Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe blijf je droog en warm bij langdurige regen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hoe blijf je droog en warm bij langdurige regen?

Toon schreef: Zijn dcie Keens zo uitrekbaar?

En geheel off-topic:
hoe krijg ik "iemand schreef:" ik de citaat kolom? :?: :oops:
Toon
Hoi Toon.

Quoten doe je door onder het stukje wat je wil quoten het knopje quote in te drukken. Vervolgens haal je alle tekst weg op het citaat wat je wil gebruiken/beantwoorden na. Methode 2 is de zinnen te kopieren, te plakken in je bericht, te selecteren en dan de quoteknop boven je antwoord in te drukken. Je hebt bij deze laatste wijze wel geen naam erbij staan. je tik dan xtra voor de laatste haak en na quote ="naam"]

Inderdaad de Keen comuters trek je aan met een elastische 'snel' veter. Ik heb ze gepast met tegelijkertijd gewone en sealskinz aan. Dat ging goed als je de veter iets losser doet.
iemand die het niet laten kon in de header te knutselen schreef:
en Toon ging bijna over de schreef: geheel off-topic:
hoe krijg ik "iemand schreef:" ik de citaat kolom?
als je op reply drukt zie je de HTML van de header , 'schreef' krijg je er gratis bij
m-gineering schreef:
iemand die het niet laten kon in de header te knutselen schreef:
en Toon ging bijna over de schreef: geheel off-topic:
hoe krijg ik "iemand schreef:" ik de citaat kolom?
als je op reply drukt zie je de HTML van de header , 'schreef' krijg je er gratis bij
Maarten schreef:
Die dus nog wat aan Toon zou vertellen heeft eigenlijk niet zoveel aan het antwoord van Blanche toe te voegen. De Keens hebben een vrij breed voetbed en zijn dus met een elastisch spankoordje goed te verstellen zodat je prima met blote voeten maar ook met sokken aan deze sandalen kan dragen. schreef:
schreven schreef: wat een schreven
Ik houd meer van schreefloos... :wink:. Maar wel van warme voeten.
:lol:
Bij regen draag ik een gewone Agu-regenpak. Nadeel is wel dat ik nat word van het transpireren na een bepaalde afstand. Ik draag sandalen, bij regen voert het water makkelijk af. Geen soppende voeten dus. Bij aankomst op je nachtbestemming je kleren in de wasmachine draaien. Na een overnachting zijn de sandalen zo weer droog! Karrimor-fietstassen met vuilniszakken overtrekken (haken erdoorheen), terwijl ik een flinke plastic draagtas over mijn stuurtas trok. Gegarandeerd droog!

Afbeelding
Fietsen in de regen langs de Loire, augustus 2002.
Volgens mij kan je -op een voor mij betaalbare manier- niet droog blijven bij regen. Ik heb de volgende tactiek ontwikkeld:

Optie 1: Schuilen, zeker bij dat soort regen waarbij zelfs je onderbroek op 5 minuten doorweek is.

Werd er in ecuador soms door overvallen (komt daar zo snel en onverwacht dat je nat bent voor je een schuilplaats hebt), het enige soulaas was fietsen met in 1 hand een paraplu

Optie 2 als schuilen niet aan de orde is: Zo weinig mogelijk kledij dragen, zo veel mogelijk droog houden voor na het fietsen. Bij warm weer allerkortste short en tevassandalen, goedkoop kwtje (vooral tegen afkoeling) en hieronder een tShirt met lange mouwen (tegen het onaangenaam klevend gevoel van een natte klamme KW). Bij kouder weer draag ik panty's of een soort legging en sokken in de tevas (alleszinds iets wat dun is en plakt aan je been en snel droogt), wel snel uittrekken als je stopt met fietsen want eens je stilstaat koel je gauw af, en mederijzigers verbieden foto's te trekken want het is geen zicht!! (en misschien best ook nergens vermelden van welk land je bent want het maakt een hele bevolking belachelijk)

Succes,

Loesje

PS deze tactiek ook toegepast overlaatst in Ijsland, alwaar we op 3 weken tijd slechts 2 dagen lichte miezerige regen gehad hebben, HA, gelukzakken die we zijn!
Robertjan schreef:Onder die jas dan natuurlijk wel een goed vocht transporterend kunststof shirt! Liefst ook 1 die snel droogt, zoals bijv. VAUDE of Patagonia. Odlo en Craft drogen een stuk trager.
@Robertjan:
Waar kan je vaude baselayers kopen, en welk shirt raad je aan?
Luc.
Ja, het houdt een keer op. Ik herinner me een prachtige fietsvakantie in Schotland die na drie weken regen eindigde met bronchitis.
Ik heb net een Packlite jasje gekocht, maar verwacht niet dat ik helemaal droog zal blijven (ik vind het nogal benauwd). Voor zwaar gebruik heb ik Shimano SPD Goretex fietswandelschoenen, en daar ben ik erg tevreden over. Als je droog wilt blijven heb je nog een regenbroek nodig die zorgt dat er geen water in je schoenen loopt. Mijn Hema broek (300 gram) bevalt me prima. Dure regenbroeken vind ik zonde. Die Keen sandalen spreken me wel aan voor lichter gebruik, indien nodig in combinatie met Sealskinz. Bij mij is wel altijd een probleem dat ik een hakverhoging nodig heb als ik er ook mee wil lopen (ook mijn spd pedaal is door Marten links verhoogd). Dat lukte de schoenmaker vroeger prima, maar met moderne sportschoenen bijna niet meer. Verder heb ik altijd lange waterdichte handschoenen bij me. Of mijn nieuwe capuchon over mijn helm past weet ik nog niet. De Goretex badmutsen voor over je helm passen niet goed meer op moderne aero helmen.
Wim
Blanche,

Ik sluit achteraan met met antwoord, veel is al gezegd, dus misschien een herhaling.

