Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ombouwen van twee voorbladen naar drie - Forum Wereldfietser

ombouwen van twee voorbladen naar drie

hallo aan een ieder,

een kort verhaaltje ter inleiding van mijn vraag.

Ik rij op een +/-25 jaar oude giant speeder Racefiets indertijd door mijn vader omgebouwd tot reisfiets. Inmiddels heeft deze fiets ruimschoots de 100.000 km overschreden. (Zowel door toedoen van mijn vader als door mij, maar ere wie ere toe komt ik heb er pas 15.000 opzitten.)

Aanstaande zomer ben ik van plan naar istanbul te rijden en ik zie er geen heil in dit te doen zonder bergverzet. Lijkt mij een weinig bevoordelijk voor zowel mij als mijn fiets.

allereerst is het uberhaubt mogelijk er een extra voorblad bij te zetten. ( wat zijn hiervoor bepalende kriteria)

Hebben mensen hier ervaring mee

en jawel wat kost het ongeveer want laten we wel wezen het is een inmiddels behoorlijk gedateerde (oerdegelijkefiets)
Waarvan de emotionele waarde de netto waarde ruimschoots overschreid.

met dank voor de baat uit
en een vriendelijke groet

Martin makkenze

TA maakt er speciale opzetbladen voor. Verder heb je vermoedelijk een langere trapas nodig, en een andere voorderailleur. Modernere achtertandwielen met 34 t zijn er overigens ook voor diverse freewheel naven. Dat is wellicht een goedkopere route.
Wim

Als je horizontale achterpatjes hebt en geen kettingspannersysteem dat verhindert dat de grotere kettingspanning als gevolg van het kleine blaadje het achterwiel lostrekt dan zou ik het niet (meer) doen.
Groet en succes met je oldtimertocht,
Leon

Leon schreef:Als je horizontale achterpatjes hebt en geen kettingspannersysteem dat verhindert dat de grotere kettingspanning als gevolg van het kleine blaadje het achterwiel lostrekt dan zou ik het niet (meer) doen.
Groet en succes met je oldtimertocht,
Leon
Dit is ook een euvel wat we bij een van onze VSF-T400 hebben gehad. Dit bleek afhankelijk te zijn van het type snelspanbeugel waarmee je je achterwiel vast zet.
De ene beugel kan wat harder knijpen dan de andere.
De degelijke ouderwetse types die ik heb gezien zijn van het sterke soort en verwacht ik hier geen problemen mee.

Groet
Rinnert

hartelijk dank voor de reacties!

Wat het betreft het plaatsen van een 32 blad achter ben ik beperkt ik heb nu een 29 blad en dat is absoluut de max voor mijn achterderalieur.


Als ik de reactie van Leon goed begrepen heb, zorgt het plaatsen van een kleiner (voor)blad voor ervoor dat er een grotere kracht wordt uitgeoefent op de achter as?! wat mogelijk voor problemen zou kunnen zorgen.

vriendelijke groet
martin [/quote]
Nog bedankt voor de tips indertijd ik ben deze week teruggekomen uit istanbul.Het is gelukt het was fantastisch! Ik ben uiteindelijk toch vertrokken met het oorspronkelijke verzet: 42 voor 28 achter bij wijze van bergverzet, nu helaas wel speling op de cranck en kromme voorbladen. Ben nu aan het twijfelen of ik de fiets op ga knappen om hem te behouden als "west europa reisfiets" of dat ik hem een definitieve ereplek geef in de garage.

groet,

Martin
De simpelste manier zou misschien zijn om hem omn tg ebouwen tot een ultra compact double, dus met ietys van 44-29 voor. DAt kan met de nieuwe dure TA Carmina, maar ook met een oude TA cyclotouriste double, als je die ergens tweedehands kunt vinden. Een ouder mtb crankstel waarvan je de middelste en de kleinste ring gebruikt is ook een idee.
Wim
martin makkenze schreef:Nog bedankt voor de tips indertijd ik ben deze week teruggekomen uit istanbul.Het is gelukt het was fantastisch! Ik ben uiteindelijk toch vertrokken met het oorspronkelijke verzet: 42 voor 28 achter bij wijze van bergverzet, nu helaas wel speling op de cranck en kromme voorbladen. Ben nu aan het twijfelen of ik de fiets op ga knappen om hem te behouden als "west europa reisfiets" of dat ik hem een definitieve ereplek geef in de garage.
Ik neem aan dat je nog steeds schakelt met buiscommandeurs?

Simpelste recept zal dan wel een nieuw (MTB?) crankstel met as worden, en nieuwe ketting, achtertandwielen en mtb achterderailleur. Na heen en weer Turkijke zullen de huidige exemplaren toch wel niet zo fris meer zijn
Excuses voor de late reactie, de alert was in mijn spam bakje verzeild geraakt en ik ben daags na mijn update wederom op vakantie gegaan .

Ik had zelf ook al zitten kijken naar mtb groepen dat lijkt mij inderdaad de beste oplossing. (Geloof het of niet de achterderalieur is orgineel, dus 28 jaar oud en heeft er dus meer dan 100.000 km op zitten. Maar is nu tevens echt op)

Groet,

Martin