door
Wim » zo 09 aug, 2009 08:41
Zelf ben ik inmiddels een grote fan van spiritusbranders, en heb ik tot nu toe nooit problemen gehad het spul te pakken te krijgen. Maar dat zal wel van land tot land verschillen.
Autobenzine in de multifuelbrander vind ik geen goed plan, behalve als noodoplossing: er zitten teveel kankerverwekkende stoffen in. Colemanfuel is natuurlijk moeilijk te pakken te krijgen, maar bij meer professionele tuinmachinewinkels verkopen ze ook speciale schone benzine voor machines als maaiers en heggenscharen (die mogen voor professioneel gebruik officieel niet meer op gewone autobenzine). Of die EU regels inmiddels ook in Portugal worden nageleefd weet ik niet.
Petroleum is overigens een veel veiliger brandstof voor de multifuel brander dan benzine, en in veel minder ontwikkelde landen juist weer wel goed te krijgen.
Zelf vind ik gasbranders niet prettig, en met prikblikjes ook wat eng. Ik heb van de zomer in Frankrijk nog eens rondgekeken, en ik heb daar althans nooit iets anders gezien dan prikblikjes of Camping Gas ventiel blikkken. Kortom, ik zou zeggen: de Trangia.
Wim