Afgelopen maand in Finland hebben we een maar paar keer hele dage regen gehad (niet veel hoor). Ik ben dus geen ervaringsdeskundige, maar ik kan je wl het volgende vertellen:

Ik fiets altijd met bergschoenen en de mijne zijn niet waterdicht. Na een tijdje beginnen ze door te lekken en dan krijg ik toch natte voeten. Het vervelende is dat deze ook weer lastig droog te krijgen zijn.

Om dit probleem te ondervangen gebruik ik (AGU) regen overschoenen. Je doet ze onderweg zo aan en de schoenen blijven echt droog. Alleen als je er veel mee moet lopen, dan is dat niet handig.

We hebben geinvesteerd in een goed regenpak (dachten we). Ik heb een ademend regenpak van AGU gekocht. Zoals je in een andere post kan lezen bleef ik daar niet droog in. Dat is deels zweet maar het pak lekt op den duur toch behoorlijk door. Daarom is het belangrijk dat je altijd een setje droge kleren hebt om aaan te trekken als je aangekomen bent.

Goede fietstassen zijn essentieel. Ik vind het heel vervelend om 's avonds een natte slaapzak uit de tas te moeten halen. We hebben een set Ortlieb en een set Vaude tassen. Ikzelf [persoonlijke mening] vind Vaude tassen mooier en beter [/persoonlijke mening].

Als je de tent nat inpak en het blijft regenen, dan zul je hem ook weer nat op moeten zetten. "'t is nait aandrs". Maar als het overdag droog is, dan is het handiger om hem zodanig achterop te binden, dat hij ook kan drogen. Dus niet in een waterdichte zak of in de fietstas. Daar staat weer tegenover, dat als het wel regent, de tent weer nat wordt. Ik deed er dan snel een vuilniszak overheen. De tent zat onder zo'n uiterst handig bagagenetje waardoor dat altijd gemakkelijk ging.

Blijf om je heen kijken en genieten van het landschap. Dat geeft mij een fijn gevoel en dan heb ik ook minder last van de regen.

Overigens vond ik het niet vervelend om in de regen te fietsen. Het is onderdeel van de reis, het land, het klimaat en ik onderga het gewoon.
Wel hebben we een keer toen we in de stromende regen aankwamen toch gekozen voor een blokhut ipv de tent op te zetten. Als het niet nodig is, hoef ik er ook niet onder te lijde toch? :wink:
Ik heb ook zo'n ademend agu regenpak voor woon-werkverkeer, en ik vind dat dat slecht ademt. Maar echt boeiend vind ik dat niet, omdat ik hem nooit lang aan heb.

Daarentegen speciaal voor de fietsvakantie gebruik ik een goretex jas en broek. Ook heb ik Vaude regenschoenen. En na een hele dag fietsen in de regen ben ik nog steeds droog! Ik ben ook zuinig met deze spullen en gebruik ze alleen voor de vakantie.
Het is een dure oplossing ik weet het, maar mijn vakantie kan nooit meer verziekt raken door regen. :twisted:

Een paar weken geleden in die kleding:
http://www.warmenhuizen.com/fietsen/200 ... ea8491.jpg
LeovanLierop schreef:
Een paar weken geleden in die kleding:
http://www.warmenhuizen.com/fietsen/200 ... ea8491.jpg
Grappig dat riante fauteuil achterop. :)


@ allen, bedankt voor de antwoorden!
ik heb nu een Nothface hyvent met oksel ritsen! hij is behoorlijk waterdicht ook na een paar uur stromende schotse regen.
neeneenee het is geen wonder jas ik wordt wel degelijk klam. en vocht trekt bij de mouwen en nek na een tijdje toch ook naar binnen.

voor mij het belangrijkste in natte dagen is af en toe een lekker stuk chocola, ook lekker als het nat geworden is:) en wat mij vooral op de been houd is het vooruitzicht dat een set warme kleren, mijn slaapzak en thermisch ondergoed echt droog blijven. Dat is zo lekker warm na een dag kou!

veel plezier in schotland.
Bij de Globetrotter in Köln hebben ze een regenkamer, kun je jouw potentiele aankoop testen: klik.
Ernst. schreef:Bij de Globetrotter in Köln hebben ze een regenkamer, kun je jouw potentiele aankoop testen: klik.
Leuk bedacht, maar staat er ook een fiets op rollen, eneen venitlator die windkracht 5 kan nabootsen?

Zo niet, dan is het naar mijn idee niet meer dan een reclame-gadget :oops:

Peter
lvdb1956 schreef:@Robertjan:
Waar kan je vaude baselayers kopen, en welk shirt raad je aan?
Luc.
Sowieso bij de VAUDE Store Nederland te Breda. Andere winkels weet ik zo niet. Welk shirt het beste is, is afhankelijk van de pasvorm.
Peter M schreef:Zo niet, dan is het naar mijn idee niet meer dan een reclame-gadget :oops:
Daar zijn ze bij W.L. Gore & Associates al lange tijd niet vies van... :wink: