Additionally, paste this code immediately after the opening tag: technische vraag - Forum Wereldfietser

technische vraag

Heden fietste ik tegen een steile voetgangersbrug. Omdat de helling zo steil was dreigde ik te stijgeren, ik remde direct met de Magura HS33 remmen om stil te staan en niet naar achteren te rollen. Ik kneep kennelijk te hard, want ik hoorde iets knakken.

Nu werkt de verstelknop (het rode wieltje) op de remgreep niet meer (zit vast) en remt de fiets op deze achterrem zeer matig.

Weet iemand wat er aan de hand is wat kan ik hieraan nog doen?

Groeten,

Bert
Was je bijna steilvol achterover gekieperd!
Stijlvol zul je bedoelen met zo'n mooie fiets :D
Bedankt voor je oplettendheid.
Highlands schreef:Heden fietste ik tegen een steile voetgangersbrug. Omdat de helling zo steil was dreigde ik te stijgeren, ik remde direct met de Magura HS33 remmen om stil te staan en niet naar achteren te rollen. Ik kneep kennelijk te hard, want ik hoorde iets knakken.

Nu werkt de verstelknop (het rode wieltje) op de remgreep niet meer (zit vast) en remt de fiets op deze achterrem zeer matig.

Weet iemand wat er aan de hand is wat kan ik hieraan nog doen?

Groeten,

Bert
Hoe ver staan de blokjes van de velg? Achter verder dan voor? Misschien zat een cylinder niet vast genoeg en is die teruggeschoven.

Vergelijk verder alle onderdelen links en rechts: de grepen zijn gespiegeld, dus alles moet er het zelfde uitzien
Hallo Marten,

De remleiding/kabel van de remgreep naar de rem unit achter steekt bij de ingang van de achter unit duidelijk en paar mm meer naar buiten dan de remleiding/kabel voor.
Ik kan nog niet echt zien dat de afstand tot de velg van de remblokken achter groter is dan voor.
Wel zit de rem achter nu sneller op het eind dan voorheen, ik bedoel dat b.v. bij een afdaling rem achter behoorlijk "dood" zou zijn.

Groeten,
Bert
Highlands schreef:Nu werkt de verstelknop (het rode wieltje) op de remgreep niet meer (zit vast) en remt de fiets op deze achterrem zeer matig.
Bert
Ik heb het ook gehad dat het rode stelknopje op de remgreep niet meer werkte. Mijn lbs heeft dat gererpareerd! Er bestaan dus reserve onderdelen en je hoeft de remgreep niet te vernieuwen. Daarna heb ik eigenlijk geen problemen meer gehad.

Wel heb ik onlangs een momentsleutel aangeschaft. Het aanhaalmoment waarmee de cylinders in de ring wordt vast gezet is 6 Nm. Het was wel even een openbaring om die schroeven vast te zetten op het aanhaalmoment volgens de specificaties. Misshien staat bij jou ook de ring te ver open. Als gevolg daarvan kunnen de cylinders zich door de ring naar achteren duwen en staan de remblokken daardoor te ver van de velg.
Ik heb niet direct een antwoord op je vraag, maar ik kan wel melden dat de service-afdeling van Magura (in ieder geval de afdeling die remmen voor motoren produceert) goed werk levert. De remcilinder op mijn motor begon te lekken. Ik heb het opgestuurd naar Duitsland en een dag of 10 later had ik een keurig gereviseerde rem terug voor naar ik meen een eurootje of 30-40... Ik weet niet hoef duur remsetjes voor op de fiets zijn, maar voor een motorrem heb je feitelijk voor een prikje een nieuwe remcilinder...
Ter info wat er mis was: bij het overzetten van de remmen op een ander frame of door lekkage is er waarschijnlijk olie uit het remsysteem weggevloeid. Door het aandraaien van het rode stelmoertje op de remgreep, was deze op het eind van het schroefdraad gekomen en is bij het remmen afgebroken. Inmiddels is alles weer hersteld.