieuwe karren (en merken) op de Nederlandse markt gekomen. Kijk vooral kritisch wat je er mee wilt doen en hoe hoog je je eisen stelt. Alleen een weekendje Nederland en naar school/creche? Dan kom je een heel eind met die van de Hema.
Kijk ook eens naar de kleine lettertjes: bijvoorbeeld laadvermogen en maximum snelheid. Ook dat zegt al het nodige over kwaliteit.
Persoonlijk zie ik niet zoveel voordelen voor een 1-persoonskar, zoals Willem suggereert. Natuurlijk: smaller, dus makkelijker door hekjes etc.
Voordeel van 2-persoons: meer bagageruimte en, de naam zegt het, het tweede kind (vriendje thuisbrengen etc.) dat er in kan. Bovendien heb je veel meer keuze.
Over onze ervaringen kun je lezen op
http://home.tiscali.nl/baartmns/fietsvakanties
(laatste vakantie staat er nog niet op)
Heb je nog vragen, stel ze gerust!
Veel fietsplezier met de kleine toegwenst,
Sandra