Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vouwen niet-vouwbare buitenband - Forum Wereldfietser

vouwen niet-vouwbare buitenband

Tja.......ik ga binnenkort 8000km fietsen. Neem dan ook reserve buitenbanden mee. Deze zijn niet echt opvouwbaar. Ik kan ze wel opvouwen (zeg maar dubbelklappen, en dan wordt het rondje de helft).....maar is dat heel slecht voor deze banden? Of kan ik dat gewoon doen? Of moet ik ze gewoon als een volledig grote band op mijn bagage binden of om mijn schouders dragen?
Band in drie delen opvouwen (dubbele acht) en je vouwt de band dan zonder een vouw.
Je kunt ook gewoon nieuwe banden monteren. De kans dat ze kapot gaan is niet zo erg groot.
Tenzij je, zoals ik jaren geleden, door net gelegd asfalt rijdt :twisted:
Theo B schreef:Tja.......ik ga binnenkort 8000km fietsen. Neem dan ook reserve buitenbanden mee. Deze zijn niet echt opvouwbaar. Ik kan ze wel opvouwen (zeg maar dubbelklappen, en dan wordt het rondje de helft).....maar is dat heel slecht voor deze banden? Of kan ik dat gewoon doen? Of moet ik ze gewoon als een volledig grote band op mijn bagage binden of om mijn schouders dragen?
Kijk eens op de ze faq
Hoe vouw ik een buitenband om mee te nemen?
http://www.ligfiets.net/vvv/vraag.php3?id=332

Ligger
Theo B schreef:Tja.......ik ga binnenkort 8000km fietsen. Neem dan ook reserve buitenbanden mee. Deze zijn niet echt opvouwbaar.
Voor 8000 km zou ik alsnog een wel-vouwbare reserveband kopen. Het is het niet waard om zo'n groot ding zo lang mee te sjouwen en ermee te hannesen. Ook in drie cirkels is zo'n band groot. Als het toch moet: ik heb er wel eens twee aan een verder niet gebruikte voordrager gebonden.
Belangrijker is dat je strart met twee nieuwe banden op de fiets zelf.

Je kunt als reserve ook een lichtgewicht type nemen. Als de achterband het begeeft zet je de sterke voorband naar achteren en de lichte reserveband voorop.

Leon
Het is ook de moeite waad om te kijken of je de band als die klein is te monteren aan de binnenkant van de achterdrager. Bij mij past tussen spatbord en binnen-zijkant van de drager precies een buitenband. Met tie-raps gemonteerd zat dat als een huis...

Gr
Eric
Een reserve buitenband vind ik geen enorme luxe: ik heb er wel eens om verlegen gezeten, en dat is niet leuk. Ik zou inderdaad geen zin hebben de hele tijd opgevouwen gewone banden mee te nemen. Die zijn nog steeds onhandig groot, en zwaarder. De vraag is wel waar je naartoe gaat, en wat de banden zijn die je er op zet. Is het de moeite waard twee verschillende soorten banden bij je te hebben voor verschillende omstandigheden? Kun je onderweg makkelijk goede banden kopen? Is het gevaarlijk als je band sneuvelt, of alleen maar lastig?
Wim
Marco Meijerink schreef:Band in drie delen opvouwen (dubbele acht) en je vouwt de band dan zonder een vouw.
Sheldon Brown laat het ook in een filmpje zien
http://www.sheldonbrown.com/video/tire-folding.html
Theo: Ik heb een vraag aan je. Uit nieuwsgierigheid; Wat is de reden dat je persé een band mee wilt nemen?

Dingen die ik kan bedenken zijn:
Is er onderweg nergens iets te krijgen?
Ben je bang dat de band zodanig stuk gaat dat je niet verder kunt totdat je ergens een band kunt kopen?
Of denk je hem halverwege afgesleten te hebben?

Zit je reden hierbij of is het wat anders?
Hoi Allen,
dank voor jullie reacties.
Ben inmiddels aan het oefenen met de band 'in drie rondjes te leggen'.
Hans je vroeg waarom ik een band wilde meenemen?
Drie redenen:
-is voor een fietstocht van Parijs - Dakar en ik verwacht deze band daar in Afrika niet makkelijk te vinden is (28 * 622)
-De banden gaan denk ik niet 8000 km mee
-Ben een angsthaas; en vind het toch wel een veilig idee
(....wellicht zijn mijn redenen ongegrond)

groetjes,
Theo
Is dat niet wat smal voor dit traject? In deze omstandigheden zou ik zeker een of liever twee reservebanden mee willen hebben. En ik zou toch echt brede sloffen willen hebben.
Wim
Ha Wim,
dank voor je zorgen.
We fietsen 'onder begeleiding' (bike-dreams): bagage wordt vervoerd, dat scheelt al,
Volgens deze begeleiding (die hebben het vaker gefietst) zou deze breedte voldoende moeten zijn.......zo en nu ga ik weer oefenen met mijn fietsband in 3'en te vouwen

Groetjes
Theo
Theo B schreef:We fietsen 'onder begeleiding' (bike-dreams): bagage wordt vervoerd, dat scheelt al,
Volgens deze begeleiding (die hebben het vaker gefietst) zou deze breedte voldoende moeten zijn.......zo en nu ga ik weer oefenen met mijn fietsband in 3'en te vouwen
Groetjes
Theo
Ik denk dat je een aantal mensen op het verkeerde been hebt gezet. Op dit forum fietst men namelijk in het algemeen zelfstandig.
In jouw geval: natuurlijk neem je twee reservebanden mee.
Leon
Voor de reis naar China een winterband bij me (in Oost-Turkije sneeuwt het nu!). De instructies uit de voorgaande posts gevolgd, maar de uıtkomst was toch ıets mınder fraaı :lol: . Er zıtten toch een paar knıkken ın de hıeldraad. Vraag ıs: kan ık deze band nog gebruıken? Is het erg als de hıeldraad een beetje geknıkt ıs?
Vedet schreef:Voor de reis naar China een winterband bij me (in Oost-Turkije sneeuwt het nu!). De instructies uit de voorgaande posts gevolgd, maar de uıtkomst was toch ıets mınder fraaı :lol: . Er zıtten toch een paar knıkken ın de hıeldraad. Vraag ıs: kan ık deze band nog gebruıken? Is het erg als de hıeldraad een beetje geknıkt ıs?
voorzichtig weer met de vingers terug buigen, en of de band nog op de velg blijft zitten weet je gauw genoeg