Uitgelezen:

End to End
van Guus en Nel Schipper
isbn 90-804772-4-9

Als voorbereiding op de fietsvakantie van volgend jaar heb ik dit boek besteld en gelezen.
Als ik door het boek over de streep gehaald zou moeten worden, om deze tocht te maken, dan was het vast niet gelukt. Door de overwegend pessimistische inslag van de schrijver is het geen positief boek om te lezen. Of het is te koud, of het regent, of het is te warm. Het is allemaal niet goed. De wegen zijn te druk, de auto's rijden te dicht langs hem heen en het is teveel klimmen. Al met al lijkt het alsof hij er geen plezier in heeft. Hij had beter zijn vrouw af en toe kunnen laten schrijven. Zij schijnt iets positiever in het leven te staan. En misschien dat die ook wat minder op de persoonlijke beslommeringen ingaat, want die vind ik absoluut niet boeiend.
Toch denk ik, dat als je end to end wilt fietsen, dit boek gelezen moet hebben. Het weer in Engeland ken ik wel. Ook de steile wegen, want ik heb er eerder gefietst. Wat ik niet wist was dat de B&B zo vaak vol zijn. Als je wilt B&B'en dan moet je er op tijd bij zijn. Ook de achtergrond informatie bij de verschillende gebieden en steden is leuk en interessant. Deze stukjes geschiedenis maken het veel leesbaarder. De kaartjes ondersteunen zijn verhaal goed en geven een beeld van de route. Jammer vind ik hierbij dat hij strooit met namen van plaatsen, rivieren en water(tjes) die niet op de kaartjes staan. Ik wil graag kunnen zien waar dat precies is.

Dus al met al heb ik me wel vermaakt, en soms verwonderd, bij het lezen van dit boek maar de twijfel om deze wel of niet te fietsen is wel wat groter geworden.