Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eifel voor beginners? - Forum Wereldfietser

Eifel voor beginners?

Hallo,

Volgende week ga ik een weekje fietsen. Ik heb gepland in de Eifel te gaan fietsen, behoefte als ik heb naar een ander dan vlak landschap op mijn netvlies. Mijn vraag is of dit wel een zo geschikte keuze is omdat ik al zeer lange tijd niet in de heuvels heb gefietst? Ik weet dat de Ardennen als pittig worden omschreven vanwege korte stijle klimmen.
Mijn geplande route is de volgende: Vanaf Herzogenrath naar Kreuzau, daar de Ruruferratweg volgen tot Heimbach. Vanaf daar doorsteken naar Gemünd(ik verwacht daar wel pittige klimmen). Vanaf Gemünd de Urftradweg volgen tot Blankenheim-Wald van daar doorsteken naar Dalhem om vervolgens vanaf Stadtkyll de Kylltalroute te volgen tot de Moezel. Afhankelijk van de tijd nog een of twee dagen langs de Moezel(richting Koblenz) om vervolgens weer op de trein naar huis te stappen.

Vorig jaar en dit jaar heb ik met bepakking(kamperen) delen van de ronde van Nederland gereden en het virus heeft mij te pakken.

Oh ja, ik heb een goede fiets. Mijn spliksplinter nieuwe witte Snel Sahara die schreeuwt om bepakking en buitenwegen en fietst als een tierelier! :D Ik heb een goede fietsconditie, heb geen auto en fiets dus zeer veel en doe aan spinning en touren.

Heeft iemand ervaring met dit traject of betere, mooiere, leukere suggesties qua natuur, route en landschap dan hoor ik die graag?


Monique
Eens zul je weer de heuvels in moeten, dus waarom niet nu? Met zo'n voorbereiding mag dat geen probleem zijn. Als je dit weer hebt zul je een mooi weekje hebben. Laat na afloop maar weten hoe het is gegaan. Veel plezier in ieder geval.
MoniqueB. schreef:... spliksplinter nieuwe witte Snel Sahara die schreeuwt om bepakking ...
ie, heb geen auto en fiets dus zeer veel en doe aan spinning en touren
Met zo'n fiets en zo'n conditie hoef je niet bang te zijn voor de Ardennen, en zeker niet voor de Eifel, mits je niet de illusie koestert dat je elke heuvel met 15 km/u zou moeten beklimmen en dat bergop zwaar kracht gezet zou moeten worden. Gebruik de vele verzetten en doe rustig aan, dan kom je er vanzelf.

Nadeel van Ardennen en Eifel is dat je geen credits krijgt voor je gezwoeg. Als je in Zwtserland 1500 meter stijgt wordt je beloond met een prachtig uitzicht, een bordje met een indrukwekkend hoogtegetal en een restaurant met lekkernijen. In Belgie heb ik vaak alleen 4x op een dag een vlak en wat fris bos gezien op de toppen. En vier keer opnieuw in het ritme moeten komen. Zelfde hoogtemeters - al het niet meer was.

Leon
Ik vind de Eiffel altijd wel pittig, hoor. Een beetje vergelijkbaar met de Ardennen: allemaal van die heuvels waardoor je nooit lekker in je ritme komt.
Het voordeel van de Eiffel is dat je langs de Moezel ook wel weer lekker een stuk vlak kunt fietsen.
Vorig jaar heb ik in de Eifel gefietst en vorig weekend in de Ardennen. Het is inderdaad zo dat de Ardennen over het algemeen steiler zijn, terwijl de Eifel eerder glooiend is. Met je conditie lijkt het wel snor te zitten, dus normaal is dat geen probleem. Let wel op het gewicht van je bepakking, elke kilo moet je immers naar boven sleuren.

De Kylltalroute is mooi, afwisselend en vrij goed bewegwijzerd. Ze volgt grotendeels het dal langs de stroom, dus daar is het vlak. Soms moet je naar de andere oever of verlaat de route de stroom, dan is het eventjes wat harder trappen, maar echt steil wordt het daar nooit. Je volgt de route richting Moezel, dus de tendens is dalend :D :D.

Langs de Ruhr is het net zoals langs de Kyll overwegend vlak. De Duitsers verharden hun fietspaden, maar door natuur is dat niet altijd met asfalt. Zolang je niet met een racefiets rijdt, is dat echter prima te doen; de kwaliteit van zulke paden is soms beter dan wat hier in België voor een fietspad moet doorgaan.

Anders dan de Kyll of de Ruhr, is het langs de Moezel volop massatoerisme, toch wel een cultuurschok na de rustige Eifel ;-)
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik zal inderdaad ooit weer eens bergop moeten met de fiets, dus waarom niet nu?
Met de bepakking zit het wel goed, ik heb door de jaren heen geinvesteerd in een lichtgewicht kampeeruitrusting vanwege het lopen met de rugzak(GR e.d.).
Die cultuurshock doet mij nog twijfelen of ik door zal gaan tot de Moezel, wellicht afbuigen richting Bonn om daar de trein te pakken.....? Ik zal het zien.
Eerst maar eens óp de pedalen...omhoog lopen kan altijd nog :)

Monique
Ik zou de Moezel mijden, ik was er zelf gedurende twee dagen langs gefietst afgelopen vakantie en het is me niet bevallen. Het is inderdaad erg druk, veel verkeer en, tja, mij viel het als 31-jarige op, buitensporig veel toeristen van 60+.

