Blanche,
Ik sluit achteraan met met antwoord, veel is al gezegd, dus misschien een herhaling.
Afgelopen maand in Finland hebben we een maar paar keer hele dage regen gehad (niet veel hoor). Ik ben dus geen ervaringsdeskundige, maar ik kan je wl het volgende vertellen:
Ik fiets altijd met bergschoenen en de mijne zijn niet waterdicht. Na een tijdje beginnen ze door te lekken en dan krijg ik toch natte voeten. Het vervelende is dat deze ook weer lastig droog te krijgen zijn.
Om dit probleem te ondervangen gebruik ik (AGU) regen overschoenen. Je doet ze onderweg zo aan en de schoenen blijven echt droog. Alleen als je er veel mee moet lopen, dan is dat niet handig.
We hebben geinvesteerd in een goed regenpak (dachten we). Ik heb een ademend regenpak van AGU gekocht. Zoals je in een andere post kan lezen bleef ik daar niet droog in. Dat is deels zweet maar het pak lekt op den duur toch behoorlijk door. Daarom is het belangrijk dat je altijd een setje droge kleren hebt om aaan te trekken als je aangekomen bent.
Goede fietstassen zijn essentieel. Ik vind het heel vervelend om 's avonds een natte slaapzak uit de tas te moeten halen. We hebben een set Ortlieb en een set Vaude tassen. Ikzelf [persoonlijke mening] vind Vaude tassen mooier en beter [/persoonlijke mening].
Als je de tent nat inpak en het blijft regenen, dan zul je hem ook weer nat op moeten zetten. "'t is nait aandrs". Maar als het overdag droog is, dan is het handiger om hem zodanig achterop te binden, dat hij ook kan drogen. Dus niet in een waterdichte zak of in de fietstas. Daar staat weer tegenover, dat als het wel regent, de tent weer nat wordt. Ik deed er dan snel een vuilniszak overheen. De tent zat onder zo'n uiterst handig bagagenetje waardoor dat altijd gemakkelijk ging.
Blijf om je heen kijken en genieten van het landschap. Dat geeft mij een fijn gevoel en dan heb ik ook minder last van de regen.
Overigens vond ik het niet vervelend om in de regen te fietsen. Het is onderdeel van de reis, het land, het klimaat en ik onderga het gewoon.
Wel hebben we een keer toen we in de stromende regen aankwamen toch gekozen voor een blokhut ipv de tent op te zetten. Als het niet nodig is, hoef ik er ook niet onder te lijde toch?