Wim schreef:Er is geen rubriek Fiets en Auto, maar ik heb er wel een vraag voor: waar moet ik op letten bij fietsdragers? Wij hebben sinds een tijdje een auto, en gebruiken nu (op de trekhaak) een oude wrakke drager die nodig aan vervanging toe is. Wij hebben er eentje nodig die vier fietsen kan dragen, en dat is vrij zeldzaam. Ik heb alleen een Thule G5 909 drager gevonden waarbij dat met een hulpstuk kan. Zijn er nog andere mogelijkheden, en zou dit een fijne drager zijn? De oude drager die we nu hebben is een ramp omdat de kofferbak niet open kan, en omdat je eeuwen bezig bent de fietsen te laden zonder dat ze elkaar in de weg zitten, en toch zijn de fietsen de vakantie niet helemaal ongeschonden doorgekomen. Tot slot passen er geen fietsen met erg brede banden op. Waar moet ik op letten bij een drager?
Wim
De Thule G5 is de beste dragen die je kan aanschaffen. Ik heb deze en ben er heel tevreden over. Gemakkelijk op de wagen te installeren, gemakkelijk plaatsen van de fietsen. Ik heb ER's en de banden vormen geen probleem.
De verlichtinginstrumentatie is zeer goed waardoor je goed zichtbaar bent in het verkeer.
Een alternatief is de Saris. Deze hebben ook draagrekken zoals de T-Rex waarop je 4 fietsen kan bevestigen. Ik heb een drager van Saris gehad de Bones RS en kan u confirmeren dat deze van goede kwaliteit zijn. Het enigste probleem is dat de fietsen worden opgehangen en daardoor zwengelen tijdens het transport. Je kan dit verhelpen door een spanlint door de velgen te steken en zo de fietsen aan te spannen. Kijk eens naar de saris site en je zal begrijpen wat ik bedoel.
Ik ben dan ook naar de Thule overgestapt omdat het plaatsen van de fietsen handiger is en beter is voor mijn fietsen (lees geen beschadigingen)
Wat betreft de opmerking van marten. Het gewicht op een trekhaak voor de allerkleinste auto's is 250 kg.
En als ik zie met wat voor een wagen, en dan bedoel ik de hoeveelheid aan belading in de auto en aanhangers, Nederlanders door België rijden, veronderstel ik dat 4 fietsen aan een wagen hangen een koud kunstje is