En druiven, veel druiven, ik kon na 2 dagen geen wijngaard meer zien ;).

Ander punt van aandacht voor de Eifel vond ik zelf dat die Duitsers de routes vaak heerlijk weg van het verkeer houden, maar dat je op die manier nauwelijks een supermarkt of zo tegenkomt (vaak toch wel handig). Verder vond ik de Eifel een erg mooi landschap hebben, wat dat betreft een aanrader!
Hallo Monique

Je fietst door een van de mooiste gebieden van Duitsland. Oke een beetje overdreven, maar dat mag. Schitterend zijn de maren. Dit zijn de "blauwe ogen van de Eifel" in feite het resultaat van een vulkaanuitbarsting (de kraters zijn gevuld met water) die verspreidt door het landschap liggen. In de buurt van Daun liggen er een paar.
De Seeen (stuwmeren) zijn ook de moeite waard. Zijn wat meer toeristisch, maar zonder meer ideaal om rustig omheen te fietsen met een grannygear na een paar dagen klimwerk.
De Duitsers zijn trots op hun natuur en willen dat ook graag dat aan andere laten zien. Vraag maar op een camping, VVV of in een Conditorei of ze nog mooie plekken weten en ze zullen je waarschijnlijk overvoeren met: Absolut, mussen Sie gesehen haben. Mit dem Fahrrad? Kein problem. Nein; ist ja flach. Nu is vlak een relatief begrip in de Eifel. Ik heb altijd het gevoel dat alles onder de 5% bij hun vlak is :D.
Zelf zou ik terug rijden via de Moezel richting Luxemburg (land) Bij Wasserbillig afbuigen richting Echternacht. De Sûre (rivier) volgen tot in Diekirch (vanaf de Moezel alleen maar een schitterend fietspad) en daar de trein nemen terug naar Nederland.

Groeten

Ger
Hallo Ger,

Dat klinkt als een goed plan en ben het aan het uitzoeken. Er rijden wel treinen maar kan de fiets+tassen daarin mee en weet jij hoe de overstap op Liege Guillemins gaat? Dan vanaf daar naar Maastricht, zover ik weet is de trein tussen Luik en Maastricht een boemel met zeer smalle deuren.
Heb jij hier recente ervaring mee?

Monique
Hallo Monique

op de Duitslandpagina van mijn site:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... sland.html

heb ik een link naar "fietsen over oude spoorbanen" staan.

Kies vervolgens voor Rheinland Pfalz en je vindt een aantal routes over oude sporen.
Ook in het Saarland zijn een aantal routes over oude poren te vinden.
MoniqueB. schreef:Hallo Ger,

Dat klinkt als een goed plan en ben het aan het uitzoeken. Er rijden wel treinen maar kan de fiets+tassen daarin mee en weet jij hoe de overstap op Liege Guillemins gaat? Dan vanaf daar naar Maastricht, zover ik weet is de trein tussen Luik en Maastricht een boemel met zeer smalle deuren.
Heb jij hier recente ervaring mee?

Monique
Van Maastricht naar Luik rijden op werkdagen Belgische Intercity-treinen en in het weekend boemeltjes. Er is in beide treinen niet veel ruimte voor de fiets en de deurtjes zijn smal, maar het lukt wel met fiets en tassen.
In Luik hebben ze tegenwoordig van de rollenbanen van de perrons naar boven. Overstappen is dat geen probleem.
Zie voor een leuke en niet te zware route vanaf Maastricht door de Ardennen mijn gids Fietsen bij de Zuiderburen. Je fietst eerst vlak lang de Maas en Ourthe.
Hallo Monique

Ik zou dit even navragen. Ik heb ook geprobeerd om via de site van de Deutsche Bahn) vanuit Diekirch met de trein naar Luik inclusief fietsmeename op te zoeken. Deze site gaf aan dat er geen verbinding was. Andere sites (Belgische en Luxemburgse spoorwegen) gaven wel een verbinding, maar kon niets zien over het meenemen van de fiets.
Wat ik wel weet dat er een aanpassing gedaan is voor fietsvervoer met de trein op de route Luxemburg - Luik, details ontbreken.

Groeten

Ger
Hallo Ger,

Ik heb deze info gevonden: http://www.treinreiswinkel.nl/trein-en- ... _luxemburg
Wat aansluit op het bericht van Bert.

Ik neem aan dat dit klopt. Inmiddels heb ik meer suggesties en tips dan dat ik tijd heb :) Ik vind dit wel leuk want dan kan ik onderweg ook nog alle kanten op. Overigens zijn de weersvooruitzichten niet al te fraai..... :(

Monique
ger1 schreef:Hallo Monique

Ik zou dit even navragen. Ik heb ook geprobeerd om via de site van de Deutsche Bahn) vanuit Diekirch met de trein naar Luik inclusief fietsmeename op te zoeken. Deze site gaf aan dat er geen verbinding was. Andere sites (Belgische en Luxemburgse spoorwegen) gaven wel een verbinding, maar kon niets zien over het meenemen van de fiets.
Wat ik wel weet dat er een aanpassing gedaan is voor fietsvervoer met de trein op de route Luxemburg - Luik, details ontbreken.

Groeten

Ger
Beste Ger,

De site van de DB is vrij goed en volledig. Alleen Belgie klopt niet bij het zoeken van een verbinding met een fiets mee.
In alle Belgische treinen kunnen fietsen mee. Dit geldt niet voor alle buitenlandse treinen in Belgie zoals de TGV en Thalys.
Vanuit Diekirch kun je met de fiets in trein naar Luik, maar je moet wel overstappen in het zes kilometer verder gelegen Ettelbruck. Vanaf Ettelbruck vertrekt iedere twee uur een trein naar Luik. Er zijn vijf fietsplaatsen in het eerste klasse rijtuig. Meestal direct achter de locomotief, maar dat kan ook wel eens anders zijn. De afstap is hoog, dus tassen van je fiets af en die snel in de trein gooien.

Groeten uit Denemarken,

Bert
Hallo ger,

Het klopt dat de site van DB int.reisplanner dit niet pakt. De info waar Bert naar verwijst kun je vinden op: http://plannerint.b-rail.be/bin/query.exe/nn?L=b-rail&.
Logischerwijs rijd ik natuurlijk naar Ettelbruck, scheelt 5 km met Diekirch en scheelt een onhandige overstap. Als ik tijd over heb stap ik op bij de volgende halte Kautenbach etc.
Bedankt voor de tip van Luxemburg, het zit in de planning nu!

Bert, fijne vakantie in Denemarken!

Monique
Hallo Monique, Bert

Bedankt voor de info.

Ik weet dat de mogelijkheid bestaat, heb er zelf ook gebruik van gemaakt, maar kon de specifieke data niet achterhalen.
Monique & Bert: veel mooie fiestdagen en gezond thuis.

Groeten

Ger
Hallo Monique
Ik heb 2 jaar geleden in Duitland gefietst.
Zie mijn homepage: http://members.quicknet.nl/janschoutsen ... /index.htm
Misschien kun je er wat mee.
mvg
Jan Schoutsen
hoi,

Ik ben net afgelopen weekend in de Eifel wezen fietsen.
Op de terugweg hebben we de route gereden die jij beschrijft: Kylltalradweg - Dahlem - Urftradweg - Gemünd - Heimbach - Nideggen.

Als alternatief voor Heimbach - Gemünd hebben wij de fietsroute gevolgd langs de Rurstausee en dan via de Urftsperre naar Gemünd, een prachtige route met één klim die vanuit de noordkant zeer geleidelijk gaat. Ik kan die route zeer aanbevelen.

In de Urftradweg zitten niet veel klimmen, in de Kylltalradweg iets meer en soms aan de steile kant, maar lang zijn ze nooit.
Het is een prachtige route en zeker voor Duitse begrippen heerlijk rustig qua verkeer.

Vanuit Trier of een andere plaats aan de Moesel kun je prima de trein pakken terug naar NL, bijv. Schönes Wochenende Ticket waarbij je altijd je fiets mee kan nemen voor (ik meen) 3 euro per dag.

veel plezier, Franck
Hallo Franck,

Leuk om ervaringen uit de eerste hand te lezen. Bedankt allemaal.

Zo te horen ga ik een mooie week tegemoet en ik heb er erg veel zin in. Waar ik op de trein ga stappen laat ik nog even in het midden. Het Kylltal uitkomende kan ik links of rechts kiezen. Goed te weten dat het alletwee mogelijk is, Luxemburg is ook mooi.

Zondagochtend vertrek ik met de trein naar Kerkrade en dan maar lekker fietsen. Het weer lijkt boven verwachting goed te worden :D
Ik zal laten weten hoe het is geweest en plaats er wel een foto bij van mijn mooie glimmende fiets(misschien dan niet zo glimmend meer..)

Groetjes,
Monique
Halo allemaal,
Onder het mom "beter laat dan nooit" hier wat foto's van mijn tochtje door de Eifel in augustus 2009. Het was een prachtige week en alhoewel ik minder gefietst heb dan ik in mijn enthousiasme van plan was mocht dit de pret niet drukken. Ik heb genoten van het mooie weer, de leuke ontmoetingen, het landschap en de rust. Ondanks het hoogseizoen was het redelijk rustig, behalve dan op de camping in Stadtkyll van Centerparks :( toch al niet echt mijn soort camping. Wel lekker en goed gegeten in het restaurant van de camping.
De terugweg is door het Arhtal gegaan, afwisselend groen en door een wijngebied en op de trein in Bonn terug naar Nederland. Kortom, voor herhaling vatbaar! Er blijft nog zoveel moois over. Een aanrader: natuurcamping Schafbachmühle in Schleiden, gewoon doen ook al is het een eindje om!
Nu nog even uitvogelen hoe de foto's te plaatsen :?