We hebben hem gereden. Zaterdag een week geleden met de trein van Groningen naar Maastricht en afgelopen vrijdag om 5 uur stonden we op bij het wad.
Het is een prachtige tocht die alle landschappen van Nederland laat zien. Heel veel over fietspaden, vrij veel off-road (zandpaden, graspaden) en soms stukjes langs kleinere wegen. De route is goed te volgen via het boekje, maar zonder de GPS-track was ik zeker een paar keer fout gereden.
Het boekje is trouwens een erg leuke aanvulling op de route. Weinig toeristische informatie maar wel heel veel uitleg over waarom Nederland er zo uit ziet, als het eruit ziet. Alsof ik weer op de lagere school bij de aardrijkskunde lessen zit.
Onderweg zijn heel veel campings, maar we hebben toch gekozen voor Vrienden op de Fiets, die ook voldoende langs de route zitten. Ook kun je onderweg altijd wel ergens boodschapjes doen voor een lunch langs de kant wan de weg. We hebben op een paar mooie plekjes gezet.
Het was heel erg rustig onderweg. Afgezien van de twee dames die we in de trein zagen (en daarna niet weer) zijn we niemand tegengekomen die ook het Fietserpad deden. Sowieso heel weinig fietsers onderweg, totdat we in Drenthe kwamen. Daar was het wel even druk.
Dus, al met al, kan ik deze route iedereen van harte aanbevelen. Het heeft mijn kijk en kennis van de landschappen van (oost) Nederland aanzienlijk uitgebreid. Binnenkort volgt het complete reisverslag op mijn site.
Een paar sfeerbeelden: