Gisteravond was ik een rondje aan het hardfietsen op mijn -op leeftijd zijnde- Batavus Champion racefiets. Deze fiets is niet voorzien van allerlei technische vernuftigheden en toch rijd ik er behoorlijk veel sneller op rond dan op mijn vakantiefiets. Toen ik voor mezelf probeerde uit te vogelen in wat de verhouding is van de diverse weerstandscomponenten kwam ik daar voor mezelf niet echt uit. Zijn er mensen die daar wel wat over kunnen / durven zeggen.
Bijvoorbeeld bij 35 km/u op een racefiets, 50% rolweerstand, 50% luchtweerstand en 25 km/u op een 'vakantiefiets' 70% rolweerstand en 30% luchtweerstand.
De achterliggende vraag hierin is misschien wel de volgende, fietst een racefiets met daarachter een derde wiel niet makkelijker dan een 'trekkingfiets' met uitpuilende fietstassen etc...
Maar de eerste vraag kwam als eerste op, de tweede vraag was het antwoord op de vraag waarom die eerste vraag bij mij op kwam
Zomaar een gedachte...
Bijvoorbeeld bij 35 km/u op een racefiets, 50% rolweerstand, 50% luchtweerstand en 25 km/u op een 'vakantiefiets' 70% rolweerstand en 30% luchtweerstand.
De achterliggende vraag hierin is misschien wel de volgende, fietst een racefiets met daarachter een derde wiel niet makkelijker dan een 'trekkingfiets' met uitpuilende fietstassen etc...
Maar de eerste vraag kwam als eerste op, de tweede vraag was het antwoord op de vraag waarom die eerste vraag bij mij op kwam
Zomaar een gedachte...